سینمای ایران چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب بازیگران سرشناسی همچون سوسن تسلیمی، فاطمه معتمد آریا، لیلا حاتمی، گلشیفته فراهانی، نیکی کریمی و ... را به خود دیده است که در این مطلب به بررسی کارنامه این هنرمندان سرشناس کشور خواهیم پرداخت.

پنج بازیگر زن برتر تاریخ سینمای ایران

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | روح الله کوه مسکن : صدیقه سامی‌نژاد معروف به روح‌انگیز نخستین بازیگر زن سینمای ایران محسوب می شود که در سال ۱۳۱۲ در فیلم «دختر لر» جلوی دوربین اردشیر ایرانی رفت، هرچند که این فیلم در بمبئی جلوی دوربین رفت، اما نخستین فیلم ناطق ایرانی محسوب می شود.

صدیقه سامی نژاد در ۳ تیر ۱۲۹۵ در شهر بم استان کرمان چشم به جهان گشود و خیلی زود و در سن ۱۳ سالگی با فردی به نام دماوندی که در استودیو امپریال شهر بمبئی مشغول به کار بود، ازدواج کرد و در سال ۱۳۰۸ به این کشور مهاجرت کردند، وی در سال ۱۳۱۲ و در سن ۱۷ سالگی به ایران بازگشت و در فیلم «دختر لر» به کارگردانی اردشیر ایرانی جلوی دوربین رفت و این فیلم مورد استقبال فراوان مخاطبین قرار گرفت و موجب شد تا نام روح انگیز بر سر زبان ها بیفتد.

این بازیگر فقید سینمای ایران پس از آن در فیلم های «شیرین فرهاد» و «فردوسی» به کارگردانی عبدالحسین سپنتا نیز در سال ۱۳۱۳ جلوی دوربین رفت و به ایفای نقش پرداخت، اما پس از آن بود که مخالفت خانواده با هنرنمایی وی در فیلم ها شدت گرفت و کم کم این بازیگر از سینما فاصله گرفت و کمتر در مجامع عمومی حضور یافت.

با اینکه حضور بازیگر زن در سینمای ایران همیشه با مشکلات فراوانی از قبیل شایعات و سختگیری های خانواده ها و ... همراه بوده است، اما سینمای ایران چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب بازیگران سرشناسی همچون سوسن تسلیمی، فاطمه معتمد آریا، لیلا حاتمی، گلشیفته فراهانی، نیکی کریمی و ...  را به خود دیده است که در این مطلب به بررسی کارنامه این هنرمندان سرشناس کشور خواهیم پرداخت.

۱- سوسن تسلیمی
سوسن تسلیمی بازیگر و کارگردان مطرح سینما و تلویزیون ایران متولد  ۱۸ بهمن ۱۳۲۸ در خانواده ای هنرمند در شهر رشت استان گیلان است، وی دختر خسرو تسلیمی، مدیر تولیدو تهیه کننده پیشکسوت سینما ومنیره آخوندنیا (منیره تسلیمی) بازیگر اسبق سینما است، سیروس تسلیمی فیلمنامه نویس و تهیه کننده و بازیگر برادر سوسن تسلیمی محسوب می شود.

وی همسر سابق داریوش فرهنگ نویسنده، بازیگر و کارگردان مطرح سینمای ایران محسوب می شود و ماحصل این ازدواج فرزندی به نام توکا فرهنگ است،سوسن تسلیمی در سال ۱۳۶۶ به سوئد مهاجرت کرد و  اولین فیلمی که در سوئد بازی کرد فیلم «مرز» به کارگردانی رضا پارسا بود.

سوسن تسلیمی سابقه بازی در فیلمهای مطرحی همچون «چریکه تارا»، «مرگ یزدگرد»، «مادیان»، «باشو غریبه کوچک»، «شاید وقتی دیگر»، «طلسم»، «سربداران» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

۲- فاطمه معتمد آریا
فاطمه معتمد آریا با نام اصلی فاطمه سیمین معتمد آریا بازیگر مطرح سینما و تئاتر ایران ۷ آبان ۱۳۴۰ در شهر تهران چشم به جهان گشود و فارغ‌التحصیل بازیگری از دانشسرای هنر تهران است، وی همسر احمد حامد است و  از وی دارای یک فرزند به نام نریماتن حامد است.

وی سابقه بازی در فیلمهای مطرحی همچون «جهیزیه ای برای رباب»، «هنرپیشه»، «مسافران»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، «کلاه قرمزی و پسر خاله»، «مرد آفتابی»، «گیلانه»، «مهر مادری»، «مرد عوضی»، «صد سال به این سالها»، «دختر شیرینی فروش» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

پنج بازیگر زن برتر تاریخ سینمای ایران

۳- لیلا حاتمی
لیلا حاتمی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون ایران متولد  ۹ مهر ۱۳۵۱ در خانواده ای هنرمند در شهر تهران است، وی دختر علی حاتمی، کارگردان فقید سینما و تلویزیون و زری خوشکام بازیگر پیشکسوت سینما است.

وی همسر علی مصفا نویسنده، بازیگر و کارگردان مطرح سینمای ایران محسوب می شود و ماحصل این ازدواج دو فرزند به نامهای عسل و مانی مصفا است.

لیلا حاتمی سابقه بازی در فیلمهای مطرحی همچون «کمال الملک»، «دلشدگان»، «لیلا»، «شیدا»، «بی پولی»، «سالاد فصل»، «ارتفاع پست»، «رگ خواب»، «هر شب تنهایی»، «جدایی نادر از سیمین»، «شاعر زباله»، «آب و آتش»، «پرسه در مه» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

۴- گلشیفته فراهانی
گلشیفته فراهانی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون ایران متولد ۱۹ تیر ۱۳۶۲ در خانواده ای هنرمند در شهر تهران است، وی دختر بهزاد فراهانی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون و فهیمه رحیمی نیا بازیگر پیشکسوت سینما است.

گلشیفته فراهانی سابقه بازی در فیلمهای مطرحی همچون «درخت گلابی»، «هفت پرده»، «بوتیک»، «بابا عزیز»، «اشک سرما»، «میم مثل مادر»، «گیس بریده»، «سنتوری»، «درباره الی»، «دیوار»، «ماهی ها عاشق می شوند» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

پنج بازیگر زن برتر تاریخ سینمای ایران

۵- نیکی کریمی
نیکی کریمی بازیگر، تهیه کننده و کارگردان مطرح سینما و تلویزیون ایران متولد  ۱۹ آبان ۱۳۵۰ در شهر تهران است، وی مجرد است و چند سالی است که علاوه بر بازیگری در عرصه کارگردانی نیز فعالیت دارد و توانسته جوایز مختلفی را نیز از جشنواره های جهانی دریافت نماید و یا به عنوان داور در جشنواره های مختلف حضور یابد.

نیکی کریمی سابقه بازی در فیلمهای مطرحی همچون «عروس»، «سارا»، «پری»، «بوی پیراهن یوسف»، «روانی»، «نسل سوخته»، «باج خور»، «دیوانه ای از قفس پرید»، «شکلات داغ»، «دو زن»، «هزاران زن مثل من»، «سیب سرخ هوا» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید