۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 55176124

غلامعلی رجایی با تاکید بر این که به نظر می‌رسد مجلس گرفتار موج تندروی‌ای شده که هسته‌ای محدود در داخل و خارج بهارستان آن را هدایت می‌کنند گفت: من توصیه می‌کنم مجلس خود را از آفت تندروی و افراط دور کند و اسیر بازیگردانی‌ها نباشد و با چنین قوانینی تیر خلاص را به جمهوریت نظام نزند.

مجلس تیر خلاص را به جمهوریت نظام نزند/ بیانیه موسوی خوئینی‌ها تاکید بر در صحنه ماندن اصلاح‌طلبان داشت

سلام نو – سرویس سیاسی: مجلس یازدهم این روزها به جز حواشی دنا پلاس یا نقدهایی که در حوزه اقتصادی به آن می‌شود با نقدی جدی در حوزه طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها و طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری رو به رو است.

منتقدان به این طرح‌ها نقدهای گوناگونی دارند، از جمله محمود میرلوحی با انتقاد از طرح مطرح شده برای اصلاح قانون انتخابات معتقد است با این طرح می‌خواهند فاتحه انتخابات شوراها را بخوانند و به شرق می‌گوید: امیدوارم بزرگ‌ترهای مجلس اجازه ندهند این طرح‌های عجیب‌وغریب درباره شوراها، انتخابات ریاست‌جمهوری و فضای مجازی دامنه پیدا کند.

مرتضی الویری، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به این قانون به نقطه ضعف اصلی آن یعنی کاهش اختیارات و قدرت مجلس در انتخابات شوراها اشاره می‌کند و می‌گوید: تعجب می‌کنم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که نظارت بر انتخابات شوراها را که در اختیار مجلس شورای اسلامی است، می‌خواهند به شورای نگهبان واگذار کنند.

اما اگر اصلاح قانون انتخابات شوراها تنها با اعتراض اصلاح‌طلبان رو به رو شده، اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اعتراض اصولگرایان و حتی خود بهارستان نشینان را نیز در پی داشته است.

قانونی که به باور برخی تعریف رجل سیاسی را چنان محدود می‌کند که در صورت اجرا شدن در ۱۴۰۰ کمبود نامزد خواهیم داشت. این قانون از سوی دیگر قدرت شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری را به شدت افزایش می‌دهد.

علی مطهری نیز با تایید این مسئله می‌گوید که ‌آنچه از طرح اولیه مجلس برای اصلاح قانون انتخابات دیده‌، قطعا در جهت کاهش مشارکت مردم خواهد بود و می‌افزاید: وقتی ۹۰ درصد انتخابات را شورای نگهبان انجام دهد و فقط ۱۰ درصد در اختیار مردم باشد و افراد مورد علاقه اکثریت مردم رد صلاحیت شوند، رغبتی برای حضور باقی نمی‌ماند.

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با سلام نو با بیان این که در رابطه عملکرد مجلس در حوزه انتخابات باید دو نکته را در نظر داشت گفت: مسئله اول این استکه به نظر من اتاق فکری پشت این ایده‌ها و فکرهای افراطی وجود دارد، مسئله دیگر هم این است که این مجلس تاکنون دو پروژه افراطی را کلید زده؛ نخست پروژه استیضاح رئیس جمهور و تعطیلی دولت که با مداخله رهبری متوقف شده و بعد هم بحث اصلاح قانون انتخابات است.

وی در ادامه افزود: چطور این مجلس فکر می‌کند چهل سال این همه نماینده پخته، سوخته و با تجربه متوجه چنین مسائلی نشدند که این‌ها چنین قوانین را طرح می‌کنند که یا اختیارات مجلس را از آن سلب می‌کند یا شرایطی را برای نامزد ریاست جمهوری مطرح می‌کند که شاید کسی در شورای نگهبان هم واجد آن نباشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر این که به نظر می‌رسد مجلس گرفتار موج تندروی‌ای شده که هسته‌ای محدود در داخل و خارج بهارستان آن را هدایت می‌کنند گفت: من توصیه می‌کنم مجلس خود را از آفت تندروی و افراط دور کند و اسیر بازیگردانی‌ها نباشد و با چنین قوانینی تیر خلاص را به جمهوریت نظام نزند.

او درباره تاثیر تصویب احتمالی چنین قوانینی بر حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت: اصلاح‌طلبان یک طیف هستند که بعید نیست با این رفتارها بخشی از آن‌ها تصمیم بگیرند در انتخابات شرکت نکنند، هرچند بیانیه اخیر آقای موسوی خوئینی‌ها بر این تاکید داشت که اصلاح‌طلبان جواب اشتباه را با اشتباه ندهند و در صحنه بمانند.

رجایی در واکنش به این مسئله که برخی اصولگرایان بیانیه موسوی خوئینی‌ها را تند و تهدید آمیز دانستند گفت: این بیانیه تعابیر بعضا تندی دارد که به نظر من هم می‌توانست تعابیر معتدل‌تری جایگزینش باشد که اصل حرف گم نشود، هرچند ایشان خودشان جایگاهی دارند که بهتر می‌دانند چطور سخن بگویند.

وی ادامه داد: با وجود این، صحبت‌های آقای موسوی خوئینی‌ها اساسا دعوت بر ماندن در صحنه بود و با خواسته حماسه حداکثری رهبری سازگاری دارد و ایشان کسانی را که می‌خواهند به هر عنوانی این حضور حداکثری را کم‌رنگ کنند تخطئه کردند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: در نهایت به نظر من برداشت اصولگرایان از این بیانیه هم اشتباه است و آن‌ها باید بدانند حرف زدن باعث سقوط یا آسیب دیدن هیچ حکومتی نمی‌شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید