سقط جنین در ۵۸ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل قانونی است و یکی از کشورهایی که بالاترین میزان سقط جنین را دارد، روسیه است.

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا؛ سقط جنین، به‌معنای پایان یافتن بارداری در هر مرحله‌ای است که زندگی نوزاد در جریان است، اگرچه غالباً به‌لحاظ فنی و تخصصی، خاتمه یافتن بارداری به‌واسطهٔ جراحی یا خارج کردن جنین یا رویان از رحم را (پیش از آنکه قادر به ادامه حیات باشد) سقط جنین می‌گویند؛ سقط جنین قانونی در اسلام تا زمانی مجاز است که به‌اعتقاد مسلمانان روح در جنین دمیده نشده باشد.

سقط‌ جنین قانونی می‌تواند به‌دلایل طبی (نجات جان مادر) یا ناهنجاری‌های جنینی انجام شود؛ این موضوع در کشور ما، علاوه بر تشخیص پزشک معالج زنان، باید توسط سه پزشک متخصص دیگر تأیید شود و در نهایت به تأیید نهایی پزشک قانونی برسد؛ این نوع سقط‌ها با رضایت آگاهانه و کتبی مادر و در سن بارداری زیر ۱۹ هفته در مراکز درمانی به‌صورت آشکار و با صدور مجوز قابل انجام است، غیر از این مورد باقی موارد سقط جنین حرام و غیرقانونی است.

در ادامه به وضعیت سقط جنین (غیرمجاز) در جهان نگاهی می‌اندازیم؛ اتحاد جماهیر شوروی (۱۹۱۹)، ایسلند (۱۹۳۵) و سوئد (۱۹۳۸) از نخستین کشورهایی بودند که برخی یا همه اشکال سقط جنین را قانونی کردند؛ در آلمانِ نازیِ ۱۹۳۵، قانونی تصویب شد که به‌موجب آن سقط جنین برای کسانی که «به‌طور ارثی بیمار» تلقی می‌شدند، مجاز شمرده می‌شد، در حالی که زنانی که به نژاد آلمان تعلق داشتند، به‌طور ویژه، از سقط جنین منع می‌شدند!

با این حال در زمان حاضر، سقط جنین در ۵۸ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل قانونی است! یکی از دقیق‌ترین راه‌ها برای یافتن میزان سقط جنین، گزارشات مربوط به سیاست‌های جهانی سقط جنین است که توسط سازمان ملل ارائه شده است؛ این گزارش‌ها تعداد سقط جنین انجام‌شده در زنان بین ۱۵ تا ۴۴ سال را اندازه‌گیری می‌کند؛ این میزان تعداد سقط جنین در هر ۱۰۰۰ زن در هر کشور را اندازه‌گیری می‌کند.

براساس گزارش "worldpopulationreview" یکی از کشورهایی که بالاترین میزان سقط جنین را دارد، روسیه است؛ طبق گزارشات سازمان ملل، میزان سقط جنین در روسیه ۵۳.۷ است، به‌عبارت دیگر، از هر ۱۰۰۰ زن بین ۱۵ تا ۴۴ سال، ۵۳.۷ نفر سقط جنین داشته‌اند.

سقط جنین , غربالگری مادران باردار , کاهش جمعیت , رسانه‌های خارجی ,

کشور دیگر با نرخ سقط جنین بالا کوبا است، طبق داده‌های سازمان ملل، در سال ۲۰۲۰ میزان سقط جنین در کوبا ۲۴.۸ بوده است؛ براساس گزارشات سازمان ملل، همچنین  قزاقستان میزان سقط جنین بالایی دارد، نرخ سقط جنین در این کشور ۳۵ است؛ گرجستان نیز با نرخ ۱۹.۱ دارای نرخ بالایی است، میزان سقط جنین در رومانی ۲۱.۳ است و بر اساس داده‌های سازمان ملل سوئد آخرین کشور با نرخ سقط جنین بیش از ۲۰ است.

جدول زیر نرخ سقط جنین کشورهای مختلف را به‌ازای هر ۱۰۰۰ زن نشان می‌دهد، این جدول نشان می‌دهد:

سقط جنین , غربالگری مادران باردار , کاهش جمعیت , رسانه‌های خارجی ,

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی "WHO"، هرساله در جهان ۴۰ تا ۵۰ میلیون سقط جنین اتفاق می‌افتد؛ در ایالات متحده آمریکا، جایی که تقریباً نیمی از بارداری‌ها ناخواسته است و از هر ۱۰ مورد چهار مورد با سقط جنین خاتمه می‌یابد، بیش از ۳۰۰۰ سقط جنین در روز اتفاق می‌افتد و ۲۲ درصد از کل بارداری‌ها در ایالات متحده آمریکا (به‌استثنای سقط جنین) به سقط جنین ختم می‌شود!

این در حالی است که در اروپا، سوگند دانشجویان پزشکی در یونان باستان، آن‌ها را از انجام سقط جنین منع می‌کرده است و متون پزشکی مربوط به طب بقراط، حاوی یادداشت‌هایی مربوط به خطرات ناشی از سقط جنینِ ناامن است؛ در مسیحیت، پاپ (۹۰ــ۱۵۸۵) به‌عنوان نخستین پاپ، اشاره کرده‌ است که سقط جنین بدون در نظر گرفتن این‌که در چه مرحله‌ای از حاملگی باشد، قتل محسوب می‌شود! و مخالفت با سقط جنین تا قرن ۱۹، به‌طور سرسختانه‌ای ادامه داشت.

در سالیان اخیر و پیرو تغییر نوع نگرش و سبک زندگی خانواده ایرانی، عدم التزام برخی پزشکان به رسالت قانونی و اخلاق حرفه‎ای و همچنین سهل‎الوصول بودن برخی داروهای غیرمجاز، آمار سقط جنین درمانی و جنایی در ایران به‌طور نگران‌کننده‎ای افزایش یافته است که به‌معنی عدم جامعیت و عدم بازدارندگی قانون و دستورالعمل‎های موجود است

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید