فاضل میبدی با اشاره به سخنان اخیر امام جمعه اصفهان گفت: تجربه ۴۰ ساله ما نشان داده که ما با زور و تهدید و ارعاب نتوانستیم هیچ حکم اخلاقی و فقهی‌ای را در جامعه جا بیاندازیم.

جامعه را باید برای سارق و اختلاسگر ناامن کرد نه کم حجاب / تجربه ۴۰ساله ما ثابت کرده با زور و ارعاب هیچ حکم اخلاقی و فقهی‌ای پذیرفته نمی‌شود

سلام نو سرویس سیاسی: اظهارات امام جمعه اصفهان درباره ناامن سازی فضای جامعه برای زنان بدحجاب هم‌چنان با واکنش منفی مردم و چهره‌های مختلف فرهنگی و سیاسی مواجه می‌شود.

سید یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار جانشین معاونت اطلاعات و امنیت ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده انتظامی استان اصفهان گفته بود که باید فضای جامعه را برای زنان بدحجابی که تعداد آنها هم کم است ناامن کرد و نباید اجازه داد به راحتی در خیابان ها و پارک ها هنجارشکنی کنند.

این اظهارات تا اینجا با واکنش منفی بسیاری مواجه شده. کاربران فضای مجازی با بازنشر سخنان شهید قاسم سلیمانی و رهبر انقلاب درباره دختران کم حجاب اظهارات امام جمعه اصفهان را خلاف مشی رهبری و چهره‌هایی چون قاسم سلیمانی دانستند که موجب افزایش مشکلات نیز می‌شود، به ویژه در شهری مثل اصفهان که سابقه ناخوشایندی در ماجرای اسیدپاشی نیز دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با سلام نو ضمن تاکید بر اینکه امنیت افراد در جامعه نباید خدشه دار شود گفت که با زور و تهدید و ارعاب نمی‌شود هیچ حکم اخلاقی و فقهی‌ای را در جامعه جا انداخت.

وی با اشاره به سخنان امام جمعه اصفهان گفت: ناامن کردن جامعه برای هیچ فردی جایز نیست و من نمی‌دانم که امام جمعه محترم اصفهان این حرف را از کدام متن استخراج کرده است.

وی با تاکید بر اینکه این سخن موجه نیست و مبنای شرعی و قانونی ندارد گفت: ناامن کردن جامعه در قانون حد دارد و کسی که جو جامعه را ناامن کند مستحق حد است. این که یک نفر با حجاب نامناسب یا بی‌حجاب بی‌خیابان بیاید و ما بخواهیم برایش ناامنی ایجاد کنیم بار فقهی و مشکل دارد و باید به آن پاسخ داد.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: تجربه ۴۰ ساله ما نشان داده که ما با زور و تهدید و ارعاب نتوانستیم هیچ حکم اخلاقی و فقهی‌ای را در جامعه جا بیاندازیم.

فاضل میبدی با اشاره به اثرات چنین سخانی در جامعه گفت: من گمان می‌کنم اقایان وقتی در سخنرانی اصطلاح کم می‌آورند و مطالعه ندارند یک حرف جنجالی‌ای می‌زنند که جلب توجه کنند، اما دقت نمی‌کنند که این کارها برای دین و جامعه اثر منفی بیشتری دارد.

وی ادامه داد: شما اگر به حجاب کسی ایراد دارید می‌توانید به او تذکر دهید که هم اخلاقی و هم قانونی است، چرا از ناامن کردن استفاده می‌کنید؟ واژه ناامن کردن واژه منفی و زشتی است که ایشان از خودش گفته.

این استاد دانشگاه با خطرناک ارزیابی کردن چنین سخنان و افکاری گفت: شاید در آینده کسی بیاید به صورت کس دیگری اسید بپاشد و بگوید می‌خواستم فضا را برای بی‌حجاب ناامن کنم، آن وقت چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

وی در ادامه با تاکید بر اینکه امام جمعه اصفهان باید حرف‌های خود را با دقت بیشتری مطرح کند گفت: به نظرم امام جمعه باید حرفش را پس بگیرد و حرفش را قانونی و شرعی بزند.

این استاد در پاسخ به این پرسش که آیا سخنان امام جمعه را نمی‌توان نوعی امر به معروف دانست گفت: امر معرف و نهی از منکر هم مراتب، راه و کلاس دارد. از سوی دیگر جامعه هم قانون و دولت دارد. امام جمعه هم جایگاه خود را در این میان دارد و باید مردم را به معنویت دعوت کند و نه این که در مقام قاضی و رئیس کلانتری ظاهر شود.

فاضل میبدی در ادامه با اشاره به اینکه امام جمعه اگر می‌خواهد فضا را ناامن کند باید فضا را برای سارق، سواستفاده‌گر و اختلاس‌گر ناامن کند گفت: وقتی جامعه‌ در راس و ذیلش اختلاس و رانت‌خواری دارد، اقتصادش سامان نگرفته، درگیر اختلاف طبقاتی و گرانی است، شما می‌خواهید همه مشکلات را رها کرده و برای بی‌حجابش ناامنی ایجاد کنید؟

این استاد حوزه با اشاره به سخان رسول الله(ص) که فرمودند فقر کفر می‌آورد گفت: شما مشکلات جامعه را حل کنید بعد به یک خانم تذکر دهید حجابش را درست کند. متاسفانه به فرمایش علی(ع) امروز ما اصول را رها کردیم و به فروع اهمیت می‌دهیم.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید