جگر مرغ، محل تجمع و خنثی سازی سموم، هورمون ها، واکسن های تلقیحی و انواع آنتی بیوتیک های تزریقی و خوراکی است که برای سلامتی مضر است.

این قسمت مرغ محل تزریق واکسن است، نخورید

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، از پرمصرف ترین مواد غذایی در کشور ما مرغ است که با آن غذاهای متنوع و خوشمزه ای می توان تهیه نمود. برخی از مردم به غیر از قسمت های اصلی مرغ انواع بخش های آن مانند بال و گردن , دل و جگر و سنگدان , پوست و دنبالچه و پای مرغ را نیز مصرف می کنند اما مصرف برخی از قسمت های مرغ برای سلامتی مضر است.

مضرات پوست مرغ

۱. پوست دارای اسید چرب اشباع و کلسترول زیادی است و کالری بالایی دارد بنابراین سبب اضافه وزن و بیماری های خطرناک دیگری خواهد شد.

۲. برای سالم نگه داشتن جوجه ها در حال رشد داروهای آنتی بیوتیکی، را به صورت مکمل به آنها تزریق می کنند. این آنتی بیوتیک ها در پوست مرغ ذخیره می شود و مصرف این قسمت از مرغ سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

۳. فلزات سنگین، سموم و آفت کش هایی که به همراه دانه های جو و ذرت وارد جیره غذایی مرغ می شود در پوست مرغ رسوب می کند و ابتلا به تومورهای سرطانی را افزایش می دهد.

۴. متاسفانه برای رشد سریع تر جوجه ها به آنها هورمون هایی تزریق می کنند که این هورمون ها شبیه هورمون های جنسی هستند در مرد و زن به یک میزان موجب بروز مشکلاتی مانند رویش موهای زائد ، جوش و کیست تخمدان در خانم ها ، باعث آکنه های شدید پوستی و نارسایی درهورمون های جنسی در آقایان می شود و برای کودکان هم افزایش وزن را موجب می شوند.

مضرات دنبالچه مرغ

برخی از افراد از دنبالچه مرغ استفاده می کنند. این قسمت از مرغ به دلیل داشتن چربی بالا برای همه افراد مضر است و مصرف آن سبب بروز عوارضی مانند ابتلا به بیماری قلبی و عروقی ، افزایش چربی خون ، کلسترول بالا و ... می شود.

مضرات مصرف پای مرغ

پای مرغ حاوی بخش های غضروفی است و بر اساس نظر متخصصان تغذیه سوپ پای مرغ را منبع کلسیم، فسفر، ویتامین A و D است و برای ترمیم غضروف های آسیب دیده و درمان نرمی استخوان مفید است این متخصصان مصرف پای مرغ را یک یا دو بار در ماه بلا مانع می دانند اما مصرف بیش از یک یا دو بار آن در ماه باعث بروز التهابات بافتی در افراد می شود.

برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که پای مرغ ارزش پروتئینی چندانی ندارد و عاملی برای ساخت غضروف ها نیست. پای مرغ چربی اشباع بالایی دارد و افراد دارای اضافه وزن و مبتلا به دیابت نباید از این قسمت از مرغ استفاده نمایند.

مضرات مصرف سنگدان

برخی از افراد از سنگدان به جای گوشت استفاده می کنند اما میزان کادمیوم، سرب و کروم زیاد است و نمی توان آن را جایگزین گوشت کرد. سنگدان کلسترول زیادی دارد پس مصرف آن برای مبتلایان به بیماری های قلبی ـ عروقی، چربی خون بالا و نقرس مضر است.

مضرات جگر مرغ

جگر عضوی است که علاوه بر ذخیره مواد مغذیبه علت آنزیم های متنوع محل تجمع و خنثی سازی سموم، هورمون ها، واکسن های تلقیحی و انواع آنتی بیوتیک های تزریقی و خوراکی است.

در کشور ما اگرچه به علت کمبود بودجه مرغداری ها از هورمون استفاده نمی کنند، اما برای مهار بیماری های عفونی و کنترل بیماری های انگلی و ویروسی طیور از آنتی بیوتیک ها و داروهای شیمیایی استفاده می کنند. اگر این داروها ۴۸ ـ ۲۴ ساعت قبل از کشتار به جوجه ها تزریق شود ، کبد حیوان فرصت پاکسازی و دفع مواد مضر تجمع یافته را ندارد و دارو در جگر مرغ رسوب و برای سلامت مضر است بنابراین مصرف جگر مرغ سبب عوارض گوناگونی مانند ابتلا به سرطان ، جهش زایی، مسمومیت و ایجاد آلرژی ، مقاومت دارویی به انواعی از آنتی بیوتیک می شود.

عوارض مصرف بال مرغ

بال و گردن محل تزریق واکسن به طیور است اما به علت سرعت جذب بالا مواد تزریقی در این اعضا ماندگاری زیادی ندارند اما برخی از کارشناسان ، خوردن این قسمت های مرغ را مضر می دانند. گردن مرغ نیز محل تزریق واکسن است و از این قسمت نسوج عصبی و بسیاری از غدد لنفاوی عبور می کنند ، به دلیل آنکه نمی توان مجرای داخلی گردن مرغ را به خوبی بشوییم بنابراین مصرف آن توصیه نمی شود.

مصرف بال و گردن مرغ عوارض مختلفی برای سلامتی مانند :تسریع رشد ، اختلالات گوارشی و کبد چرب ، انتقال بعضی از ترکیب های مضر، ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی ، رشد کیست در رحم ، ابتلا به بیماری های مختلف ، کیستیک شدن سینه ها در خانم ها و ابتلا به آکنه های شدید پوستی و افزایش موهای زائد ، تغییر دوره سیکل قاعدگی ، چاقی و اضافه وزن دارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۴۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • مهران رحمانی IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    28 9
    سلام من یک تولید کننده هستم و وجود هورمون در پرورش مرغ یه دروغ محض است چون نه توجیه علمی دارد نه مالی چون هزینه تزریق هورمون خیلی بیشتر از هزینه پرورش مرغ میباشد لطفا به مطالب علمی با دقت بیشتری پرداخته شود
    • رضا IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      21 3
      دادن تریاک به مرغها برای ایجاد یبوست وافزایش وزن چی؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    15 25
    برتقویت بورس متمرکزشویدتابرجنگ اقتصادی امریکا وکشورهای دوم ببریده ونوکرانشان پیروزباشید تقویت بورس باعث تقویت ارزش پول ملی میشود که باعث تقویت اقتصاد وتقویت ایران ازدرون است ....یاهادی العزیز...
    • الی IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
      4 0
      پس کلا مرغ ضرر داره
  • سامان IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    19 11
    من خودم مرغدارم لطفا میتونید بگید اصلا هورمون چیه.و کدوم بیشعوری این چرندیات رو ب شما گفته ک هورمون میدن؟؟؟ بهتره برید مقاله های اصلاح نژاد گوشتی رو مطالعه کنید بعد مطلب بنویسید
    • ممد PL ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
      7 1
      آقاجان اینا ب فکر سلامتی ما نیستن اینا سیاست های تنظیم بازاره میگه شما نخورید ک صادر کنیم یا حداقل عرضه با تقاضا یکی بشه
  • بهمن IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    29 4
    طبق گفته و مقاله خوردن نیمه ازمرغ (پوست مرغ دنبالچه پای مرغ بال مرغ سنگدان و جگر مرغ) باعث بیماری و چاقی می شود پس چرا به فور در میادن به فروش می رود ایا مراکز بهداشتی و کنترل نبایدکنترل کنند
  • سیمین بوجار IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    48 2
    همین الان اگه یه سر به بازار بزنید خیلی از مردم بیچاره رو می بینید که برای سیر کردن شکم زن وبچه حاضرن پا گردن. پوست وهر آشغال دور ریختنی مرغ رو بخرن باخودشو ن ببرن خونه. صدای نویسنده از جای گرم در میاد تو این وانفسای تورم
    • محمد IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
      13 1
      خودتو ناراحت نکن. نویسنده سوادش نمیدونمچیه ولی اینو میدونم که حداقل در مورد مرغ و پرورش مرغ سوادش در حد صفره. حرفایی هم که میزنه از دهن این و اون شنیده.
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    26 3
    اینجور که شما نوشته اید همه جا مرغ ظاهرا مصرفش مضر است پس بهتر است مرغ نخوریم
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
      11 0
      ما گوسفند و گاو داریم. به صورت دوره ای واکسيناسيون میشن. پس اگه به حرف شما باشه باید گوشت گاو گوسفندا مون رو نخوریم. نههههههه جناب، واکسن باعث میشه گوشت حیوان مریض رو نخوریم
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    18 7
    فکرش را بکنید در یک مرغداری مثلا 100 هزار قطعه ای هر چند روز بخواهند تمامی مرغها را بگیرند و هورمون رشد گران قیمت و نایاب را تزریق کنند.بنابراین نتیجه میگیریم این مقاله را یک احمق نوشته
    • 1 IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      6 2
      هورمون خوراکی هم شاید باشه . ضمنا من رفتم برای جوجه طاووس دون بگیرم غذای مرغ گوشتی فرق داشت می گفت این دون دوا زده و تقویت شده است. نمیدونم منظورش از دوا چی بود
  • ابراهیم راضی IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    13 3
    سلام .من دامپزشکی کار می کنم‌ به هیچ عنوان هورمون تزریق نمی شود نژاد جوجه سریع رشد می کنن و غذا مقوی سویا و ذرت
  • علی محمدی IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    17 4
    با سلام و خسته نباشید. خواستم به اطلاع برسونم که سینه مرغ نیز محل تزرق نوعی واکسن عضلانی در دوران تولید می باشد وهمچنین نوعی واکسن چشمی و همچنین واکسن آشامیدنی نیز در دوران پرورش استفاده می شوند. نتیجه = اصلا مرغ استفاده نکنیم!!!!!!!!!! عزیزان نام اینگونه مواد واکسن است. عزیزان اطلاع رسانی، یک امر بسیار مهم و رسالتی بزرگ است اما اطلاع رسانی اشتباه و از منابع غیر آگاه بسیار خطرناک و آسیب رسان ، چراکه باعث نهادینه شدن فرهنگ و دانشی به مراتب مسموم تر و غیر مسوولانه در جامعه خواهد شد. بهتر است بگویید که جگر در ***تمامی جانداران ***مسئول تصفیه ی باز مانده های حاصل از مقابله سیستم دفاعی بدن با عوامل خارجی و عفونی وارد شده به بدن می باشد و این تنها یکی از وظایف این عضو در بدن است. () 1-لطفا اگر این چنین موضوعاتی مطرح می کنید باقی توضیح را به خواننده واگزار ننمایید. 2- از نظرات کارشناسان در همان حرفه استفاده کنید. 3- از منابع متعدد اسفاده بفرمایید. 4- لطفا منابعتان را در انتهای متن ذکر بفرمایید. ( منابعی که دسترسی همگان به آنها سهل و آسان باشد) با تشکر محمدی کارشناس ارشد فیزیولوژی دام و طیور
  • سهراب سیا IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    8 6
    سوارخبری از پیاده نداره مرغ جه شکلیه ما یک ماه هست نخوردیم حالا از مضراتش مینویسی وضعت خوبه شکرخدا
  • شلماندار IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    19 2
    فعلا که ...... تخم مرغ را نمیتوانیم بخوریم چه رسد به خود مرغ اقا کجای کاری ؟
  • آحمد IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    15 1
    کلا هرچیزی که گرون میشه مصرفش هم مضر میشه، مثل مرغ و اخیرا هم چون کره گرون شده سخنگوری وزارت بهداشت لطف فرموده و توصیه کردند که کره مضره به جاش کره آواکادو بخورید!
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    14 2
    دقیقاً کجای مرغ موند دیگه!!! کلاً مرغ نخوریم،ماهی نخوریم، میگو،فست فود سبزی و ..... یهو بمیریم دیگه!
  • رضا درویش پور IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    15 8
    من کارشناس ارشد اصلاح نژاد دام هستم و شانزده سال مرغدارم به قاطعیت میگم نویسنده مقاله یه دروغگو و احمقه.
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    6 3
    بنده کسی را می شناسم مدت یک سال است شب ها برای استخوان درد فقط پاچه مرغ می خورد و هیچ مشکلی نداشته بلکه کاملا درد عضلاتش خوب شده
    • حبیب IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      2 2
      سنجد رو با هسته اش پودر کنه و هر روز بخوره
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    6 0
    بیچاره ملت، گوشت که گرانه،مرغ هم که مضره دلمان را خوش کرده بودیم به تخم مرغ ،آنهم که گران شد
  • ali IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    3 2
    بنده استاد این کار نیستم اما یک مسئله هست عرض کنم خدمت همه مردمی که این کامنت را می خونند.چند سال پیش فرانسه به اصطلاح در یک عمل بشر دوستانه از انجا که ایران در چنگ بود خون به ایران فرستاد که معلوم شد الوده به ایدز بود.در همان زمان از همین کشور مرغهای فرانسوی وبرزیلی همه در یک سایز و کوچک وارد کشور شد .همان کشوری که خون الوده به ما داد اعلام کرد مرغهای کوچک که سالمترین هستند را به ایران میدهیم.عزیزان مرغ حداقل یک دوره 45 روزه را میگذراند و در این دوره رشد می کند مرغهای بیمار درست نمی توانند رشد کنند و مرغهای سالم چاق و فربه می شوند حتی تا 2 و 2/5 کیلو هم میرسند.در یک مرغداری جوجه ها طی یک دوره به مرغ گوشتی تبدیل میشوند یکی لاغر و نهیف یکی چاق و فربه.این اشتباه است که در ذهن ما پدید امده که مرغ سالم مرغ ریز و کوچک.انها که به فرانسه و برزیل سفر کرده اند دیده اند مرغهایی که مردم انجا دارند مصرف می کنند کوچک نیستند بلکه بزرگند.فقط همین.
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    3 2
    به امید گشایش کار مرغدارن . .علی برکت الله
  • شاهین IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    1 2
    یا خیلی خیلی بی سواد هستی و یا قصد و مرضی داری.
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    1 0
    کاش برای درک بهتر نگارنده متن میگفت که کجای مرغ فابل استفاده بودهومردم می توانند استفاده کنند پوست مرغ پای مرغ بال مرغ وجگر وسنگدان ...همه دارای مضرات هستند
  • فرزان IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    2 1
    به نظر من این مطالب رو افرادی تهیه میکنند که از تبدیل ضایعات مرغ سود عظیمی نصیبشون میشه. دولت بایستی ورود کنه و واقعیات بهداشتی رو در این خصوص برای مردم روشن کنه که متاسفانه مثل همیشه جاش خالیه.
  • محمد IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    4 0
    این اقا فقط اسم هورمون رو شنیده. من تو این کار تخصص دارم و به خوانندان این متن هم اطمینان میدم که حتی یک نانوگرم هورمون در مرغ استفاده نمیشه. برعکس حرفای این نویسنده بیسواد و بی اطلاع، مرغدارای زحمتکش ما واسه پیشگیری از ابتلاء مرغ به آسیت عمدا سرعت رشد مرغ رو با برنامه کاهش مدت نوردهی کم میکنن. حالا چه لزومی واسه مصرف هورمون هست؟ اصلا این هورمونی که این آقا میگه از کجا میشه تهیه کرد؟ اصلا کدوم هورمون استفاده میشه؟ ... در مورد تزریق واکسن هم اگر مرغدار ریسک استرس تزریق واکسن رو قبول کنه، قبل از 15 روزگی یه واکسن تزریق میکنه اونم معمولا زیر جلدیه یعنی حد اقل یک ماه قبل از فروش مرغ. تازه واکسن به خود آدم هم تزریق میشه. حامل واکسن اگه چیز مضری باشه اول خود مرغ رو میکشه. دلیل اینکه این مرغای گوشتی در 45 روز به وزن حدود 3 کیلوگرم میرسن نتیجه زحمات متخصصین اصلاح نژاد مرغ و متخصصین و محققین تغذیه طیور هست نه مصرف هورمون.
  • قلی IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    6 0
    میگم اگه اشکالی نداره و اجازه میدین دیگه بجای مرغ از فضولات مرغ استفاده کنیم که ضرر نداره!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • محمدرضا IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    0 0
    خیلی از مردم حتی پول ندارن همون جگر مرغم بگیرن شکم زن وبچشونو سیر کنن چشم اینم مثل آجیل و پسته نمیخوریم .
  • محمد IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    3 0
    نویسنده متن فوق انسانی فاقد شعور واطلاعات لازم است من خودم مرغ دارم هورمون کجا بود این خزعبلات چیه نوشتی چرا با احساسات و روح و روان مردم بازی میکنید۷
  • مهدی IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    0 0
    یک دفعه بگین هیچی نخوریم دیگه
  • مهدی IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    0 0
    عزیزان مرغ گرون شده..... نتیجه براتون مضره.... آقا جمع کن این مسخره بازی رو خیلی از مردم دیگه توان خرید پای مرغ رو هم ندارند.
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    0 0
    حالا که این همه مضر است پس چرا این قدر گران است مردم همان جگرش دیگه نمی توانند بخرن
  • طاها IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    0 0
    اگه بگن امروز میخوری فردامیمیری هم مردم استفاده میکنن نگران چی هستین شما قیمتشم که روز بروز بالاترمیره
  • معمولی IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    1 0
    مدتهاست که خیلی از مردم دیگه نون با بوی گوشت ومرغ را میخرند‌.عزیزم منی که ماهی یک بار مرغ گیرم میاد بخورم .استخونشم ضرری ندارد‌بخورم..بال و گردن که دیگه اصل مزه است‌..
  • اسماعیل ترابی IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    0 0
    این حرفا چیه. هورمون رشد کجا بود. این اطلاعات را لااقل از یک متخصص تغذیه دامپروری ودامپزشک بررسی کنید از خودتون حرف درنیارین. با این همه کمبود نهاده و دان وارداتی، وضع مالی خراب مردم وتولید کننده هم حرف بزنید اگه در جریان امر هستید
  • علی IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    0 1
    یعنی بحث درموردش برا بعضیا بیخوده ولی واکسن باعث میشه گوشت مرغ مریض رو نخوری و دوم اینکه همینجوریش مرغ نمیارزه ک بهش تریاک بدی و علاوه بر اون واکسن مرغ ک خیلی هم مهمه برا تحریما پیدا نمیشه اون ک هورمونه و یک ماده وارداتی و غیر لازمیست من برای سگ هام هر دوز هورمون رو ۲۵۰ تومن خریدم تاحالا شما یک مرغ رو ۲۵۰ تومن خریدید؟
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    1 0
    الکی مردم را نترسون آقای کارشناس هیچ هورمونی درکار نیست فقط موادغذایی شون تقویت شده است کا اونم چون قیمتش زیاده برای مرغداری ها به صرفه نیست نمیخرن زحمات طاقت فرسای مرغداران عزیزراکه باسختی ومشقت پرتئین کشورراتامین میکنند زیر سوال نبرید
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    0 0
    مرغ گرون تخم مرغ روز به روز گرونتر میشه چی به سر این مردم آوردید خسته شدیم از این همه گرونی ول کنید این مردم هر بلایی سرمون میارید نه نظارتی دولت تدبیر امید بسه دیگه امید مارو نا امید کردید خسته شدیم از این زندگی تخم مرغ کیلویی 19000 تومان بابت چی دلار 28000 آخه برای چی پراید 100 میلیون خونه که دیگه نگو مواد غذایی هرروز گرونتر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید