۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 55182880

تازه‌ترین پروژه اخبار جعلی علیه ایران؛

ماجرای ایمیل‌های هیلاری و خلق داعش توسط ایران و آمریکا چیست؟

جنگ رسانه‌ای از جنگ با توپ و تانک هم جدی‌تر و حتی گاها موثرتر است و باید فکری جدی به حال آن کرد

از اول تا آخر آن چه روز گذشته در توییتر فارسی رخ داده موجی از اخبار جعلی و یک مانور قوی فیک نیوز از سوی اکانت‌های مخالف نظام ایران و عموما سلطنت طلب بود.

ماجرای ایمیل‌های هیلاری و خلق داعش توسط ایران و آمریکا چیست؟

سلام نو – سرویس سیاسی: عصر روز گذشته اگر به فضای توییتر فارسی سری می‌زدید با تعجب مشاهده می‌کردید که هشتگ #ایمیلهای_هیلاری بدون هیچ دلیلی ترند شده.

محتوای توئیت‌ها را که مطالعه می‌کردید متوجه می‌شدید که دونالد ترامپ ایمیل‌‎های جدیدی از هیلاری کلینتون و باراک اوباما منتشر کرده که در آن به ارتباط عمیق ایران و آمریکای اوباما اشاره شده و ایران و آمریکا با هم داعش را خلق کردند و آمریکا با همکاری سپاه و برخی چهره‌های عراقی، عراق را تحویل ایران داد و دولت اوباما به صورت پنهانی چند صد میلیارد دلار به ایران پول پرداخت کرده.

ماجرا این قدر عجیب بود که حتی وقتی مسئله روی آنتن زنده ایران اینترنشنال_ به عنوان یک شبکه مخالف نظام ایران_ مطرح شد خبرنگار این شبکه نیز گفت که با تعجب توییت‌ها را نگاه کرده و گمان کرده که اتفاقی را از دست داده اما بعد متوجه شده این طور نبوده.

ماجرا چه بود که حتی خبرنگاران را نیز به اشتباه انداخت و حتی باعث شد تا رسانه معتبری مثل ایرنا نیز خبری با تیتر "انتشار ایمیل‌های هیلاری کلینتون، ترفند انتخاباتی تازه ترامپ" از انتشار ۳۵ هزار ایمیل جدید مربوط به هیلاری کلینتون سخن بگوید؟

از اول تا آخر آن چه روز گذشته در توییتر فارسی رخ داده موجی از اخبار جعلی و یک مانور قوی فیک نیوز از سوی اکانت‌های مخالف نظام ایران و عموما سلطنت طلب بود.

ماجرا این بود که مایک پمپئو دو روز پیش گفته بود که در حال بررسی این مسئله است که در فاصله باقی مانده تا انتخابات ایمیل‌های بیشتری از پرونده هیلاری کلینتون را آزاد سازی کند. همین خبر فرصت را در اختیار ربات‌ها و اکانت‌های فیک عمدتا سلطنت‌طلب قرار داد تا خبر آزادسازی ۳۵ هزار ایمیل جدید را منتشر کنند.

آن‌ها برای جلب توجه بیشتر چند دروغ خیلی بزرگ‌تر را نیز به قصه خود افزودند. اول اینکه به جز هیلاری ایمیل‌هایی از اوباما هم افشا شده. در این ایمیل‌ها مشخص شده سردار قاسم سلیمانی، فرمانده شهید سپاه قدس، با آمریکا همکاری داشته، ایران و آمریکا با هم داعش را ساختند، آمریکا عراق را ویران کرد و تحویل جمهوری اسلامی داد و البته اوباما چند صد میلیارد دلار به ایران پول داده.

برای منبع خبر نیز لینکی معتبر از ایمیل‌ها ارائه می‌شد که واقعا معتبر بود، اما ایمیل‌ها قدیمی و قبلا افشا شده بود و با کمی سواد انگلیسی متوجه می‌شدید که نام قاسم سلیمانی کمتر از ده بار در تمام ایمیل‌ها آمده و چیزی جز تلاش او برای کمک به نظام سوریه در آن مطرح نیست. مسئله‌ای که خود ایران نیز آن را به صراحت بیان کرده.

ادعاهایی که طرح شد مجموعه‌ای از ادعاهایی بود که شاید بتوان آنان را حرف‌های راننده تاکسی گونه نامید، آن چنان که یکی از همین اکانت‌ها نوشته بود که "فهمیدیم هر چی راننده تاکسی‌ها می‌گفتن درسته!" در واقع این موج خبری دروغ بر روی عوامانه‌ترین ادعاها سوار شد و با پمپاژ لحظه‌ای توئیت هی بزرگ و بزرگ‌تر شد.

آن چنان که گفته شد آش این فیک نیوز چنان شور شد که خنده خبرنگار ایران اینترنشنال را در پی داشت و حتی فکت نامه_ سامانه راستی آزمایی اخبار که رویکردی منفی نسبت به نظام سیاسی ایران دارد_ هم آن را تکذیب کرد.

فکت نامه در توییتی درباره هشتگ ایمیلهای هیلاری نوشت:

خبر «انتشار ۳۵ هزار ایمیل جدید هیلاری کلینتون» و همچنین «فاش شدن همکاری کلینتون و سلیمانی در به وجود آوردن داعش» به کلی ساختگی است. هیچ کدام از مقامات رسمی دولت ترامپ و حتی رسانه‌های معتبر طرفدار جمهوری‌خواهان نیز چنین خبری را منتشر نکرده‌اند.

آن چه که روز گذشته رخ داد یک موج از موج‌های پیوسته و پرشمار اخبار جعلی بود که هدفش نه تنها جمهوری اسلامی بلکه مردم ایران و ناامید سازی آن‌ها از اصلاح و بهبود و البته مشروع سازی تحریم‌ها است.  بار دیگر دیدیم که فضای توییتر فارسی تا چه حد متاثر از ربات‌ها و اکانت‌های فیک است و یک محتوای بد چگونه با یک توزیع خوب می‌تواند رسانه‌ای مثل ایرنا را نیز به اشتباه وادار کند.

همین مسئله ضرورت دقت روز افزون تمام کاربران و البته مدیران رسانه‌ای کشور را بیشتر و بیشتر می‌کند و به ما یادآور می‌شود جنگ رسانه‌ای از جنگ با توپ و تانک هم جدی‌تر و حتی گاها موثرتر است و باید فکری جدی به حال آن کرد، به خصوص با وجود غول ناکارآمد و غیرموثری به نام صدا و سیما.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید