سفیدی مو هرچند که زشت نیست اما بسیاری از مردم آن را به نوعی نشانه های پیری می دانند و به وسیله رنگ کردن سعی در پوشش آن دارند، در این مطلب به معرفی شش عامل سفیدی زودهنگام مو در جوانی و راه های پیشگیری از آن خواهیم پرداخت.

دلیل سریع سفید شدن مو در جوانی و نوجوانی چیست؟ / پیشگیری از سفیدی مو
به گزارش سلام نو به نقل از فرارو،  با افزایش سن، مو ها نیز به طور طبیعی سفید خواهند شد. اما این اتفاق هنگامی که فرد هنوز در دوران جوانی است، بسیار حائز اهمیت می شود. با گذشت زمان موها به تدریج نازک، کم پشت و به رنگ خاکستری یا سفید متمایل می شوند. در پوست بدن ما، فولیکول هایی وجود دارد، این سلول ها همچون کیسه های کوچکی هستند که دارای سلول های تولید کننده رنگدانه به نام ملانین هستند. در حقیقت، عامل اصلی رنگ مو همین سلول-های کوچک هستند. زمانی که به سنین میانسالی می رسیم، فولیکول ها قدرت رنگدهی خود را از دست داده و در نتیجه سفیدی تارهای مو را مشاهده خواهیم کرد.
نوجوانان و جوانان زیادی هستند که متوجه تارهای سفید موی خود می شوند و ممکن است این امر آنان را متعجب و ناراحت کند، با دانستن علل آن می توان با دید بهتری به سفیدی زودرس مو نگاه کرد.


علت سفیدی مو در سنین جوانی چیست؟

رنگ موی طبیعی هر فرد متفاوت از دیگری است، در این بین، کسانی که موی مشکی دارند، در صورت سفید شدن چند تار از مویشان، بسیار بیشتر از سایر رنگ موها جلب توجه می کنند. اگر چه سفید شدن مو پدیده-ای است که ما را یاد دوران پیری می اندازد، اما این رخداد می تواند در هر سنی ظاهر شود. نوجوانان و جوانان زیادی هستند که متوجه تارهای سفید موی خود می شوند و ممکن است این امر آنان را متعجب و ناراحت کند، با دانستن علل آن می توان با دید بهتری به سفیدی زودرس مو نگاه کرد. در ادامه، دلایل عمده سفیدی زودهنگام مو را تحیل و بررسی خواهیم کرد.

۱. ژنتیک
ما بسیاری از ویژگی های ظاهری و باطنی خود را از اجدادمان به ارث می بریم، در واقع افراد وارث آن چیزی هستند که پدربزرگ یا مادربزرگ آ ن ها برایشان به جا گذاشته اند. نوجوانانی که موی سفید دارند باید عامل آن را در گذشتگان خود جستجو کنند.

آیا سفیدی مو مسئله ای طبیعی است؟

۲. استرس
همه افراد در روز با استرس هایی در زندگی مواجه هستند. ممکن است این نگرانی و فشار حاصل مشکلات خانوادگی، اقتصادی، کاری و ... باشد. اما عواقب ناشی از استرس، سلامت بدن را بسیار تحت الشعاع خود قرار می دهد که برخی از آن‌ها شامل مواد زیر می باشد:

o مشکلات خواب
o اختلالات اشتهایی
o فشار خون بالا

استرس همچنین می تواند بر موهای شما نیز اثر بگذارد و یکی از دلایل اصلی سفید شدن زودرس موها باشد. یک مطالعه در سال ٢٠١٣ صورت گرفت که ارتباط بین استرس و کاهش تعداد سلول های بنیادی موجود در پیاز موی موش ها را یافت.

بنابراین اگر هنوز سنی ندارید ولی متوجه افزایش تعداد تار موی سفید خود شده اید، باید عامل آن را فشار روانی دانست. با کاهش شرایط و موقعیت های استرس زا می توان از ادامه این روند افزایشی جلوگیری کرد.

آیا سفیدی مو مسئله ای طبیعی است؟


۳. بیماری های خود ایمنی
یک بیماری خود ایمنی نیز می تواند سبب سفیدی زودهنگام موها شود. زمانی که سیستم ایمنی بدن، سلول-های خودی را بیگانه تلقی می کند و به آن ها حمله می کند، ممکن است این اتفاق رخ دهد. در اختلالات آلوپسی و ویتیلیگو، سیستم ایمنی به سلول های فولیکولی حمله کرده و آن ها را نابود می کند و در نتیجه باعث از بین رفتن رنگدانه مو می شود.

۴. اختلال تیروئید
تغییرات هورمونی ناشی از مشکلات تیروئید مانند پر کاری یا کم کاری این غده می تواند مسئول سفیدی مو در سنین پایین باشد. تیروئید یک غده پروانه ای شکل است که در قاعده گردن قرار گرفته است و به کنترل بسیاری از عملکردهای بدن مانند متابولیسم کمک شایانی می کند. تیروئید بیش از حد فعال و یا کم کار می-تواند مسبب تولید ملانین کمتر شود، در نتیجه تارهای مو بی رنگ می شوند.

۵. کمبود ویتامین B-۱۲
افراد بسیاری را مشاهده می کنیم که در سنین کم دچار سفیدی مو شده اند و علت آن می تواند کمبود ویتامین B-۱۲ باشد. این ویتامین نقش بسیار مهمی در بدن ایفا می کند، علاوه بر این که انرژی بدن را بالا می برد، به رشد سالم مو و رنگ مو هم کمک می کند.

کمبود این ویتامین مهم، منجر به کم خونی می شود، زمانی که بدن نتواند مقدار کافی از ویتامین B-۱۲ را جذب کند، وظیفه گلبول های قرمز خون که باید عمل اکسیژن رسانی به سلول های بدن از جمله سلول های مو را انجام دهد، مختل خواهد شد. در نتیجه سلول های مو ضعیف شده و رنگ خود را از دست خواهند داد.

آیا سفیدی مو مسئله ای طبیعی است؟


۶. سیگار کشیدن
استعمال دخانیاتی مانند سیگار علاوه بر افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری های قلبی، می تواند روی سلامت موها نیز اثرگذار باشد. سیگار کشیدن رگ های خونی را منقبض می کند که در نتیجه باعث کاهش جریان خون در فولیکول های مو می شود و ریزش مو را نیز در پی دارد. سموم موجود در سیگار، به بخش های زیادی از بدن از جمله فولیکول های مو آسیب وارد می کنند و باعث سفیدی زودهنگام موها می شود. بیشتر بخوانید
  • علت ریزش مو در مردان چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • بوتاکس مو چیست و چه عوارضی دارد؟
  • با این 10 گیاه به جنگ ریزش مو بروید!

آیا می توان از سفید شدن مو جلوگیری کرد؟

به قول معروف، ماهی را هر موقع از آب بگیری تازه است. می توان با کاهش شرایط استرس زا و یا ترک سیگار از این روند افزایشی سفید شدن مو در سنین پایین جلوگیری کرد. اما اگر عامل آن ژنتیکی باشد، هیچ راهکاری برای جلوگیری از آن وجود نخواهد داشت. در صورتی که بیماری زمینه ای سبب آن باشد، ممکن است با درمان بیماری، رنگدانه ها برگردند و رنگ موی شما نیز تغییر کند.

طبق یک پژوهش، اگر مشکل تیروئید باعث سفیدی مو شده است، پس از درمان این غده، رنگدانه مجدداً ایجاد می شود. مصرف مکمل های ویتامین B-۱۲ نیز در صورتی که سفیدی مو نتیجه کمبود این ویتامین باشد، می تواند سلامت فولیکول های مو را دوباره تامین کند.
کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید