علی بیگدلی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با سلام نو تاکید کرد که این مناظره‌ها به هر شکل روی بدنه وفادار دو حزب تاثیر ندارد و تنها می‌تواند تکلیف آرای مردد را مشخص کند.

مناظره‌ها برای جذب رای‌های خاکستری است / آرای الکترال مهم‌ترین بخش انتخابات است / انتخابات این دوره آمریکا استثنائی است

سلام نو – سرویس بین الملل: اولین مناظره انتخاباتی بین ترامپ و بایدن برگزار شد، مناظره‌ای که سطح پایین آن انتقادات رسانه‌های آمریکایی را در پی داشت و باعث شد تا برخی به خصوص در ایران آن را نشانی از افول آمریکا بدانند.

اما آیا این مناظره آن طور که انتظار می‌رود تاثیر بر جامعه رای دهندگان آمریکایی دارد؟ عملکرد به نسبت خوب بایدن باعث می‌شود تا سبد رای ترامپ جا به جا شود؟ آیا آن طور که برخی تحلیلگران داخلی معتقد هستند این مناظره نشانی از سردرگمی و افول آمریکا است؟

علی بیگدلی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با سلام نو تاکید کرد که مناظره‌های انتخاباتی روی بدنه وفادار دو حزب تاثیر ندارد و تنها می‌تواند تکلیف آرای مردد را مشخص کند.

این کارشناس روابط بین الملل پیش بینی آینده انتخابات از روی مناظرات را مشکل دانست و گفت: جلسه اول مناظره‌ها با آشفتگی خاص خود برگزار شد، آشفتگی که در آن اداب سیاسی نیز نزول کرده بود و نشان داد که جامعه آمریکا به شدت مستعد دو قطبی شدن است.

وی افزود: در این شرایط در مورد دو جلسه باقی مانده نمی‌توان پیش‌بینی خاصی داشت، ولی به نظر می‌رسد که باید مدیران مناظره‌ها تذکراتی به نامزدها و با ورود جدی به مسئله باعث بهبود نسبی اوضاع شوند.

این استاد دانشگاه با این وجود تاکید کرد که آن چه در مناظره‌ها رخ می‌دهد در کلیت فضا تاثیری ندارد و می‌‎افزاید: باید توجه کرد هر دو حزب جمهوری خواه و دمکرات طرفدارانی دارند که فارغ از هر مسئله‌ و حرف و حدیثی به نامزد مورد حمایت حزب خود رای می‌دهند و این رای با مناظره و حواشی آن تغییر نمی‌کند.

بیگدلی دعوای اصلی را بر سر آرای خاکستری دانست و گفت: بحثی که اکنون مطرح است بر رای‌های خاکستری است که مناظره‌ها را رصد می‌کنند و منتظرند تا ببینند کدام نامزد توان بیشتری در تامین نظرات آنان دارد.

وی با اشاره به نظر سنجی‌ها گفت: بر اساس نظر سنجی‌ای که یک ماه پیش منتشر شد حدود هفتاد درصد آرای ضد ترامپ یا همان تنفری سرگردان است و بایدن در تلاش است تا سهم هر چه بیشتری از این آرا به دست بیاورد، هرچند ظاهرا تا این لحظه چندان موفق نبوده و چیزی بیش از ده درصد از آرا ضد ترامپ را به دست نیاورده و باید دید دو جلسه آینده چقدر تکلیف این آرا را مشخص می‌کند.

این استاد دانشگاه با این همه مهم‌ترین عامل موثر در انتخابات آمریکا را آرای الکترال دانست و گفت: با توجه به شیوه متفاوت انتخابات آمریکا نسبت به دیگر نقاط جهان باید بدانیم چیزی که در انتخابات این کشور مهم است آرای الکترال و کسب 270 رای الکترال است و این آرا است که سرنوشت انتخابات را تعیین می‌کند.

بیگدلی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به حوادث رخ داده امکان دارد ترامپ برای نپذیرفتن شکست دست به کار عجیبی بزند یا نه گفت: ترامپ نماینده حزب جمهوری خواه است و با توجه به مشاوران توانمند حزب خودش چنین کاری نمی‌کند چون حیثیت حزب به خطر می‌افتد، هر چند شاید طرفدارانش را تحریک کند که آن هم تا قبل از تایید نهایی آرا است و بعد از 20 ژانویه و ادای سوگند رئیس جمهور جدید همه چیز تمام می‌شود.

وی ادامه داد:ترامپ انسان بددهن و بدقلقی است و برآمده از هویت پنهان حزب جمهوری خواه است که انتخابات این دوره آمریکا را به انتخاباتی استثنائی تبدیل کرده است.

این استاد دانشگاه در واکنش به مسائل مطرح شده درباره افول آمریکا و مشکلات این کشور با ترامپ گفت: درست است که آمریکا مثل دهه 60 و 70 قدرت مطلق جهان نیست ولی هنوز ابزارهای اعمال قدرت فوق‌العاده‌ای دارد که در یک نمونه آن شیخ نشین‌های عرب را با اسرائیل آشتی داد و باعث شد فضای دنیای عرب به هم بریزد و فضای امنیتی ما نیز دگرگون شود.

وی افزود با بیان این که نظام کاپیتالیست نظام منعطفی است گفت: این نظام تلاش می‌کند در برخورد با مانع یا مانع را شبیه خود کند یا از کنار مانع عبور کند، این انعطاف موجود در نظام کاپیتالیستی باعث شده تا این نظام خود را باز سازی کند، برخلاف تفکرات شوروی سابق و نظام‌های کمونیستی که تمایل دارند با مانع بجنگد و انرژی خود را بر سر آن هدر دهند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید