قاسم سوخته سرایی، رئیس نظام صنفی کشاورزی گلستان گفت: برخی از سموم، کودها و بذرهای مورد نیاز کشاورزان کمیاب و حتی نایاب شده است.

 گرانی و کمیابی کودها، سموم و بذرهای کشاورزی

 به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، قاسم سوخته سرایی (رئیس نظام صنفی کشاورزی گلستان) گفت: اکنون در آستانه کشت پاییزه قرار داریم و اگر شرایط نهاده‌های کشاورزی به همین شکل باشد، کشاورزان به شدت متضرر می‌شوند.

او توضیح داد: چند عامل منجر به گرانی، کمیابی و نایابی کودها، سموم و بذرها شده است. نهاده‌های کشاورزی از زمره اقلام مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شد و همین اتفاق به افزایش چند برابری قیمت‌ها انجامید، تا جایی که در مواردی شاهد افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی قیمت نهاده‌های کشاورزی هستیم.

این مسئول صنفی کشاورزی افزود: گذشته از این، به دلیل اینکه واردات تحت تاثیر تحریم‌ها و شیوع کرونا قرار گرفته، در مواردی سموم، کودها و بذرهای مورد نیاز کمیاب و حتی نایاب است.

او با بیان اینکه افزایش هزینه‌های تولید علاوه بر اینکه معیشت کشاورزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ممکن است بر کمیت و کیفیت تولید کشاورزی اثر بگذارد، توضیح داد: وقتی سمی نایاب یا آنقدر گران باشد که تهیه آن از توان کشاورز خارج شود، او ناچار صرفه‌جویی می‌کند و نتیجه این صرفه‌جویی آفت زدگی محصولات کشاورزی است. به این ترتیب ما تولید کمتری خواهیم داشت و این خود بر قیمت محصولات کشاورزی تاثیر می‌گذارد. 

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید