انگلیس اعلام کرد یک مجسمه ۴ هزارساله عتیقه که از عراق به سرقت رفته بود را به این کشور می فرستد.

مجسمه عتیقه سرقتی عراق از انگلیس باز می‌گردد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، موزه بریتانیا روز گذشته از تحویل یک مجسمه تاریخی مسروقه به کشور عراق خبر داد. ماجرا از این قرار بود که مه گذشته (اردیبهشت-خرداد ۹۸) وقتی این مجسمه عتیقه در یک پلتفرم برخط با جزئیاتی محدود درباره مبدا و منشا آن به فروش گذاشته شد، پلیس لندن از کارشناسان موزه بریتانیا درخواست کمک کرد.

اگرچه در توضیحات ارائه در فهرست فروش از این پلاک به عنوان یک لوح به زبان آکدی از آسیای غربی یاد شده بود اما کارشناسان دریافتند این لوح در واقع از یک معبد سومری متعلق به دوهزار و ۴۰۰ سال قبل از میلاد آمده است.   

به گفته موزه بریتانیا، این معبد در اواخر قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی حفر و غارت شد. دستبرد به این محوطه تاریخی مجددا یک بار در دهه ۹۰ میلادی در جریان جنگ خلیج فارس و یک بار در سال ۲۰۰۳ در طی جنگ عراق تکرار شد. کارشناسان موزه به تاریخ دقیق سرقت رفتن لوح مذکور از این معبد اشاره‌ای نکرده‌اند.

در بیانیه موزه بریتانیا آمده است:

این عتیقه به صورت غیرقانونی از عراق قاچاق شده و به دست مقامات انگلیس کشف شد. لوح‌های این چنینی نایاب هستند و تنها حدود ۵۰ نمونه از آنها وجود دارد.    

ظاهرا دولت عراق با نمایش لوح مذکور در موزه بریتانیا پیش از تحویل آن به این کشور موافقت کرده است.  

تعلل انگلیس در بازگرداندن آثار باستانی مسروقه، زیر تیغ انتقادات

موزه بریتانیا ژوئیه سال ۲۰۱۹ اعلام کرد روی ارزیابی و بازگرداندن چندین عتیقه تاریخی کار می‌کند که از عراق و افغانستان به سرقت رفته و در انگلیس کشف و توقیف شده‌اند.

در میان اشیائی که برای بازگردانده شدن به عراق فهرست شده بودند، ۱۵۴ متن وجود داشت که با خط میخی روی لوح‌های گلی نوشته شده بودند. این لوح‌ها در سال ۲۰۱۱ به محض ورود به خاک انگلیس توقیف شدند.  

با این حال موزه بریتانیا به دلیل تعلل در تحویل برخی از آثار باستانی کشف شده به کشورهای مبدا زیر تیغ انتقاد قرار دارد. مرمر نماهای پانتئون یا مرمر نماهای الگین که یونان مدت‌هاست خواستار بازگشت آنها به این کشور شده، تنها یکی از این موارد است.  

این موزه انگلیسی همچنین تحت فشار قرار گرفته تا عتیقه‌جات ارزشمندی که در دوره امپراطوری بریتانیا به غارت رفتند را نیز به کشورهای مبدا بازگرداند. برنزهای بنین یکی از این آثار باستانی مسروقه است که باید به کشور نیجریه تحویل داده شود.   

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید