بحرین پس از امارات، اردن و مصر چهارمین کشور عربی است که روابط خود با رژیم صهیونیستی را عادی می‌کند. مصر در سال ۱۹۴۸ و اردن در سال ۱۹۷۹ دو کشور عربی‌ای بودند که سال‌ها پیش روابط خود را با اسرائیل عادی کردند.

ترامپ و نتانیاهو در خاورمیانه دنبال چه هستند؟

سلام نو – سرویس بین الملل: بعد از امارات متحده عربی حالا نوبت بحرین رسیده که به سمت عادی سازی روابط خود با اسرائیل برود، کشوری که در سال‌های اخیر به طور پیوسته صحنه اعتراضات مردم بوده و امیدوار است با این حرکت حمایت هم‌زمان ترامپ و نتانیاهو را به دست بیاورد و البته شانس حضور ترامپ در کاخ سفید را افزایش دهد تا فشارها به ایران با حداکثر توان ادامه داشته باشد.

آن چنان که رویترز نوشته روز جمعه رهبران سه کشور آمریکا و اسرائیل و بحرین در بیانیه‌ای مشترک از توافق خود برای برقراری روابط کامل دیپلماتیک میان اسرائیل و بحرین خبر دادند. توافقی که بسیاری از شهروندان با هشتگ «بحرینی‌ها بر ضد توافق» ناخرسندی خود را نسبت به آن اعلام کردند.

ماه گذشته میلادی نیز خبر امضای توافقنامه‌ای میان اسرائیل و امارات منتشر شد، توافقی که آن هم موج شدیدتری از نارضایتی را بین شهروندان عرب در پی داشت و با واکنش تند ایران و ترکیه رو به رو شد.

رییس جمهور آمریکا با انتشار نسخه‌ای از بیانیه مشترک میان رهبران آمریکا، اسرائیل و بحرین در حساب توییتری‌اش از این توافق تجلیل کرد و نوشت: "این تحولی تاریخی برای پیشبرد صلح در خاورمیانه است که ثبات، امنیت و بهروزی در منطقه را افزایش خواهد داد."

خبر توافق اسرائیل و امارات متحده را نیز دونالد ترامپ اعلام کرده بود و آن را نیز توافقی تاریخی توصیف کرده بود. امارات هم از توافق بحرین و اسرائیل استقبال کرده و وزارت خارجه این کشور آن را موفقیتی تاریخی خوانده که در ثبات منطقه نقشی بزرگ خواهد داشت.

بحرین پس از امارات، اردن و مصر چهارمین کشور عربی است که روابط خود با رژیم صهیونیستی را عادی می‌کند. مصر در سال ۱۹۴۸ و اردن در سال ۱۹۷۹ دو کشور عربی‌ای بودند که سال‌ها پیش روابط خود را با اسرائیل عادی کردند. تا ماه پیش نیز دیگر کشورهای عربی عادی سازی روابط خود با اسرائیل را منوط به حل مسئله فلسطین کرده بودند که امارات یک ماه پیش این تابو را شکست.

البته این مسئله پنهانی نبود که بخش قابل توجهی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان، به ویژه در دوره ملک سلمان، روابط تجاری و به ویژه امنیتی خاصی با اسرائیل داشته و دارند ولی علنی کردن آن، مسئله دیگری بود که به نظر می‌رسد بیش از همه برگ برنده نتانیاهو و بعد ترامپ در انتخابات‌های پیش روی آنان است.

با وجود اینکه عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و عربستان کارت مهمی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود اما به طور قطع این سلسله رخدادهای دومینووار بیش از همه به نفع نتانیاهویی است که از یک سو مدت‌ها است دولت مقتدر و با ثباتی نداشته و از سوی دیگر با اتهامات مالی دست و پنجه نرم می‌کند.

به جز این نتانیاهو با عادی سازی روابط با اعراب حاشیه خلیج فارس امیدوار است لابی اعراب در آمریکا بیش از همیشه علیه ایران فعالیت کند و حتی در صورت پیروزی احتمالی بایدن اجازه مذاکره احتمالی ایران و امریکا را ندهد.

این مسئله وقتی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم مقدمات نزدیکی اسرائیل و امارات در پرونده هسته‌ای ایران رخ داد، جایی که لابی امارات و عربستان جلوتر از اسرائیل در برابر برجام مانع تراشی می‌کرد.

این توافق یک سود مهم نیز برای آمریکا دارد و آن تقویت محور ضد ایران برای آینده‌ای است که قصد خروج از منطقه را دارد. آمریکا احتمال می‌دهد که حضور رسمی اسرائیل در محور عربی ضد ایران باعث انسجام و اثرگذاری بیشتر آن شود، مسئله‌ای که باید برای قضاوت درباره آن صبر کرد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید