۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 55170582

یکی از قدرتمندترین رایانه های جهان به محققان کمک کرده تا بیش از ۴۰ هزار ژن مربوط به ۱۷ هزار نمونه آزمایشگاهی کووید ۱۹ را شناسایی کنند.

فرضیه جدید درباره علائم کرونا

به گزارش سلام نو، مهر به نقل از اسپوتنیک نوشت: «ابررایانه سامیت»، یکی از قدرتمندترین رایانه های جهان به محققان کمک کرده تا بیش از ۴۰ هزار ژن مربوط به ۱۷ هزار نمونه آزمایشگاهی کووید ۱۹ را بررسی و فرضیه ای جدید درباره شیوه ایجاد علائم مختلف در بدن انسان در نتیجه ابتلا به ویروس کرونا ارائه کنند.

دان جاکوبسون محقق ارشد این پژوهش از دپارتمان انرژی آزمایشگاه ONRL در ایالت تنسی آمریکا می گوید: هنگامیکه مشغول بررسی اطلاعات بودم به طور ناگهانی الگوهایی بسیار متمایز را دیدم که در مسیر سیستم های رنین-آنژیوتانسین و برادی کینین به وجود می آمدند. این امر سبب شد که ما به دریای عمیق و وسیعی از خانواده ژن های سیستم های تنظیم فشار خون دست یابیم.

رنین-آنژیوتانسین (RAS) ، سیستم هورمونی است که فشارخون و همچنین تعادل مایعات را در بدن تنظیم می‌کند. برادی کینین یک پپتید از خانواده پپتیدی کینین ها است که باعث می‌شود رگ‌های خونی گشاد شوند و در نتیجه به کاهش فشار خون منجر می شود.

در این تحقیق پدیده ای به نام «طوفان سیتوکینی» توضیح داده شده است. این پدیده زمانی اتفاق می افتد که بدن انسان سیتوکین های زیادی تولید می کند. سیتوکین ها در حقیقت ذرات پروتئین بسیار کوچکی هستند به تنظیم سیستم ایمنی کمک می کنند.

طوفان های سیتوکینی دلیل نرخ بالای مرگ و میر در برخی بیماری ها مانند آنفلونزا میان جوانانی با سیستم ایمنی قدرتمندتر اعلام شده اند.

در همین راستا روی کووید ۱۹ تحقیقاتی انجام شد تا مشخص شود آیا طوفان های سیتوکینی به ایجاد علائم مختلف مرتبط با کووید ۱۹ (مانند از بین رفتن بویایی، آسیب های پوستی و آسیب به قلب) منجر می شود یا خیر.

جاکوبسون معتقد است این امر به مسیر برادی کینین مرتبط است که همراه سیستم رنین- آنژیوتانسین فشار خون را تنظیم می کنند و در حقیقت به توضیح روش های مختلف حمله ویروس کرونا به بدن انسان کمک می کند.

او و همکارانش برای انجام این تحقیق نیازمند ابررایانه سامیت بودند تا به آنها کمک کند مسیرهای عادی و رابطه آنها با تمایلات ژن ها را درک کنند.

نتیجه این تحقیق در ژورنال eLife منتشر شده و نشان داد ژن های مرتبط با سیستم برادی کینین در سلول های مایع ریه افراد مبتلا به ویروس روشن شده اند.

اگر فرضیه جاکوبسون و همکارانش صحت داشته باشد، حداقل ۱۰ داروی فعلی را می توان برای درمان اختلال ناشی از کووید ۱۹ در مسیرهای گفته شده به کار برد. اما برای این منظور باید آزمایش های بالینی وسیعی انجام شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید