صادق خان شهردار لندن اعلام کرد به دلیل دغدغه حقوق بشری نشست شهرداران گروه ۲۰ به میزبانی عربستان سعودی را تحریم کرده‌ است.

صادق خان نشست شهرداران گروه ۲۰ را تحریم کرد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، صادق خان پیش تر به بهانه مشغله ‌های کاری گفته بود که شخصا در نشست عربستان شرکت نخواهد کرد؛  اما با افزایش فشارها از سوی گروه‌های حقوق بشری و مخالفان رژیم آل‌سعود، رسما اعلام کرد که نه خود و نه سایر کارکنان شهرداری لندن در نشست یادشده مشارکت نمی‌کنند.

شهردار لندن در بیانیه‌ای که در این زمینه صادر کرد، به عدم حمایت از دولت عربستان اشاره و تصریح کرد  که در این خصوص مایل نیست شبهه‌ای باقی‌ بگذارد.

این رویداد مجازی که فردا جمعه به پایان می‌رسد، مصادف با دومین سالگرد قتل وحشیانه جمال خاشقجی ستون‌نویس واشنگتن پست و منتقد شاهزاده ولیعهد محمد بن سلمان در کنسول‌گری عربستان در استانبول است.

جمال خاشقچی روز ۱۰ مهرماه ۱۳۹۷ (۲ اکتبر) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی ناپدید شد. مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

منابع مختلف از جمله دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا شواهدی را از نقش محمد بن‌سلمان در ترور خاشقچی افشا کرده‌اند.

پیشتر یک پویش بین‌المللی حقوق بشری، در نامه‌ای خطاب به شهرداران ۹ شهر جهانی خواسته بود تا رویداد یو ۲۰ را بایکوت کنند، مگر آنکه عربستان سعودی فعالان زندانی حقوق بشر، از جمله فعالان برجسته زن را آزاد کند و در برابر قتل خاشقجی پاسخگو باشد.

بر همین اساس شهردار نیویورک در متن بیانیه خود آورده است، بحران جهانی ویروس کووید-۱۹ نشان داد که همکاری میان شهرهای جهان چقدر مهم و حیاتی است. اما ما نمی‌توانیم بدون ایستادگی مقابل بی عدالتی جهان را رهبری کنیم. من از همه همکارانم می‌خواهم برای حفاظت از حقوق بشر به من ملحق شده و از نشست گروه ۲۰ شهرهای مهم جهان انصراف دهند.

این کنفرانس قرار بود میزبان شهرداران شهرهای بزرگ جهانی نظیر لندن، پاریس، برلین، رم و مادرید باشد. اما به نوشته گاردین، انصراف شهرداران شهرهای بزرگ از شرکت در این نشست نشان می‌دهد که عربستان تا چه‌اندازه برای بهبود اعتبار بین‌المللی خود در زمینه حقوق بشر با چالش مواجه است.

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید