وزیر امور خارجه سوئیس هدف خود از سفر به ایران و دیدار با مقامات این کشور را اعلام کرد.

هدف وزیر خارجه سوئیس از سفر به ایران چه بود؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، «ایگناسیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوئیس که از روز شنبه در ایران به سر می برد، در گفت وگو با رادیو تلویزیون سوئیس (SRF) گفت: هدفش از این سفر تقویت روابط ایران و سوئیس است. وی افزود: این کار برای ایجاد اعتماد برای مسیر دوجانبه بین سوئیس و ایران و برای اختیارات حفاظت از منافع به عنوان واسطه بین ایالات متحده و ایران است.

وی در تشریح نقش سوئیس در بحبوحه تنش های بین ایران و آمریکا تاکید کرد: شما می توانید در زندگی اشتباه کنید و این بخشی از آن است. با این حال باید از دو چیز اجتناب کرد: اول داشتن انتظارات زیادی است زیرا جهان تغییر می کند، اما انسان‌ها در عرض پنج دقیقه تغییر نمی کنند. دوم انجام اقداماتی است که اعتماد را از بین می برد.

کاسیس با بیان این که نقش آفرینی سوئیس در مناسبات ایران و آمریکا تاکنون خیلی خوب پیش رفته است یادآور شد: ما در صد سالگی روابط دیپلماتیک سوئیس و ایران، این مناسبت را گرامی داشتیم. این صد سال دیپلماسی پس از توافقی با عنوان: 'تجارت و صلح' بوجود آمد و امروز نیز با گذشت یک قرن، همچنان برپایه تجارت و صلح است.

وزیر امور خارجه سوئیس در پاسخ به انتقادهایی که در خصوص نقض حقوق بشر در ایران می شود نیز گفت: حقوق بشر دستاورد دوران مدرن است. امروزه نیز اینگونه است که بسیاری از کشورهای جهان به حقوق بشر احترام نمی گذارند. بنابراین این سوال پیش می آید: سوئیس چه کاری باید انجام دهد؟ با هیچ یک از این کشورها وارد گفت‌وگو نشود، با آنها صحبت نکند؟ یا اینکه گفت وگوی با یکدیگر، ایجاد اعتماد و همچنین پرداختن به مسئله حقوق بشررا در کنار هم دنبال کند؟ سوئیس راه دوم را انتخاب کرده است.

وزیر امور خارجه سوئیس صبح دوشنبه با همتای ایرانی خود در تهران دیدار و رایزنی کرد. وی پس از این دیدار در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر، دیدار و رایزنی خود با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران را ثمربخش ارزیابی کرد و نوشت: صلح، توسعه اقتصادی و حقوق بشر، مباحث ثمربخش با جواد ظریف همتای ایرانی‌ام بود. خوشحالم که می توانیم با هم کانال انساندوستانه سوئیس را برای انتقال مواد غذایی و تجهیزات پزشکی به مردم ایران راه اندازی کنیم.

کاسیس روز گذشته نیز با «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و در مراسم یکصدمین سالگرد روابط ایران و سوئیس شرکت کرده بود.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: سفر وزیر خارجه سوئیس در چارچوب عادی سفرای وزرای امور خارجه دو کشور است. این سفر به دلیل کرونا به تاخیر افتاد وگرنه قرار بود زودتر انجام شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید