جلالی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا نامزدی چهره‌ای مثل محمدرضا خاتمی می‌تواند فضا را تغییر دهد یا نه گفت: به نظر من تا زمانی که حاکمیت به صورت مستقیم به ماجرا ورود نکند و پالس‌های مثبت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به مردم ندهد فضای انتخابات گرم نخواهد شد.

مسئولین هر روز مردم را از شرکت در انتخابات بیشتر مأیوس می‌کنند / تا حاکمیت پالس مثبتی به مردم ندهد هیچ نامزدی نمی‌تواند فضا را عوض کند

سلام نو سرویس سیاسی: مردم ناراضی و ناامید هستند و از انتخابات دلسرد شده‌اند. این هم در مصاحبه‌های مختلف رسانه‌ها با مردم و هم در آمارهای انتخابات مجلس مشخص است.

شور و امیدی که بسیاری را بعد از چهل سال برای نخستین بار در بهار ۹۶ به پای صندوق رای کشاند امروز به کلی ناپدید شده و برای بسیاری دیگر فرقی بین روحانی، رئیسی و قالیباف وجود ندارد.

اما آیا امکان دارد تا بهار ۱۴۰۰ به گونه‌ای این امید را احیا کرد؟ آیا نامزدی چهره‌ای مثل محمدرضا خاتمی یا حتی نامزدی زنان باعث شکستن فضا و امید آفرینی می‌شود و مردم را به پای صندوق‌های رای می‌کشاند؟

جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به فضای حاکم بر جامعه می‌گوید: متاسفانه فضای امروز جامعه ما بسیار سرد و ناامید کننده است و روز به روز هم بدتر می‌شود و بارقه‌های امید کم و کم‌تر می‌شود و هیچ مسئولی هم نیست که در این میان پیامی مثبت و امیدبخش به مردم مخابره کند.

وی ادامه می‌دهد: نه تنها مسئولین خبر و پیام مثبتی به مردم نمی‌دهند، بلکه هر روز بهانه‌ای جدید به دست مردم می‌دهند که آن‌ها را از شرکت در انتخابات پیش رو بیش از پیش مأیوس می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با ابراز تاسف از پافشاری بر چنین راهبردی می‌گوید: من نمی‌دانم این گروهی که بر چنین پیام‌های تلخی اصرار دارند مردم و فضای سیاسی کشور را نمی‌شناسند یا از وضعیت فعلی رضایت دارند و می‌خواهند حکومت با انتخابات کم رمق یا اصلا بدون انتخابات ادامه پیدا کند؟

وی در ادامه به اظهارات اخیر سید عباس صالحی اشاره می‌کند و می‌گوید: به عنوان مثال شما به اظهارات اخیر وزیر ارشاد درباره ممنوع بودن نامگذاری به زبان غیرفارسی نگاه کنید که چطور باعث ناراحتی و نگرانی اقوام و مذاهب شده، اقوام و مذاهبی که در ایام انتخابات گرما بخش فضای کشور هستند.

این استاد دانشگاه گفت: با این چنین اظهارات و اقداماتی دیگر کسی نمی‌تواند به اقوام و مذاهب مختلف بگوید که بیایند پای صندوق رای و در انتخابات شرکت کنند.

جلالی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا نامزدی چهره‌ای مثل محمدرضا خاتمی می‌تواند فضا را تغییر دهد یا نه گفت: به نظر من تا زمانی که حاکمیت به صورت مستقیم به ماجرا ورود نکند و پالس‌های مثبت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به مردم ندهد فضای انتخابات گرم نخواهد شد.

وی افزود: در شرایط فعلی حتی اگر خود نامزدها هم بخواهند در این وضعیت نمی‌توانند مردم را به سر صندوق بکشانند و تغییر عمده‌ای در فضای موجود ایجاد کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: تا زمانی که حاکمیت پیام‌های یقین بخش، قطعی و امیدوار کننده ندهد هیچ نامزدی اثر نخواهد گذاشت.

وی افزود: مگر ما شخصی از احمدی‌نژاد نزدیک‌تر به حاکمیت داشتیم؟ او برای مردم با آن همه دلار نفتی چه کاری کرد؟ روحانی با وجود پشت کردن به مردم در دور دوم چطور؟ او برای مردم چه کرد؟ به جز آقای خاتمی که جای خود را دارد و کسی دیگر نمی‌تواند جای او و پشتوانه‌های مردم و اجتماعی او را بگیرد، ما شاهد بودیم که روسای جمهور مختلف از طیف‌های مختلف آمدند و امتحان خود را پس داده‌اند.

جلالی‌زاده شرایط فعلی را چالش برانگیز دانست و گفت: اگر حاکمیت درباره انتخابات ریاست جمهوری چاره‌ای نیاندیشد دچار ضرر کلی خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر انتخابات ایران گفت: وضعیت کشور ما باید توسط خودمان مشخص شود و نباید به فکر این باشیم که در آمریکا یا جای دیگر انتخابات به نفع ما خواهد بود یا نه. ما اگر یک مدیریت قوی و مدبر داشته باشیم نباید این چنین وابسته مسائل خارجی باشیم.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خلیل مهاجر IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    قید انتخابات ۱۴۰۰ را تا یک تغییر بنیادی در رویکرد حاکمیت به نقش مردم در سیاست گزاری را بزنید. هیچ تفاوت ماهوی و ملموسی بین عملکرد سران دو جناح عمده سیاسی کشور برای نجات ایران از چرخه فساد سازمان یافته و بیکاری مزمن فزاینده و تورم لجام گسیخته و نقض حقوق فردی و اجتماعی شهروندان وجود ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید