علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره مناقشه قره باغ گفت: ما همواره بر حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تاکید داریم.

  قره‌باغ متعلق به آذربایجان است / اتخاذ سیاست‌های حمایتی برای بخش گردشگری

سخنگوی دولت گفت: درخواست ما از هموطنان توجه بیشتر به دستورالعمل‌های بهداشتی است که در شرایط کرونایی امروز حیاتی و مهم است

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، «علی ربیعی» روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در آستانه اربعین حسینی هستیم ملت ما و ملت‌های همسایه در این جغرافیای وسیع اهل بیت همواره در طول قرون، مراسم عزاداری برای سالار شهیدان و اصحاب امام حسین (ع) را با شکوه هر چه بیشتر برگزار کردند.

سخنگوی دولت افزود: سنت عزاداری امام حسین (ع) در طول تاریخ ایستا و صرفا مناسکی نبوده است. راهپیمایی میلیونی اربعین را باید جدیدترین مرحله تکاملی این عزاداری دانست. متاسفانه امسال ما به دلیل شیوع کرونا از برگزاری این مراسم محروم هستیم، اما باید این را به مثابه فرصت برای تحقق اندیشیدن حول فلسفه قیام امام حسین (ع) و راهپیمایی اربعین بدانیم.

ربیعی، آرمان حسینی و دوستی اهل بیت را فرامذهبی عنوان کرد و گفت: از باکو و قره باغ تا تبریز و اصفهان و هرات و بیروت و آناتولی و بصره یک جغرافیای واحد داریم که خاک آن با حب اهل بیت سرشته شده است. گفتمان حسینی برای ما گفتمان مقاومت برابر متجاوزان به تمامیت ارضی و تفاوت‌های مذهبی است. امیدواریم که امسال هم عزاداران حسینی با رعایت پروتکل‌ها همانند رعایتی که در مراسم عاشورا و تاسوعا انجام دادند به سلامت جامعه ایران کمک کنند و عزاداری‌ها را باشکوه‌تر در خانه‌ها و با پروتکل‌ها برگزار کنیم.

سخنگوی دولت افزود: موضوع کرونا همچنان در کانون توجه دولت است درخواست ما از هموطنان توجه بیشتر به دستورالعمل‌های بهداشتی است از اجتماعات در شرایط کرونایی امروز حیاتی و مهم است شرایط سختی را در پیش رو داریم و قطعا باید بیش از گذشته مراعات کنیم. در کشور هفته سختی را پشت سر گذاشتیم به رقم تاکیدات، رعایت دستورالعمل‌ها در سطح کشور به ۶۰/۳ درصد و در تهران به ۴۵ درصد رسید.

وی ادامه داد: ستاد ملی مقابله با کرونا در جهت کنترل، مدیریت و مهار ویروس کرونا مصوب کرد کمیته نظارت بر پروتکل‌ها با توجه به کاهش رعایت دستورالعمل در برخی استان‌ها برنامه زمان بندی شده ارتقا رعایت پروتکل‌ها با استفاده از ماسک و فاصله گذاری‌های فیزیکی تا میزان ۸۰ درصد را هدف گذاری کرد و از استان‌ها خواسته شد که تلاش و سعی خود را برای ارتقای پروتکل‌ها به ۸۰ درصد را انجام دهند.

ربیعی یادآور شد: تصمیم دیگر در عرصه اقتصاد آسیب دیده ناشی از کرونا بود. با توجه به گسترده بودن آسیب به بخش خدمات به‌ویژه بخش گردشگری، سیاست‌های حمایتی برای از این بخش اتخاذ و مقرر شد بازپرداخت تسهیلات بانکی که قبال فعالان این بخش دریافت کرده بودند تا پایان سال ۹۹ امهال شود. اجازه داده شد پرداخت حق بیمه سهم کارفرمای سال ۹۹ هزینه آب و برق و گاز و هزینه‌های مالیاتی سررسید شده تا پایان امسال امهال صورت گیرد. با پرداخت تسهیلات کسب و کارهای آسیب دیده حوزه گردشگری با محوریت بنگاه موافقت شد.

دستیار اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: این امر کمک می‌کند که بیکاری ناشی از بخش گردشگری تا حدود زیادی جبران شود و افراد به‌کار خود برگردند.

وی اظهار داشت: در مجموع مصوبات ما یک تصمیم قابل توجه برای رسانه‌ها بود، در شرایط فشار آمریکا برای اینکه صادرات غیرنفتی ما کاهش پیدا کند، یکی از تلاش‌های ستاد اقتصادی افزایش صادرات غیرنفتی بود.

نیازمند افزایش صادرات غیرنفتی هستیم

ربیعی گفت: ما هم نیاز به افزایش صادرات غیرنفتی و تمهیداتی برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور داریم

سخنگوی دولت اضافه کرد: به منظور تحقق این امر روز یکشنبه، ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفت، صادرکنندگانی که نسبت به انجام تعهدات ارزی خود به موقع اقدام کنند حداکثر تا دوهفته، مالیات بر ارزش افزوده دریافتی از آنها، عودت داده خواهد شد.

کرونا مرزبندی و تفکیکی نمی‌شناسد

ربیعی در ادامه نشست در پاسخ به سوالی درباره موج سوم کرونا و کاهش رعایت شهروندان و اینکه آیا دولت اقدامی برای محدودیت‌ها در زمینه مسافرت داشته یا نه، گفت: در این مرحله کمیته امنیتی - اجتماعی یک سری مراکز را مشخص و تعطیلی این مراکز را به همه استان‌ها واگذار کرد که تصمیم بگیرند و تعطیل کنند.

وی افزود: در مورد سفر هنوز در ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری نکرده است و بیشتر باید گزارش‌های استان‌های درگیر و بیمارستان‌ها در کمیته اجتماعی بررسی شود و با توجه به تعطیلاتی که پیش رو داریم، در ستاد تصمیم بگیریم.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه کرونا هیچ مرزبندی و تفکیکی برای ابتلا کردن قائل نیست، گفت: ما هم بدون مرزبندی باید با هم زبانی، همدلی و همراهی همگانی به این مبارزه ادامه دهیم و کمک کنیم با افزایش نظارت همگانی و اقدامات داوطلبانه در جامعه به خود کنترلی در این زمینه برسیم.

راه حل غائله قره‌باغ، نظامی نیست

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر حملات ارمنستان به مناطق غیرنظامی و موضع ایران درباره هدف قرار دادن شهر گنجه، اظهارداشت: مواضع اصولی ما درباره اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکنون بدون ابهام بیان شده است ما حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و احترام به منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی همواره تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را مورد تاکید قرار دادیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اظهارات هفته گذشته خود درباره اینکه تخلیه مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان مورد تاکید دولت جمهوری اسلامی ایران است، افزود: با این دو نظر روشن در مورد تمامیت ارضی و تخلیه مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان تاکید می‌کنیم که دخالت طرف‌های ثالث را خارج از چارچوب‌های توافق شده حل اختلاف غیرسازنده و زیانبار می‌بینیم.

وی با بیان اینکه راه حل بحران را نظامی نمی‌دانیم، گفت: از طرف دیگر از آسیب رسیدن به جان و دارایی شهروندان‌مان در نواحی مرزی به شدت نگران هستیم در صورت تکرار این اتفاقات با در نظر گرفتن همه گزینه‌های موجود نسبت به آن بی تفاوت نخواهیم بود.

ربیعی خاطرنشان کرد: از دو طرف می‌خواهیم فورا به خشونت و خونریزی خاتمه دهند و اجرای قوانین بین المللی را از راه مذاکره و دیپلماسی دنبال کنند. البته بارها تاکید کردیم ما آماده هر گونه کمک برای پایان دادن فوری به این جنگ بی نتیجه هستیم و از هر گونه ابتکار عمل صادقانه هم برای آتش بس و احیای دیپلماسی حمایت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: بنابراین با دو موضع روشن و شفافی که در ابتدا بیان کردم ما خواهان صلح و گفتگو در منطقه هستیم با تخلیه مناطق اشغالی و احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان.

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید