پس از شیوع ویروس کرونا روش های مختلفی برای مبارزه با این ویروس منحوس و در جهت پیشگیری از آن در حال تست شدن است و استفاده از دهانشویه یکی از روش هایی است که به دلیل دارا بودن از الکل همیشه سوژه رسانه ها و کاربران قرار دارد.

میزان تاثیر دهان شویه‌ها در جلوگیری از ابتلا به کرونا

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، این سئوال که آیا ویروس‌ کرونا می تواند با دهان شویه شسته شود، تقریبا از همان ابتدای شیوع بحران کرونا، مساله ساز بوده است.

پاسخ توافق شده تاکنون این بود که چنین توصیه های خودمانی، اخبار جعلی محسوب می شود. سازمان جهانی بهداشت بارها توضیح داده که هیچ سندی دال بر اینکه غرغره کردن دهان شویه، ویروس کرونا را از بین می برد، وجود ندارد و پزشکان نیز بر این موضوع اتفاق نظر دارند اما مطالعات جدید نتایج دیگری نشان می‌دهند.

نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که با برخی دهان‌شویه‌های خاص می‌توان بار ویروسی گلو را کاهش داد. اما این مساله به خودی خود در روند بیماری تغییری ایجاد نمی‌کند اما می‌تواند مانند مخاط دهان و بینی در مقابل ویروس محافظت کننده باشد و البته فقط در موارد خاصی عمل می‌کند. به هیچ وجه استفاده بی رویه از خمیردندان ها و دهانشویه های معمولی توصیه نمی شود.

دلایل متعددی برای اینکه چرا ویروس کرونا به راحتی با دهان شویه از بین نمی رود، وجود دارد.

جرج شلینگ مدیر سابق انستیتوی پزشکی در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ و پزشک خانواده می‌گوید: عفونت به آن معنا است که ویروس به حلق و فضای داخلی گلو رسیده است. این به آن معنا است که فرد باید مدام غرغره کند و همیشه دهان شویه همراه داشته باشد.

اما این همه ماجرا نیست، زیرا چنین روشی عوارض جانبی نیز به همراه خواهد داشت: «استفاده از دهان شویه اغلب باعث تحریک و حمله به غشای مخاطی می‌شود. برخی از مواد موجود در دهانشویه نیز می توانند باعث ایجاد آلرژی یا تورم شوند. بنابراین فقط باید از دهان شویه به طور معمولی استفاده شود، توصیه به مردم این است که همان کاری که تابحال انجام می داده‌اند را ادامه دهند مثلا فقط صبح و عصر از دهان شویه استفاده کنند و استفاده بیشتر از آن منطقی نیست و غشای مخاطی را تحریک می کند.»

علاوه بر این، اکنون مشخص شده که نقطه اصلی ورود ویروس کرونا، بینی است. و اگر از بین نرود از آنجا مسیر خود را به درون بدن باز می کند. اما هیچ کس نمی‌خواهد و نباید دهان شویه را از طریق بینی استفاده کند.

دهانشویه از خطر انتقال ویروس به افراد دیگر می کاهد

در عین حال چند مورد وجود دارد که دهان شویه می تواند در برابر ویروس کرونا ( Sars-CoV-2 ) کمک کند، البته نه به عنوان عامل محافظت کننده یا عامل بهبود دهنده.

مطالعه‌ای از سوی دانشگاه روهر بوخوم نشان می دهد که می‌توان با کمک دهان شویه ها، خطر انتقال را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

تونی لوئیز مایستر ویروس شناس از گروه ویروس شناسی مولکولی و پزشکی در این دانشگاه توضیح می دهد: «در این مطالعه ما فعالیت ضد ویروسی دهان شویه های مختلف موجود در بازار را در برابر ویروس کرونا آزمایش کردیم و همه آنها بار ویروسی را کاهش دادند.»

این محققان بر این باورند که با ویروس دهان حداقل می توان بار ویروسی زیاد در حفره دهان را کاهش داد و بنابراین خطر عفونت را کاهش داد. این مساله می تواند به طور مثال هنگام مراجعه به دندانپزشک مفید باشد. دندانپزشکان و دستیاران آنها بیشتر از افراد دیگر در معرض ویروس های احتمالی از راه گلوی بیماران خود هستند. زیرا مطمئنا نمی توان در طول معاینه هیچ ماسکی روی صندلی دندانپزشکی پوشید.

با این حال، برای بقیه موارد زندگی روزمره، موارد استفاده دهان شویه ها علیه ویروس کرونای جدید محدود است، زیرا همانطور که توضیح داده شد، نمی‌توانیم و نباید به طور مداوم دهان خود را با مواد تحریک کننده بشوییم.

مایستر توضیح می‌دهد: «مسلم است که بهداشت مناسب دهان و دندان هرگز نمی‌تواند ضرر داشته باشد. با این حال، باید تاکید کنیم که آزمایشات خود را در محیط های کشت سلولی انجام داده‌ایم و تاثیر مستقیم دهان شویه ها روی بار ویروسی در دهان و گلوی بیمار بررسی نشده است. بنابراین، نتایج مطالعات دقیقا مشخص نیست که به طورمثال میزان بار ویروسی یک فرد آلوده با استفاده از دهانشویه ها چه مقدار است و اثربخشی آن چه مدت طول می کشد.»

بنابراین از یک سو نباید بی رویه دهانشویه استفاده کرد و از سوی دیگر قبل از مراجعه به افراد در معرض آسیب مانند دندانپزشکان باید از مقداری دهانشویه استفاده کرد.

ترکیبات مفید دهان شویه 

با این حال ، هنوز هم امیدهایی وجود دارد: چند ماه پیش، محققان شواهدی یافتند که نشان می دهد ترکیب خاصی از دهان شویه می تواند ساختار ویروس را از بین ببرد. دلیل اصلی این تحقیق نتایج مطالعات قبلی دانشگاه کاردیف ولز انگلستان روی ویروس های دیگر با معماری مشابه ویروس های جدید کرونا بود. این نتایج اکنون در یک مطالعه جدید مورد بررسی قرار گرفته است.

مطالعه والری اودانل استاد دانشگاه کاردیف و همکارانش اخیرا در مجله «فانکشن» (Function) منتشر شده است. بر این اساس، ویروس جدید کرونا با یک غشای چربی پوشیده شده و دهان شویه ها با نسبت کمی اتانول، بتادین یا همان ید پوویدون، کلرهگزیدین، ​​پراکسید هیدروژن و ستیل پیریدینیم کلراید قادر به از بین بردن این «ویروس های پوشیده شده با غشا» مانند ویروس‌های کرونا هستند.

مشابه شستن دست ها با صابون یا ضد عفونی و تمیز کردن سطوح، از این نوع دهان شویه ها برای «چربی زدایی» غشای چربی ویروس استفاده می شود و در نتیجه ویروس نابود می شود.

مطالعات نشان داده که با دهان شویه ها فقط می توان بار ویروسی را برای مدت کوتاهی کاهش داد. دهان شویه مانع تولید ویروس در سلول‌ها نمی‌شود اما از عفونت سلول‌های دیگر جلوگیری می‌کند.

برای بررسی دهان شویه ها به تحقیقات بیشتری نیاز است. اما محققان بر این باورند که دهان شویه ضد میکروبی قبل از عمل، تعداد میکروب های دهانی را کاهش می دهد.

با این حال، کلرهگزیدین - یکی از دهانشویه های پرمصرف در دندانپزشکی - برای از بین بردن ویروس کرونا کافی نیست بنابراین دهان شویه با ماده اکسید کننده مانند آب اکسیژنه یک درصد یا همان هیدروژن پراکسید یا پوویدون 0.2 درصد (نوعی ضدعفونی کننده قوی برای زخم‌ها) توصیه می شود.

این گزارش تاکید می کند، نباید بیش از حد معمول از دهان شویه استفاده کرد و حداکثر دو بار در روز توصیه می شود. استفاده از دهان شویه بی‌رویه، خطر عفونت به دلیل تحریک غشای مخاطی را افزایش می دهد و از سوی دیگر اطلاعات کمی در مورد مزایای دهان شویه ها در مبارزه با ویروس کرونا وجود دارد. تا آن زمان توصیه به زدن ماسک، شست وشوی دست ها و تا حد امکان در خانه ماندن می شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید