فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین ایران و کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با سلام نو از تفاوت شرایط بایدن و کلینتون سخن می‌گوید و می‌‎افزاید: به نظر من وضعیت امروز جو بایدن بسیار محکم‌تر از وضعیت هیلاری کلینتون در دور قبل است، چون خانم کلینتون دو مشکل مهم داشت که بایدن ندارد.

وضعیت جو بایدن بسیار محکم‌تر از کلینتون است / خبری از سورپرایز ترامپ نخواهد بود / کرونا حباب موفقیت‌های اقتصادی ترامپ را نابود کرد

سلام نو سرویس بین الملل: ۲۰ روز تا انتخابات آمریکا مانده و اندک اندک مردم درباره‌ پیروز احتمالی این انتخابات سخن می‌گویند و حتی تحلیل‌گران نیز وارد بازی پیش بینی برنده انتخابات شده‌اند و کم‌تر از قبل احتیاط می‌کنند.

اما هنوز هم بعضی‌ها معتقدند پیش بینی پیروز انتخابات آمریکا با توجه به اختلاف ده درصدی‌ای که بایدن با ترامپ در تمام نظرسنجی‌ها دارد مشکل است و این فاصله به معنای پیروزی در آرای الکترال نخواهد بود، چنانچه کلینتون هم با وجود پیروزی در نظر سنجی‌ها و آرای عمومی، در کسب کالج الکترال شکست سختی از ترامپ خورد.

فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین ایران و کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با سلام نو از تفاوت شرایط بایدن و کلینتون سخن می‌گوید و می‌‎افزاید: به نظر من وضعیت امروز جو بایدن بسیار محکم‌تر از وضعیت هیلاری کلینتون در دور قبل است، چون خانم کلینتون دو مشکل مهم داشت که بایدن ندارد.

وی ادامه می‌دهد: نخستین مشکل کلینتون شیوه رفتار متکبرانه‌ای بود که داشت و مورد تایید دموکرات‌ها نبود و باعث غیبت برخی از دموکرات‌ها پای صندوق‌های رای شد. مسئله دوم هم جایگاه سیاسی و اجتماعی‌ وی بود که با نسل جوان و روشنفکر دمورات که سندرز نامزد آنان بود در تضاد بود و باعث شد تا آن‌ها نیز در انتخابات شرکت نکنند.

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه می‌گوید: اکنون آن گروه‌ها از عدم مشارکت خود، که باعث روی کارآمدن یک انسان عوام فریب و نژاد پرست شده، بسیار پشیمان هستند، به ویژه به خاطر این که رویکردهای ترامپ در مجامع بین المللی باعث از دست رفتن آبرو و اعتبار آمریکا شده است.

مجلسی با اشاره به موفقیت‌های ترامپ در اقتصاد می‌گوید: ترامپ هرچند موفقیت‌های زودگذر اقتصادی خوبی به دست آورد ولی مشکلات بنیادین اقتصادی و بحران به وجود آمده از کرونا باعث از بین رفتن حباب موفقیت‌های او شد.

وی با اشاره به ضربه‌ای که به بدنه حامیان ترامپ وارد شده گفت: امروز می‌بینیم از حامیان ترامپ کاسته شده و حلقه اصلی حامیان او چهره‌هایی خشن هستند که می‌تواند به خاطر رعب آور بودن، باعث جذب آرای خاکستری‌ به سوی بایدن شود، چون این گروه امروز آمریکا را در آستانه جنگ داخلی می‌بیند.

وی همچنین با اشاره به نقطه قوت دیگر بایدن گفت: در این انتخابات برنی سندرز حمایت بسیار خوب و فعالی از بایدن کرد و کاملا هریس هم به خوبی فاصله بین سندرز و بایدن را پوشش داده. در کنار این، چهره‌های نگران جمهوری خواه هم یا رای نمی‌دهند یا به بایدن رای خواهند داد.

وی افزود: در نتیجه با توجه به شرایطی که گفته شد به نظر من اختلاف بین ترامپ و بایدن این بار بیش از دوران کلینتون است و آرای الکترال هم تاثیری بر آن ندارد.

مجلسی در پاسخ به این که آیا افشای ایمیل‌های کلینتون می‌تواند سورپرایز لحظه آخر ترامپ باشد، گفت: نه. از آن موقعیت و نقطه که سورپرایزی شکل بگیرد گذشتیم. بیاید فرض کنیم ایمیل‌های کلینتون هم منتشر شود. این ایمیل جاسوسی و عاشقانه نبوده و پیش از این هم اثرش را گذشته و اساسا هم ربطی به بایدن ندارد و تاثیری چندان بر انتخابات آمریکا ندارد.

وی درباره تاثیر این انتخابات بر فضای ایران گفت: باید دید شما فضای عمومی را چه ترجمه می‌کنید. مردم ایران در دو نوبت انتخابات اخیر ریاست جمهوری به کلید آقای روحانی و از بین رفتن تحریم‌ها و حرکت اقتصادی رای دادند و نشان دادند خواستار صلح و عبور از جنگ هستند اما برخی مقامات مسائل دیگری را مطرح می‌کنند که به نظر می‌رسد برای آن‌ها ترامپ و بایدن فرقی ندارد، ولی اگر بخواهیم به مردم فکر کنیم و تاب آوری آنان را مدنظر قرار دهیم به نظر می‌رسد در صورت پیروزی بایدن مواضع می‌تواند اندکی نرم شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید