سخنان امامان جمعه اصفهان و بجنورد برای برخورد با بدحجابی و ناامن کردن فضای جامعه برای آن ها واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است.

ناامنی و اسیدپاشی‌های سال ۹۳ تداعی شد/متولیان امنیت، سکوت نکنند

به گزارش سلام نو، روزنامه توسعه ایرانی نوشت: توصیه همزمان امامان جمعه اصفهان و بجنورد به «ایجاد ناامنی در جامعه برای زنان بدحجاب» طی دو روز گذشته واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت و اعتراضات بسیاری را برانگیخت.روز جمعه امام جمعه اصفهان که سابقه طولانی در درخواست برای برخورد با «بدحجابی» دارد، در دیدار جانشین معاونت اطلاعات و امنیت ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده انتظامی استان اصفهان جدیت و قاطعیت در برابر قانون‌شکنان را از الزامات حکومت کردن برشمرد و گفت: باید با متجاوزان به حقوق مردم برابر با حکم خداوند برخورد کرد و جلوی کسانی که ترسی از قانون‌شکنی ندارند را گرفت.سیدیوسف طباطبایی‌نژاد، به کشف حجاب و هنجارشکنی برخی از افراد اشاره کرد و افزود: باید فضای جامعه را برای این عده که تعداد آنها هم کم است ناامن کرد و نباید اجازه داد به راحتی در خیابان‌ها و پارک‌ها هنجارشکنی کنند.او همچنین خواستار تشکیل شعبه‌های مخصوص رسیدگی به پرونده‌های ناهنجاری‌های اخلاقی در دادگاه‌ها شد و گفت: نگاه قضات هم باید در جهت حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر باشد.

همزمان امام جمعه بجنورد در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به اینکه بدحجابی و بی‌حجابی همچون ویروسی در میان مردم است که باید با آن مقابله کرد، از نیروهای انتظامی خواست هم امنیت سطح جامعه را استمرار بخشد و هم زندگی آشوبگرانی که نیت شوم در اذهان خود دارند را ناامن کند.ابوالقاسم یعقوبی افزود: علاوه بر پلیس و قوه قضائیه به امر مقابله با بی‌حجابی، مردم هم باید به این امر ورود پیدا کنند و آمر به معروف و ناهی از منکر باشند.

برخورد تند و سلبی راه مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیست
در همین راستا دو عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به درخواست جنجالی «ناامن سازی جامعه برای افراد بی حجاب» از تریبون نماز جمعه واکنش نشان دادند.آیت الله سیدمحمد غروی و آیت‌الله علی اکبر مسعودی خمینی در گفت و گو با جماران تأکید کردند که باید با پدیده بی‌حجابی برخورد معقول و قانونی داشته باشیم و وظیفه ما این نیست که پرخاشگری کنیم.آیت الله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بی بند و باری در جامعه ناامنی می‌آورد و باید با آنها برخورد قانونی صورت بگیرد، تصریح کرد: منظور این نیست که افراد بی حساب و کتاب ورود کنند و برخوردهای شخصی با این مسأله داشته باشند. بلکه منظور این است که توسط ضابطین و کسانی که باید امنیت اجتماعی را حفظ کنند، فضایی ایجاد شود تا زمینه‌ای برای ایجاد ایمنی اخلاقی در جامعه باشد.
آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی نیز در این خصوص به خبرنگار جماران گفت: اگر بخواهیم برخورد تندی داشته باشیم، عکس العمل دارد و بدتر می شود. یعنی ما باید امنیت ایجاد کنیم و مواظب جوانان باشیم. این آقایان خودشان باید بگویند منظور از ناامن کردن چیست و چه کار باید بکنند.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: وظیفه ما این نیست که پرخاشگری کنیم و یا بدگویی داشته باشیم.

ناامنی و اسیدپاشی‌های سال ۹۳ تداعی شد
اظهارات این افراد به ویژه امام جمعه اصفهان درباره ناامن‌کردن فضا برای افراد «بدحجاب» برای بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی یادآور ماجرای اسیدپاشی به زنان در اصفهان بود که سال۹۳ رخ داد. آنها با انتشار تصاویری از قربانیان اسیدپاشی در شهر اصفهان به شدت از سخنان امام جمعه اصفهان انتقاد کردند و خواستار نفی خشونت علیه زنان شدند.مهرماه سال ۹۳ پس از این که برخی از چهره‌های مذهبی در شهر اصفهان از جمله محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت این شهر خواستار برخورد با «بدحجابان» شدند، چند موتورسوار در سطح شهر اقدام به اسیدپاشی روی صورت دختران و زنان کردند.
رهبر پس از وقوع این اتفاقات، اسیدپاشی را محکوم کرد و گفت: «این گونه کارها در قانون و شرع هیچ مجوزی ندارد» ولی توالی این رویدادها باعث شد که نام او در کنار این حوادث ثبت شود.علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری با اشاره به این رویداد نوشت که «یکی از مصادیق معاونت در جرم تحریک است و سخنان #امام_جمعه_اصفهان در خصوص ناامن‌سازی فضا برای بدحجابان به زعم ایشان، در شهری که سابقه اسیدپاشی بر روی زنان وجود دارد در صورت ارتکاب هر گونه اقدام خودسرانه علیه #زنان ایشان را در معرض اتهامی قرار می‌دهد که باید پاسخگوی آن باشد».
اظهارات دو امام جمعه به ویژه امام جمعه اصفهان درباره ناامن‌کردن فضا برای افراد «بدحجاب» برای بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی یادآور ماجرای اسیدپاشی به زنان در اصفهان بود که سال۹۳ رخ داد.

امام‌جمعه اعلام کند منظورش از ناامنی، اسیدپاشی نیست
در همین ارتباط،‌ امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات از حجت‌الاسلام طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان درباره اظهارات او پیرامون لزوم «ناامن» شدن جامعه برای بدحجابان نوشته: منظور امام‌جمعه اصفهان از ناامنی چیست و صراحتا اعلام کنند مشمول اسیدپاشی نیست.

متولیان امنیت، سکوت نکنند
پلیس، مجری قانون است. قانون، جریمۀ بی‌حجابی را مشخص کرده. ناامن‌سازی یعنی چه؟ مگر از «مسئول برقراری امنیت» می‌توان «نقض امنیت» را خواست؟ مهرداد خدیر در عصر ایران با طرح این پرسش گفته است: امام جمعه اصفهان این «باید» و «نباید» را از کجا آورده‌اند؟ ازجایگاه شرعی یا عنوان امام جمعه؟ توصیه می‌کنند یا دستور می‌دهند؟ آیا هر امام جمعه‌ای می‌تواند به پلیس دستور دهد یا ستاد کل و نیروی انتظامی سلسله مراتب خود را دارد؟
وی افزوده است: اگر فجایعی مثل اسیدپاشی با توجیه ناامن کردن و اجرای فرمان امام جمعه تکرار شود آیا جناب ایشان مسؤولیت آن را می‌پذیرد یا بعد از فاجعه خواهد گفت: منظورم این نبود؟وی با بیان اینکه پلیس، مجری قانون است، یادآور می‌شود: قانون، جریمۀ بی‌حجابی را مشخص کرده و دربارۀ شُل‌حجابی و کم‌حجابی هم قانون نداریم. قانون را مجلس وضع می‌کند و حال که مجلس در اختیار همفکران آقای امام جمعه است می‌توانند از نمایندگان بخواهند مبلغ جریمه را زیاد کنند. ناامن‌سازی یعنی چه؟ مگر از «مسئول برقراری امنیت» می توان «نقض امنیت» را خواست؟
احتمالا گفته خواهد شد از نگاه جناب حجت‌الاسلام طباطبایی‌نژاد پلیس باید به خانم بدون روسری مثل دزد و کیف‌قاپ و قاتل نگاه کند و منظور از ناامن‌سازی همین است. یعنی همان گونه که دزدان و متجاوزان باید بترسند خانم‌هایی که روسری ندارند هم باید بترسند و این ترس را باید پلیس تولید کند.

دفتر امام جمعه اصفهان: تقطیع و برداشت غلط شده است
دفتر امام جمعه اصفهان برداشت از صحبت‌های آیت‌الله طباطبایی‌نژاد در دیدار با سردار میراحمدی، را نادرست دانست و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «برداشت غلط و ایجاد ذهنیت ناصواب برخی از رسانه‌ها باعث شد تا با تقطیع صحبت‌های مذکور، دروغ پردازی و القای مطالب خودساخته، افکار عمومی را از موضوعات و مشکلات اصلی کشور منحرف نمایند؛ حال آنکه خطاب ایشان به مقامات قضائی و امنیتی، از جمله فرماندهی نیروی انتظامی استان اصفهان بود و توقع مردم از مبارزه با هنجارشکنی و پیگیری این موضع و کنترل آن بیان گردید؛ زیرا طبق قانون وظیفه نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضائی، ایجاد امنیت در ابعاد مختلف در سطح جامعه و برای عموم مردم است به شکلی که قانون شکنان به راحتی نتوانند اقدام به هنجارشکنی در انظار عمومی نمایند.»آیت‌الله علی اکبر مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: اگر بخواهیم برخورد تندی داشته باشیم، عکس‌العمل دارد و بدتر می شود. یعنی ما باید امنیت ایجاد کنیم. این آقایان خودشان باید بگویند منظور از ناامن کردن چیست و چه کار باید بکنند

امور اعتقادی را نمی‌توان با زور پلیس جلو برد
در پایان باید به این نکته اشاره کرد که این گونه سخنان، جامعۀ ایران را بیش از پیش دو قطبی می‌کند و التهاب‌آفرین است و نیروی انتظامی را خدای ناخواسته در مقابل مردم قرار می‌دهد. حال آن‌که با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هر سخنی را نمی‌توان مانند قبل بر زبان آورد. غرض این نیست که ایشان احکام را نگوید و به وظایف شرعی خود عمل نکند اما امور اعتقادی را که نمی‌توان با زور پلیس جلو برد.

امام جمعه بجنورد: موافق برخورد فیزیکی با بدحجاب ها نیستم
امام جمعه بجنورد(خراسان شمالی) خبر منتشر شده مبنی بر درخواست وی از ناجا برای ناامن کردن زندگی بدحجابان را تکذیب کرد و گفت: این خبر کذب محض و نوار خطبه ها نیز موجود است. با توجه به برخی منکرات به مسئله بدحجابی اشاره کردم و گفتم نباید با بدحجاب ها برخورد فیزیکی کرد. اعتقاد دارم باورها به زور اصلاح نمی شوند و اصلاح باورها نیازمند کار فرهنگی است و لذا با برخورد فیزیکی به هیچ عنوان موافق نبوده و نیستم.

انتقاد روحانی اصولگرا از امام‌جمعه اصفهان
روزنامه اعتماد تعبیر «ناامن کردن فضا برای بدحجاب‌ها» در گفت‌وگو با محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان را بررسی کرده است.آقای رهبر روز جمعه امام جمعه اصفهان از تریبون نماز جمعه خواستار ناامن کردن فضا برای زنانی شد که ایشان از آنان به عنوان «افراد بدحجاب» یاد کرده است. با توجه به سابقه تلخی که در اصفهان وجود دارد و با درنظرگیری شرایط امروز کشور، نظرتان درباره بیان این مطالب چیست؟
شخصا به‌دلیل شیوع ویروس کرونا مدتی است که به عنوان امام جمعه در اصفهان حاضر نشدم و نمی‌دانم این اظهارات از سوی کدام یک از ائمه جمعه مطرح شده ولی آنچه می‌گویم مطالبی کلی درباره موضوع حجاب است. من کتابی ۴۰۰ صفحه‌ای درباره حجاب و عفاف نوشته و با ادله مختلف در آن کتاب اثبات کرده‌ام که در ماجرای حجاب، گام نخست فرهنگسازی است. زنان باید در دانشگاه‌ها توجیه شده و متوجه چرایی درنظرگیری حجاب در دین اسلام شده و بدانند که رعایت آن، به نفع خودشان است. بدانند که بدحجابی افتخار نیست؛ بلکه کسر شأن زنان است. تا زمانی که در موضوع حجاب فرهنگسازی لازم صورت نگرفته باشد و دانشگاه و رسانه و سایر نهادها پای کار حاضر نباشند، اقدامات دیگر موثر نخواهد بود. البته زمانی ممکن است برخی لجاجت کنند و هنجارهای جامعه را زیرپا بگذارند که در آن زمان نیز برای نیروی انتظامی وظایف قانونی درنظر گرفته شده ولی این نیست که فضای جامعه را برای زنی که بدحجاب است، ناامن کنیم و او در جامعه امنیت جانی و ناموسی نداشته باشد؛ بنابراین ناامن کردن به این معنا و مفهوم درست نیست اما ارشاد و فرهنگسازی امری لازم و ضروری است.

مسوولیت این ارشاد و فرهنگسازی مدنظر شما برعهده کدام نهاد است؟
ببینید، شورای عالی انقلاب فرهنگی سال‌ها پیش در مصوبه‌ای با عنوان حجاب و عفاف، ۲۶ دستگاه، از دانشگاه و صدا و سیما گرفته تا نیروی انتظامی، را به عنوان مسوول ترویج حجاب و فرهنگسازی در این زمینه کرد ولی آن‌چنان که باید، اجرایی نشد. نباید فراموش کنیم که گام نخست و مهم‌ترین قدم همان بحث فرهنگسازی است. بسیاری از فرزندان در خانواده‌های‌شان آن‌چنان که باید درباره حجاب توجیه نشده‌اند و حتی بسیاری از خانواده‌ها نیز از چیستی و چرایی آن اطلاعی ندارند. درست است اگر کسی دهن‌کجی کرد و هنجارشکنی انجام داد با او برخورد قانونی صورت می‌گیرد ولی گام اول ارشاد است. ضمن اینکه برخورد قانونی نیز راهکارهای مشخصی دارد و نباید فضا را برای زنان ناامن کرد.

این یعنی شما به عنوان یکی از ائمه جمعه اصفهان با گفته‌های امام جمعه این شهر درباره حجاب موافق نیستید؟
ببینید، بیان‌ها درباره حجاب متفاوت است ولی نباید فراموش کرد که مهم‌ترین گام در بحث حجاب، همان ارشاد و توجیه است و آخرین گام، برخورد قانونی است. برخورد قانونی هم این نیست که کسی در خیابان متعرض زنان شود. فقط برای نیروی انتظامی در قانون وظایفی در نظر گرفته شده که می‌تواند برای بدحجابان تنبیه‌هایی را درنظر بگیرد؛ آن ‌هم در حدی که قانون مشخص کرده است و این طور نیست که فضا را برای زنان ناامن کنیم و آنان بدانند فضای جامعه برای‌شان ناامن است و دیگر از منزل خارج نشوند؛ بنابراین معتقدم تعبیر استفاده شده، تعبیر درستی نبوده است.

این زندگی حق ما نبود
روزنامه شرق هم نوشت: سمیه (سحر) مثماریان، یکی از قربانیان اسیدپاشی اصفهان است می‌گوید: «راستش را بخواهید مدت‌هاست بی‌تفاوت شده‌ام. شما از من می‌پرسید که ترسیده‌ام؟ پاسخم این است که نه! چه بلایی بالاتر از آنچه را تجربه کرده‌ام، می‌خواهند سرم بیاورند. خاطرم هست به من گفتند به خاطر حجابت رویت اسید پاشیدند؛ چون پشت فرمان لباس خواب پوشیده بودی. چون زورم به آنها نمی‌رسد، کاری از من برنمی‌آید و هر تهمتی می‌زنند». او با بیان اینکه من حتی صحبت‌های امام جمعه را نشنیده‌ام می‌گوید: «راستش عصبی می‌شوم. مادرم به من گفت که امام جمعه گفته باید فضا را برای بی‌حجاب‌ها ناامن کرد. کاری از دستم برنمی‌آید؛ ‌اما اگر مرجعی باشد که شکایتم را ثبت کند، حتما شکایت می‌کنم. دلم می‌خواهد پیگیری حقوقی کنم.
فکر می‌کنم چون ماجرای ما را کسی پیگیری نکرد، باعث شده که دوباره این حرف‌ها تکرار شود. آنها نمی‌دانند با زندگی ما چه کردند. آسیبی که به من زدند به خاطر شوک عصبی نتوانم هرگز باردار شوم و دیگر نمی‌توانم به ازدواج فکر کنم. حق و حقوق ما را هم ندادند و حالا دوباره دستور ناامنی می‌دهند».‌ مینا آزاده هم تقریبا مثل سحر فکر می‌کند. او به «شرق» می‌گوید: «راستش را بخواهید ما هیچ‌کدام بی‌حجاب نبودیم. من خودم شخصا زمانی که این اتفاق افتاد در حال برگشت از دانشگاه بودم و لباس فرم تنم بود. لباس فرم دانشگاهی تنم بود. مانتوی بلند داشتم و شلوارم بلند بود.سهیلا جورکش از استخر می‌آمد و آرایشی نداشت. مرضیه ابراهیمی و خانم مثماریان هم همین‌طور. ماجرا اینجاست که هرکس تعریف خودش از حجاب را دارد. وقتی با یک پیامک، فردی که ممکن است صلاحیت نداشته باشد، بی‌حجاب و باحجاب را تشخیص می‌دهد، کسی هم تصمیم می‌گیرد فردی را که به نظرش بی‌حجاب است، با اسید مجازات کند». مینا ادامه می‌دهد: «حالا دیگر مدت‌ها گذشته و من ۳۷‌ساله‌ام. قرنیه چشمم و بخشی از مویم از دست رفته و دستانم هم کاملا سوخته و عصبش از کار افتاده. به خاطر شرایط اقتصادی نه توانایی جراحی دارم و نه می‌توانم به پزشک مراجعه کنم و نه شغلی دارم. این نتیجه بلایی بود که به سر من آوردند و نمی‌دانم چطور تقاص پس خواهند داد».

این ادبیات ممنوع است
امیر رئیسیان، وکیل دادگستری، در پاسخ به این سؤال که آیا اظهارات اخیر ائمه جمعه اصفهان و خراسان شمالی قابل پیگیری است، گفت:‌ «اگر بخواهیم این اظهارات را دسته‌بندی کنیم، باید گفت این نوع ادبیات و عبارات در میان دو گروه اجتماعی تفرقه و اختلاف ایجاد می‌کند و عده‌ای از جامعه را نسبت به عده دیگر جامعه بدون ارائه مستندات و بدون دلایل کافی و بدون مجوز قانونی وارد موضع‌گیری می‌کند. نتیجه این ادبیات در وهله اول بدون درنظرگرفتن واکنش‌های افراطی، تفرقه و احساس دوپارگی در جامعه است. و در مرحله بعد ممکن است با رفتارهای افراطی زمینه برای بروز خشونت ایجاد شود. این مسئله از نظر حقوقی در قوانین مختلف ممنوع شده».
او تصریح کرد: «به‌عنوان مثال این ادبیات برای مطبوعات ممنوع است و اگر مطبوعات چنین حرف‌هایی را منتشر کنند و اقدام به طبع متونی با این مضمون بکنند، حتی بر فرض داشتن مستندات، ‌این ادبیات منجر به تفرقه اجتماعی و نفرت‌پراکنی می‌شود و غیرقانونی است و مطابق قانون بند ۴ ماده ۶ قانون مطبوعات ممنوع است (‌ماده ۶ - نشریات جز در موارد اخلال به مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی که در این فصل مشخص می‌شوند آزادند. ...۴ - ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه، به‌ویژه از طریق طرح مسائل نژادی و قومی). همین‌طور در قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی گفته شده است که احزاب و گروه‌های مشمول قانون حق استفاده از این ادبیات را ندارند و این کار حتی منجر به ابطال پروانه برای حزب خواهد شد. در ماده ۱۶ این قانون گفته شده که گروه‌های موضوع این قانون باید در نشریات، اجتماعات و فعالیت‌های دیگر خود از ارتکاب موارد زیر خودداری کنند: بند ‌و- نقض وحدت ملی و بند ‌ز - تلاش برای ایجاد و تشدید اختلاف میان صفوف ملت با استفاده از زمینه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی و نژادی موجود در جامعه ایران».این وکیل دادگستری در ادامه با اشاره به مجازات چنین ادبیاتی گفت: «بنابراین نوع این عبارات از سوی هر شخصیت سیاسی که معتقد است باید بنا بر تشخیص او بخشی از جامعه را مجازات کنیم، ادبیات نفرت‌پراکن است. گو اینکه مجازات باید براساس قانون صورت بگیرد (امام جمعه فرموده‌اند که برای بخشی از جامعه فضا ناامن شود. این به معنای تعیین مجازات است و فارغ از اینکه با اصل قانونی‌بودن جرائم و مجازات‌ها در تناقض است و مجری این مجازات و صادرکننده حکم باید مرجع قانونی باشد و هیچ‌کدام از اینها در نظر گرفته نشده است) جدا از آن این ادبیات منجر به نفرت و تفرقه می‌شود. از سوی دیگر راهبردهای فرهنگی حجاب که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، در یک بند مشخصا اشاره داشته است که دستگاه‌ها برای تأمین امنیت اخلاقی و آسایش زنان باید اقداماتی انجام دهند؛ بنابراین واضح است که در وضعیت ناامنی هیچ دستاوردی عاید مسئولان فرهنگی نخواهد شد».
کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید