یکی از اشتباهات رایجی که می‌تواند مشکل ساز شود شستن مرغ‌های خام قبل از پخت و پز است که باکتری را پخش و گوشت را سفت می‌کند.

۱۲ اشتباه درباره شستن و پختن مرغ
به گزارش سلام نو،  حدود ۶۰ درصد از مرغ‌ها حاوی کامپیلوباکتر هستند، متاسفانه یکی از اشتباهات رایجی که می‌تواند مشکل ساز شود همین شستن مرغ‌های خام قبل از پخت و پز است. بسیاری از مردم اشتباهاتی را هنگام شستشو و پختن و کباب کردن مرغ و گوشت مرتکب می‌شوند که خود از این اشتباهات بی خبرند و شاید خودشان را فرد کاملا تمیز و پاکیزه بدانند، و قواعد بهداشتی مختلف را در طول روز رعایت کنند.
مرغ حاوی پروتیین بالایی است. راه‌های مختلفی نیز برای پخت و طبخ آن وجود دارد. متاسفانه هنوز بسیاری از افراد نمی‌دانند که چگونه باید مرغ را از راه مناسب بپزند و سرو کنند. در این جا به اشتباهاتی اشاره می‌کنیم که افراد هنگام طبخ مرغ، مرتکب آن‌ها می‌شوند.

۱. رها کردن مرغ بدون هیچ اقدامی به مدت طولانی

بسیاری از خانم‌ها عادت دارند که مرغ را مدت زمان زیادی بدون هیچ کاری روی میز رها می‌کنند، بدون این که بدانند دمای محیط می‌تواند عامل خطرناکی برای رشد باکتری روی گوشت باشد. بهترین راهکار ممکن این است که گوشت را داخل یخچال قرار دهید و زمانی که واقعا قصد پخت دارید، آن را از یخچال خارج کنید و اگر مرغ یخ زده بود، اجازه دهید که دو روز قبل از طبخ، یخ آن آب شود.

۲. نگهداری آن به روش غلط

نمی‌توان مرغ را در هر جایی از فریزر قرار داد، زیرا ممکن است که آب آن روی مواد غذایی دیگر بریزد. همیشه آن را داخل یک بشقاب قرار دهید و بسته بندی اش را خارج نکنید و آن را در آخرین طبقه فریزر بگذارید.

۳. شستن مرغ قبل از طبخ

اصلا پیشنهاد نمی‌کنیم که مرغ را دقیقا قبل از طبخ بشویید، زیرا این کار باعث انتشار باکتری می‌شود و گوشت را سفت می‌کند.

۴. مزه دار کردن مرغ به شیوه غلط

افزودن طعم‌های زیاد به مرغ ممکن است مزه آن را کلا عوض کند و از طرفی اگر این کار را به شیوه‌ای درست انجام دهید، می‌توانید آن را تردتر نیز بکنید. اگر مرغ را به مدت زمان طولانی ادویه دار کرده باشید، باز هم جا برای رشد باکتری‌ها افزایش می‌یابد و زمانی که به مرغ ادویه زدید، باید آن را داخل یک کیسه پلاستیکی یا یک ظرف در بسته در فریزر قرار دهید و در ضمن این ادویه‌ها را هرگز نباید به مرغ خام بزنید.

۵. استفاده دوباره از پلاستیکی که با گوشت خام مرغ برخورد داشته

استفاده کردن از ظرف‌ها یا حتی کیسه‌های پلاستیکی که با گوشت خام مرغ برخورد داشته اند، باعث رشد میکروب و باکتری می‌شود. همیشه باید تمام ابزار برخورد داشته با گوشت مرغ را به خوبی بشویید.

۶. میکس کردن گوشت خام مرغ با دیگر مواد

برای مرغ‌های کوچک، حتما باید هنگام طبخ ادویه را اضافه کرد که اضافه کردن ادویه به مرغ خام نیز باعث تولید و انتشار باکتری‌ها می‌شود.

۷. فراموش کردن شستن دست‌ها

نکته‌ی مهمی که در این بخش از نمناک اشاره کرده ایم این است که معمولا همه ما بدون دستکش شروع به پخت غذا می‌کنیم. برخورد دست با گوشت خام مرغ می‌تواند باکتری را به پوست دست شما بچسباند، پس حتما قبل و بعد از طبخ مرغ دست‌های خود را بشویید. حتی می‌توانید برای بهداشت بیشتر از یک دست خود استفاده کنید و دست دیگر را اصلا درگیر کار نکنید.

۸. تمیز نکردن اسکاچ آشپزخانه

شستن ظرف‌ها همگی با اسکاچ انجام می‌شود، حال بعد از شستن ظرف‌های مرغ، اسکاچ و یا اسفنج استفاده شده می‌تواند باکتری‌های مرغ را حمل کنند، پس حتما آن را به دقت تمیز کنید تا به ظرف‌های بعدی منتقل نشود.

۹. خشک نکردن مرغ قبل از طبخ

در آوردن مرغ از فریزر و آب شدن یخ آن به طور خودکار کار راحتی است. گاهی اوقات افراد برای خشک کردن مرغ از پارچه استفاده می‌کنند، اما اگر اجازه دهید که مرغ به طور طبیعی و کامل خشک شود، مزه آن تردتر و دلنشین‌تر خواهد شد که رطوبت و خیسی مرغ هنگام طبخ باعث طعم نامناسب آن می‌شود.

۱۰. به اندازه کافی چاشنی نزدن

برای طبخ و چاشننی مرغ نمی‌توان به فلفل و نمک اکتفا کرد که چاشنی اضافه کردن به گوشت می‌تواند هم رطوبت آن را بگیرد و هم طعم لذت بخشی را به آن بدهد.

۱۱. استفاده کردن از مواد اسیدی که باعث سفت شدن گوشت مرغ می‌شود.

استفاده کردن از چاشنی‌ها و مواد اسیدی اثر خوبی برای مزه و نرمی گوشت مرغ ندارند. این مواد اسیدی شامل موادی مثل سرکه یا از این قبیل می‌شود.
برای طعم دار کردن واقعی گوشت مرغ باید درون گوشت آن حفره‌هایی ایجاد کنید و یا آن را به تکه‌های کوچکی تقسیم کنید تا بتواند مواد را به خوبی به خود جذب کند.

۱۲. آب پز کردن به شیوه غلط

بعضی از افراد مفهوم آب پز کردن را بلد نیستند و به جای آن مرغ را می‌جوشانند که باعث بی مزه شدن و سفت شدن گوشت مرغ می‌شود. آب پز کردن به شیوه صحیح یکی از راه‌های سالم برای طبخ مرغ می‌باشد.
باید مرغ‌ها را در قابلمه با نصف آب سرد بریزید و آن را با ادویه‌های مد نظر و موادی که می‌خواهید، طعم دار کنید و دمای اجاق را در حالت متوسط قرار دهید و باید دقت کنید که ترموستات گاز روی عدد ۱۶۵ درجه باشد و بعد از آب پز شدن نیز باید سریعا مرغ را سرو کنید.

۱۳. تکان دادن مرغ‌ها هنگام سرخ کردن یا پختن

نباید هنگام سرخ کردن مرغ، آن‌ها را درون قابلمه یا ماهتابه تکان دهید، در این حالت باعث می‌شوید که آمینو اسید موجود در پروتئین مرغ با قند و شکر واکنش نشان دهد و در نتیجه مرغ شما قهوه‌ای می‌شود و مزه خوبی نخواهد گرفت.
پس هنگام طبخ مرغ صبور باشید و سعی نکنید که با تکان دادن کار را جلو بیاندازید.
کد خبرنگار: ۳
۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بازنشسته IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    5 2
    این همه اطلاعات را از کجا آوردهای ؟
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      2 0
      کل اطلاعات غلط بودن
  • US ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    7 0
    اخه این چه نظریه منبعش کجاست خوب مگه میشه مرغ روبدون شستن بپزیم اونجوری که کلی کثافت وخون ابه روشه چقدرمطلب مزخرفی نوشتید
  • ﻣﺠﺘﺒﻲ IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    14 0
    ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﺣﻮﺻﻠﻪ ﺩاﺭﻳﺪ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ اﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﺭا ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ ﺣﺘﺎ ﺧﻮﺩ ﺷﻤﺎ
  • عبدالله عبدالله IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    4 1
    گوشت مرغ بدترین نوع گوشت بین پرندگان است. مرغ را بعد از خرید شسته داخل سبد گذاشته تا اب مرغ برود وفتی اب مرغ رفت به مقدار نیاز برای هر وعده داخل پلاستیک بسته بندی کنید. برای اینکه مرغ وقت سرو غذا بو ندهد قبل از پخت مرغ را داخل آب سرد ریخته و با پیاز آب پز کنید کف روی اب را بردارید وقتی که سه تا چهار دقیقه جوشید آب ظرف را خالی کنید مرغ را بردارید با اب سرد بشورید در ظرف تازه طبق میل خودتان بپزید و نوش جان کنید
    • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      0 0
      من هم همین کارو میکنم کلی کثیفی میده بیرون آخه نمیدونم این مرغ چیه ماها میخوریم
  • ر....ن IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    0 0
    ای بابا مرغ باشه ادم درسته میخوره وقتی کیلویی 25 هزار باشه باید نپخته خورد البته برای ما قشر کارگر گرونه وگرته برای اقا زاده ها که پولی نیست الهی که هرکس باعث و بانیه خدا لعنتش کنه چطور تو مملکت اسلامی باشیم سالی یبار رنگ گوشت رو نبینیم بچم بگه هوس ابگوشت کردم خجالت بکشم بگم گوشت نداریم
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    0 0
    اخه مگه ادم میتونه گوشت و مرغ بخر تا اونو بصورت چه نظر های میدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید