این روزها سرپرست مدیریت صندوق رفاه دانشجویان و تسهیلات اعتباری دانشگاه آزاد اسلامی شده و تلاش زیادی را نیز برای رفاه دانشجویان انجام می‌دهد تا دانشجویان به دلیل مشکلات مالی از تحصیل بازنمانند.

انواع وام دانشجویی در سال ۹۹ + مبلغ

به گزارش سلام نو به نقل از مشرق،  معیشت، رفاه و حقوق دانشجویان از آن موضوعاتی است که در دانشگاه آزاد اسلامی بیش از سایر دانشگاه‌ها به آن توجه می‌شود، چراکه دانشگاه آزاد اسلامی جایی است که در آن صدای دانشجو شنیده می‌شود؛ مسئولان این دانشگاه تلاش کرده‌اند تا علاوه‌بر ارتقای کیفیت، صدای دانشجو باشند. مدیران دانشگاه معتقدند حل مشکلات دانشجویان باید اولویت اصلی دانشگاه باشد؛ چراکه حل مشکلات آنان موجب می‌شود دانشگاه در مسیر عدالت آموزشی قدم بردارد. پرداخت وام قرض‌الحسنه، تخفیف شهریه و انواع وام‌های بانکی همان راهی است که صندوق رفاه دانشجویان برای حل مشکلات دانشجویانش در نظر گرفته است. در اکثر مراکز مختلف دانشگاهی از ورود دانشجویان بدهکار به جلسه امتحان ممانعت می‌شود ولی در دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان بدهکار هم اجازه ورود به جلسات امتحان را خواهند داشت. البته دانشجویان بدهکار باید در اولین فرصت بدهی خود را به دانشگاه پرداخت کنند. در واقع در راستای بسط، گسترش و ایجاد امکان ادامه‌تحصیل آسان تمام اقشار جامعه و توسعه فراگیر اعطای تسهیلات، عدالت‌محوری و کمک به خانواده‌های دانشجویان، صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه درصدد فراهم کردن زمینه‌ای است که دانشجویان دغدغه پرداخت شهریه نداشته باشند.

از رویکردهای اصلی دانشگاه آزاد اسلامی تامین شهریه دانشجویان و رفع دغدغه تامین شهریه خانواده‌های آنان و متقاضیان تحصیلات تکمیلی است که این امر همواره دارای ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بوده و دانشگاه آزاد اسلامی در تلاش است با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، زمینه تحصیل آسان و فراگیر را برای تمام دانشجویانش فراهم کند.

این روزها سیدهادی سیدفضلی، سرپرست مدیریت صندوق رفاه دانشجویان و تسهیلات اعتباری دانشگاه آزاد اسلامی شده و تلاش زیادی را نیز برای رفاه دانشجویان این دانشگاه انجام می‌دهد تا دانشجویان به دلیل مشکلات مالی از تحصیل بازنمانند؛ تلاشی که در دوران شیوع ویروس کرونا دوچندان شده است.

  نقش صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

به گفته سیدهادی سیدفضلی، سرپرست مدیریت صندوق رفاه دانشجویان و تسهیلات اعتباری دانشگاه آزاد اسلامی شرایط اقتصادی موجود کشور، توجه بیشتر به کیفیت زندگی دانشجویی و برنامه‌ریزی راهبردی برای ارتقای آن را اجتناب‌ناپذیر کرده است. او توضیح داد: «به همین منظور در تلاش هستیم تا تحولات گسترده‌ای در حوزه خدمات صندوق رفاه برای دانشجویان داشته باشیم تا زمینه رشد و بالندگی بیشتر دانشجویان و آرامش‌خاطر آنها و خانواده‌هایشان مهیا شود.»

فارغ از مسئولیت‌پذیری اجتماعی صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، توسعه فعالیت‌های صندوق تاثیر مستقیم و موثری بر امکان افزایش جذب دانشجو در واحدهای دانشگاهی داشته و بالطبع در بهبود شاخص‌های مالی واحدها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

  ایجاد شیوه‌های نوین اعطای تسهیلات کمک شهریه و خدمات بیمه‌ای

سیدفضلی در ادامه افزود: «رئیس دانشگاه و معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی به‌منظور رفع دغدغه دانشجویان و خانواده‌های گرانقدرشان بر تامین شهریه و ایجاد زمینه‌های پرداخت شهریه به صورت اقساطی و از طریق اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه و ارزان قیمت، تاکیدات ویژه‌ای به حوزه صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه ابلاغ کرده‌اند و صندوق رفاه دانشجویان ایجاد شیوه‌های نوین اعطای تسهیلات کمک شهریه و خدمات بیمه‌ای، افزایش تعاملات و گسترش سطح همکاری‌ها با بانک‌های عامل و خدمات بیمه‌ای را در راس برنامه‌های خود قرار داده است.»

  ارائه تسهیلات از محل منابع داخلی صندوق رفاه دانشجویان واحدها

او در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین خدمات صندوق رفاه برای دانشجویان در سال جدید چه خواهد بود؛ توضیح داد: «از مهم‌ترین سیاست‌های ابلاغی دانشگاه به حوزه صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، توسعه و تنوع‌بخشی در ارائه خدمات و تسهیلات هم از حیث افزایش کمی و کیفی انواع تسهیلات اعطایی و هم از منظر سقف اعتبارات تخصیصی است.»

سرپرست مدیریت صندوق رفاه دانشجویان و تسهیلات اعتباری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تسهیلاتی که در سال جدید به دانشجویان ارائه خواهیم داد، از محل منابع مختلفی است؛ اضافه کرد: «یکی از محل‌های ارائه تسهیلات به دانشجویان از محل منابع داخلی صندوق رفاه دانشجویان واحدها و مراکز آموزشی و آموزشکده‌های سمای دانشگاه است؛ دانشجویان می‌توانند از طریق صندوق رفاه دانشجویان واحدها و مراکز آموزشی محل تحصیل، تسهیلات کمک شهریه کوتاه‌مدت، میان‌مدت، بلندمدت دریافت کنند و همچنین از تقسیط شهریه و انواع وام‌ها بهره‌مند شوند.»

    اعطای تسهیلات از محل منابع تخصیصی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت

سیدفضلی در ادامه اظهار کرد: «خدمات دیگر صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، اعطای تسهیلات از محل منابع تخصیصی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت است که از محل بودجه عمومی دولت تامین می‌شود و از طریق صندوق رفاه دانشجویان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت به دانشگاه آزاد اسلامی تعلق گرفته و ما به دانشجویان مقاطع تحصیلی تخصیص خواهیم داد.»

    ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت از طریق بانک‌های عامل صادرات و ملی ایران

او توضیح داد: «از دیگر تسهیلاتی که توسط صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شده است ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت از طریق بانک‌های عامل صادرات و ملی ایران است که برای دانشجویان مقاطع مختلف برحسب میزان نیاز آنان ارائه خواهد شد. طبق تفاهمنامه با بانک‌های صادرات و ملی، دانشجویان در مقطع کاردانی تا سقف پنج‌میلیون تومان، مقطع کارشناسی تا سقف ۱۰ میلیون تومان، کارشناسی‌ارشد تا سقف ۱۵ میلیون تومان و دانشجویان در مقطع دکتری تا سقف ۴۰ میلیون تومان می‌توانند از این وام‌ها استفاده کنند.»

سرپرست مدیریت صندوق رفاه دانشجویان و تسهیلات اعتباری دانشگاه آزاد اسلامی درباره مزیت این وام‌ها بیان کرد: «ویژگی اصلی، امکان دریافت در سراسر کشور و حتی در محل سکونت دانشجویان و استفاده توامان از انواع تسهیلات است. به عبارت بهتر دانشجویان در سراسر کشور می‌توانند این وام‌ها را در هر شعبه دریافت کنند. فرآیند دریافت نیز به این صورت است که دانشجو باید به سامانه ساجد بخش صندوق رفاه دانشجویان مراجعه کرده و فرآیند ثبت‌نام را تکمیل و درخواست وام مورد نظر خود را ارائه دهد. درنهایت پس از بررسی و تایید واحد دانشگاهی دانشجو می‌تواند در هر شعبه از بانک‌های عامل در سراسر کشور مراجعه و این وام را دریافت کند.»

  اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه بر مبنای مقاطع تحصیلی

او با بیان اینکه یک وام دیگر نیز در راستای احیای سنت حسنه قرض‌الحسنه و با توجه به لزوم ایجاد بستر مناسب جهت حمایت‌های مالی از دانشجویان و خانواده‌های آنان، ارائه خواهد شد، اضافه کرد: «بر همین اساس یک تفاهمنامه با بانک‌های قرض‌الحسنه رسالت و مهر ایران منعقد و انواع تسهیلات بر مبنای مقاطع تحصیلی تعیین شده که دانشجویان می‌توانند در سال تحصیلی۱۴۰۰- ۱۳۹۹از این تسهیلات بهره‌مند شوند.»

سیدفضلی درخصوص میزان این تسهیلات توضیح داد: «در سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹، دانشجویان در مقطع کاردانی تا سقف دوونیم میلیون تومان، کارشناسی تا سقف هفت‌ونیم میلیون تومان، کارشناسی‌ارشد تا سقف ۱۰میلیون تومان و دکتری تا سقف ۲۰میلیون تومان می‌توانند از این تسهیلات برحسب نیاز استفاده کنند. ارائه این تسهیلات نیز همانند تسهیلات بانک صادرات و ملی از طریق سامانه ساجد بخش صندوق رفاه دانشجویان امکان‌پذیر خواهد بود. در واقع دانشجویان در محل تحصیل یا محل سکونت یا محل کار خود نیز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.»

  دانشجویان برحسب نیاز خود به صورت توامان از انواع تسهیلات استفاده کنند

او درباره ویژگی این نوع از تسهیلات توضیح داد: «دانشجویان برحسب نیاز خود و تایید واحد دانشگاهی می‌توانند به صورت توامان از انواع تسهیلات استفاده کنند. به‌طور مثال یک دانشجو در مقطع دکتری حرفه‌ای می‌تواند وام ۴۰ میلیون تومانی بانک‌های صادرات یا ملی و ۲۰ میلیون تومانی مربوط به بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران یا رسالت را دریافت کرده یا حتی از محل منابع داخلی صندوق رفاه دانشجویان واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کند. به عبارت بهتر در ترم جدید توانستیم این فرآیند را طی کنیم که دانشجویان در بدو ورود حتی به صورت اقساطی شهریه خود را پرداخت کرده و دچار مشکل تامین شهریه نشوند.»

  محدودیتی در معرفی تعداد دانشجویان برای دریافت وام وجود ندارد

سرپرست مدیریت صندوق رفاه دانشجویان و تسهیلات اعتباری دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه توضیح داد: «خوشبختانه با همکاری بانک‌های عامل طرف قرارداد با دانشگاه آزاد اسلامی، محدودیتی برای معرفی تعداد دانشجویان نداریم و برمبنای ترتیب ثبت‌نام در سامانه به بانک‌های عامل معرفی شده و می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.»

به گفته سیدفضلی تمام فرآیندهای مربوط به اخذ تسهیلات بانکی به صورت مکانیزه و غیرحضوری در بستر وب و از طریق سامانه آموزشی دانشگاه و سامانه ساجد به آدرس www.sajed.iau.ir انجام می‌شود.

  برای کاهش مراجعات حضوری دانشجویان تمام فرآیند ثبت‌نام در بستر وب انجام می‌شود

این روزها نقش دستگاه‌های حمایتی در دوران شیوع ویروس کرونا برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه، خصوصا دانشجویان، بسیار پررنگ و اثرگذارتر از گذشته خواهد بود چراکه دانشجویان عموما فاقد شغل یا دارای کارهای فصلی و پاره‌وقت هستند و تاثیرات حاصل از شیوع کرونا بیشتر از سایر اقشار، زندگی آنها را تحت‌تاثیر قرار داده است. به همین دلیل است که صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در این ایام توجه خاصی به دانشجویانش کرده و هم وام شهریه در اختیار آنها قرار می‌دهد تا به دلیل مشکلات مالی حاصل از شیوع کرونا ترک تحصیل نکنند و هم شرایط را به نحوی برای انها فراهم کرده تا برای ثبت‌نام وام‌ها نیز نیازی به حضور در دانشگاه نداشته باشند.

او در ادامه درخصوص نحوه فعالیت صندوق رفاه در دوران کرونا نیز گفت: «در این دوران، تسهیلات شهریه و همچنین امکان ارائه وام قرض‌الحسنه را برای دانشجویان فراهم کرده‌ایم تا دچار مشکل نشوند. به‌منظور کاهش مراجعات حضوری دانشجویان در دانشگاه در زمان کرونا نیز تمام فرآیند ثبت‌نام وام‌ها مکانیزه بوده و تمام امور در بستر وب انجام می‌شود. دانشجو در منزل می‌تواند وارد سامانه ساجد شده و به بخش صندوق رفاه دانشجویان مراجعه و ثبت‌نام کرده و تمام مراحل اعطای تسهیلات به صورت الکترونیک امکان پیگیری داشته و نیازی به پیگیری حضوری روند اقدامات نخواهد داشت.»

سرپرست مدیریت صندوق رفاه دانشجویان و تسهیلات اعتباری دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: «استقبال گسترده‌ای از سوی دانشجویان و خانواده‌های آنان برای اخذ وام‌ها و تسهیلات اعطایی صندوق صورت پذیرفته است، بنابراین حجم قابل‌توجهی از دانشجویان در واحدهای دانشگاهی وجود دارند که در سال تحصیلی جدید از تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان استفاده خواهند کرد.»

  دانشجویان در تمام طول ساعت شبانه‌روز تحت‌پوشش بیمه حوادث قرار دارند

سیدفضلی درخصوص خدمات جدید صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در سال جدید توانستیم نسبت به افزایش خدمات بیمه‌ای و افزایش سقف پوشش و تعهدات بیمه حوادث برای دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی در واحدها و مراکز آموزشی به صورت سراسری اقدام کنیم.

بر همین اساس تمامی دانشجویان در سال تحصیلی جدید (۱۴۰۰-۱۳۹۹) در تمام طول ساعات شبانه‌روز تحت پوشش بیمه حوادث قرار دارند و برای جبران هزینه‌های پزشکی ناشی از حادثه تا سقف ۵/۷ میلیون تومان، جبران هزینه‌های نقص عضو به (کلی یا جزئی) ناشی از حادثه تا سقف ۳۰ میلیون تومان و هزینه فوت ناشی از حادثه نیز تا سقف ۳۰ میلیون تومان خدمات ارائه خواهد شد.
به گفته او دانشجویان چه در محیط دانشگاه و چه در محیط خارج از دانشگاه و در ۲۴ ساعت شبانه‌روز تحت پوشش این بیمه هستند.

  اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه برای دانش‌آموزان مدارس سما

او درخصوص تسهیلات دیگر صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: «به تازگی موفق شدیم با بانک رسالت یک فرآیند جدیدی ایجاد کنیم تا امکان اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه برای دانش‌آموزان مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی نیز میسر شده است و در آینده نزدیک اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص صورت خواهد پذیرفت تا ان‌شاءالله بتوانیم به‌منظور رفع دغدغه والدین دانش‌آموزان نیز اقدام شایسته‌ای انجام دهیم.»

  به‌زودی تمام فرآیندهای دانشجویی از طریق سامانه آموزشیار انجام می‌شود

سیدفضلی در ادامه بیان کرد: «تمام سیستم آموزشی دانشگاه و فرآیندهای دانشگاه تحت وب قرار گرفته و به صورت غیرحضوری انجام می‌شود. به‌زودی تمام فرآیندهای دانشجویی از طریق سامانه آموزشیار انجام می‌شود. دانشگاه در حال پیاده‌سازی امکان اعطای تسهیلات در صفحه شخصی دانشجویان در سامانه آموزشیار است و دانشجویان در آینده نزدیک می‌توانند با مراجعه به صفحه اختصاصی خود در سامانه جدید آموزشیار، برای هر وامی که مدنظر دارند ثبت‌نام کنند.»  

او در خاتمه ضمن آرزوی سلامتی برای تمام آحاد جامعه به‌خصوص خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: «ان‌شاءالله به فضل پروردگار و با اتکا به عزم و پتانسیل موجود در کشور عزیزمان، به‌زودی شاهد ریشه کن شدن ویروس کرونا و بازگشایی دانشگاه‌ها و آموزش عالی باشیم.»

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید