نعمت احمدی با تاکید بر این مسئله که وظایف هر یک از نهادها و شخصیت‌ها در قانون تعریف شده است گفت: فارغ از خوب یا بد بودن حرف‌های امام جمعه اصفهان این سوال مطرح می‌شود که ایشان این انتظار را از چه کسی دارند؟

اگر کسانی سرخود با زنان بدحجاب برخورد کنند و اتفاقاتی مثل اسیدپاشی اصفهان تکرار شود چه کسی پاسخگو است؟

سلام نو سرویس سیاسی: اظهارات تازه امام جمعه اصفهان درباره ناامن سازی فضای جامعه برای بدحجابان بار دیگر در فضای مجازی جنجال آفرید و اعتراضاتی را در پی داشت.

سید یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار جانشین معاونت اطلاعات و امنیت ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده انتظامی استان اصفهان به کشف حجاب و هنجارشکنی برخی از افراد اشاره کرد و گفت: باید فضای جامعه را برای این عده که تعداد آنها هم کم است ناامن کرد و نباید اجازه داد به راحتی در خیابان ها و پارک ها هنجارشکنی کنند.

اظهارات امام جمعه اصفهان در حالی این چنین بی‌پروا مطرح می‌شود که در مهرماه سال ۱۳۹۳ اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان اتفاق افتاد و براساس گزارش رسانه‌ها، چهار زن جوان به احتمال زیاد به دلیل نوع حجاب‌شان مورد حمله مهاجمان موتورسوار قرار گرفتند. عاملان این حملات هرگز مشخص و معرفی نشدند و در نهایت سال ۹۷ این پرونده مختومه اعلام شد.

به باور بسیاری در شهری که چنین سابقه‌ای وجود دارد، مسئولین و به ویژه امام جمعه باید در اظهارات خود دقت نظر بیشتری کنند تا حرف‌های آن دست مایه متحجرین و خشونت طلبان نشود.

نعمت احمدی، وکیل و حقوق‌دان با اشاره به سابقه ناخوشایند اصفهان در برخوردهای این چنینی به سلام نو گفت: اصفهان سابقه‌ای ناخوشایند در رابطه با برخورد با زنان و مسائل اجتماعی که آسیب تلقی می‌شوند دارد، از جمله مسئله اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای سال ۹۳ که هم در جامعه اثر ناخوشایندی داشت و باعث شد زنان از اقشار مختلف احساس ناامنی کنند و هم بازخوردی بسیار منفی در رسانه‌های داخلی و خارجی پیدا کرد.

وی با تاکید بر این مسئله که وظایف هر یک از نهادها و شخصیت‌ها در قانون تعریف شده است گفت: فارغ از خوب یا بد بودن حرف‌های امام جمعه اصفهان این سوال مطرح می‌شود که ایشان این انتظار را از چه کسی دارند؟

این حقوق‌دان افزود: فکر کنید قرار باشد صحبت‌های ایشان اجرا شود، نیروی اجرایی مسئول این کار و ناامن سازی فضا برای بد حجابان کیست؟ اگر پلیس است که ایشان فرمانده پلیس نیست، اگر بسیج است که ایشان فرمانده بسیج نیست. این چنین حرف‌هایی تنها تداخل در وظایف ایجاد می‌کند و باعث بی‌نظمی و سواستفاده متخلفین از فضای به وجود آمده می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه خاص امام جمعه افزود: ایشان جایگاه مشخصی دارند و از آن جایگاه مذهبی باید به مسئولین مملکت و مسئولین استانی خواسته‌های خود را منتقل کنند و آن‌ها از طریق قانونی اقدام کنند.

احمدی پاسخ به این سوال که آیا می‌توان اظهارات امام جمعه را نوعی امر به معروف و نهی از منکر دانست گفت: اگر بگوییم که ایشان از دریچه امر به معروف و نهی از منکر نیز به مسئله نگاه کرده‌اند باید گفت که شیوه اعمال امر به معروف و نهی از منکر در قانون و شرع تعریف شده و مشخص است و این چنین نیست و مراتب مشخصی دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه اظهارات ایشان در حال حاضر شامل نوعی از تشویش اذهان عمومی است و باعث ایجاد نوعی ذهنیت ناامنی در اصفهان می‌شود و فرصت را برای سوءاستفاده فرصت‌طلبان فراهم می‌کند، اتفاقی که حتما مورد نظر ایشان هم نیست.

این حقوق‌دان با اشاره به عواقب چنین اظهاراتی گفت: بیایید فکر کنیم برخی بر اساس حرف امام جمعه اصفهان سرخود با زنان بدحجاب برخورد کردند و در آن برخوردها اتفاقاتی مثل اسیدپاشی رخ داد، آن زمان چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

احمدی با اشاره به جایگاه امام جمعه به عنوان نماینده ولی فقیه در استان گفت: ایشان با توجه به جایگاه مذهبی، معنوی و نمایندگی‌ای که از مقام معظم رهبری دارند باید خواسته‌های خود را به نهادها و سازمان‌ها منعکس کنند و از آن‌ها کمک طلب کنند تا زمینه سوءاستفاده از این حرف‌ها برای خشونت‌طلبان، متحجرین و فرصت‌طلبان مهیا نشود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید