فیلم سینمایی «مامان مهشید» به تهیه کنندگی و کارگردانی نوید اسماعیلی و نقش آفرینی بازیگرانی همچون فاطمه گودرزی، مهدی امینی خواه، مهدی امینی خواه، حسن شکوهی، یوسف مرادیان، افشین سنگ چاپ، خسرو احمدی، بیوک میرزایی , اسدالله یکتا و ... در شبکه نمایش خانگی پخش شده است، به بهانه پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

نقد و بررسی فیلم مامان مهشید / فیلمی ضعیف با درونمایه فیلم فارسی

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : فیلم «مامان مهشید» فیلم اجتماعی و خانوادگی به نویسندگی وحید اسماعیلی و تهیه کنندگی و کارگردانی نوید اسماعیلی و با حضور بازیگرانی همچون فاطمه گودرزی، مهدی امینی خواه، حسن شکوهی، یوسف مرادیان، افشین سنگ چاپ، خسرو احمدی، بیوک میرزایی , اسدالله یکتا و ...  در سال ۱۳۹۸ تولید شده است.

فیلم «مامان مهشید» به تهیه کنندگی و کارگردانی نوید اسماعیلی، پس از گذشت تقریباً دو سال از تاریخ تولید، هفته گذشته شنبه مورخ ۱ شهریور ۱۳۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم از اکران آنلاین فیلم ها در شبکه های VOD، در شبکه نمایش خانگی فیلیمو و نماوا به پخش رسید.

کارگردانی فیلم «مامان مهشید» بر عهده نوید اسماعیلی تهیه کننده و کارگردان جوان بوده است، وی کار خود را به صورت تجربی و از فیلم کوتاه آغاز کرده و فیلم «مامان مهشید» نخستین فیلم بلند اسماعیلی محسوب می شود، وی پیش از این فیلم کوتاه «دست به دست» را با حضور بازیگرانی نظیر جلیل فرجاد، اشکان اشتیاق، مجید شهریاری و ... جلوی دوربین برده بود.

هرچند فیلم «مامان مهشید» به عنوان فیلم اول از کارگردان جوانی همچون اسماعیلی قابل قبول به نظر برسد اما فیلم در یک مدیوم کلی حرفی برای گفتن ندارد و در پرداخت بسیار ضعیف عمل کرده است،لازم به ذکر است که بزرگترین ضعف فیلم نیز همین فیلمنامه ضعیف آن است که در واقع پر از ایراد و ابهاماتی است که از ابتدا تا انتها برای مخاطب بی جواب می ماند.

فیلم «مامان مهشید» در فیلمنامه بسیار متزلزل است و همانند فیلمنامه ضعیف، در پرداخت هم بسیار ضعیف بوده و مخاطب را یاد تله فیلم های به شدت کسل کننده و به اصطلاح شانه تخم مرغی می اندازد که در سالهای گذشته به وفور در سوپرمارکت ها یافت می شد و کم کم صنعت شبکه نمایش خانگی را به افول کشاند تا اینکه به کلی این مدیوم به حاشیه رانده شد و چند سالی است که دیگر خبر از تولید این گونه آثار نبود، آثاری که در آن چند بازیگر درجه دو سینما به ایفای نقش می پرداختند و فیلم در طی یک هفته با یک کیفیت بسیار پایین تولید و به پخش می رسید.

به جز فیلمنامه و بازی بازیگران، معمولاً کارگردانی و فیلمبرداری یک پروژه از امتیازات یک فیلم محسوب می شود، اما فیلم «مامان مهشید» به شدت از لحاظ کارگردانی مبتدی و غیر حرفه ای است و همین کارگردانی بد، موجب شده تا قاب بندی ها و تصاویر، تصویربرداری غلامرضا آزادی نیز به چشم نیاید و گویا فقط قرار به پایان رسیدن فیلم داشتند، اما کیفیت اصلاً برایشان اهمیتی نداشته است.

تهیه کنندگی فیلم «مامان مهشید» همانند کارگردانی آن بر عهده نوید اسماعیلی می باشد، وی همچون کارگردانی در این فیلم برای نخستین بار تهیه کنندگی را تجربه کرده است و برای یک کارگردان جوان در بدو ورود به عرصه فیلمسازی قرار گرفتن در مقام تهیه کنندگی و کارگردانی کاری بسی دشوار است که وی با همراهی سعیده حمیدی از عهده این کار برآمده است.

نویسندگی فیلم «مامان مهشید» بر عهده وحید اسماعیلی و علی احمدی می باشد که گویا اولین فیلمنامه بلند خود را به نگارش درآورده اند و در همین اولین تجربه نویسندگی نشان دادند که حداقل در انتخاب قصه بسیار دم دستی و سطحی و پر اشتباه عمل کردند و شاید اگر سراغ سوژه به روز تری می رفتند می توانستند خود را به چالش کشیده و با یک محک جدی نام خود را به عنوان یک نویسنده جوان با استعداد بر سر زبان ها بی اندازند.

داستان فیلم «مامان مهشید» پیرامون دکتری به نام «اشکان غفوری» را روایت می کند که بعد از مراسم رونمایی از کتابش در خیابان با دختر بچه ای رو به رو می شود و یک جلد از کتاب را به او می دهد. دختر بچه با خواندن کتاب غرق داستان می شود و ...

فیلمنامه فیلم «مامان مهشید» یکی از ضعیف ترین فیلمنامه های اخیر است که با داشتن یک قصه یک خطی خوب اما کلیشه ای که مخاطب را یاد فیلم گنج قارون و سایر فیلمفارسی های ۴۰ سال پیش می اندازد و پیرامون پسر بچه ای است که در کودکی مورد شماتت و آزار و اذیت پدر معتاد خود قرار گرفته و به خاطر نصیحت مادرش وارد حرفه دندانپزشکی می شود و ...

فیلم از لحاظ فرم روایی و باور پذیری برای مخاطب قابل باور نیست و شاید این داستان کلیشه ای ۴۰ سال پیش جلوی دوربین می رفت برای مخاطب از جذابیت داستانی برخوردار بود، اما در سال ۱۳۹۹ مخاطب هیچ علاقه ای برای تماشای فیلم هایی با این داستان های به شدت ضعیف ندارد و طبیعتاً همان ابتدای فیلم ترجیح می دهد دیگر به تماشای فیلم ننشیند و احتمال از داستان مخاطب بسیار بالا است.

در فیلم سینمایی«مامان مهشید» بازیگرانی همچون فاطمه گودرزی، مهدی امینی خواه، حسن شکوهی، یوسف مرادیان، افشین سنگ چاپ، خسرو احمدی، بیوک میرزایی، اسدالله یکتا، اصغر حیدری، صدیقه کیانفر، گیتی معینی، ارمان میرزای، حنانه اجرلو،  رژینا میرسید، فتانه برندی، سارینا کریمی، فاطمه قدسی و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

بازیگران فیلم «مامان مهشید» عمدتاً بازیگران تلویزیون و تله فیلم هستند و همانند همان فیلم های قبلی به ایفای نقش در این فیلم پرداخته اند، هرچند که قصه و کارگردانی ضعیف فیلم نیز بر روی بازی آن ها تاثیر گذاشته است و این فیلم را نمیتوان اثر شاخصی در کارنامه کاری آنها محسوب کرد.

اما حساب فاطمه گودرزی جدا از سایر بازیگران این فیلم است، وی که در این فیلم به نوعی نقش اصلی را بر عهده دارد،  همانند اکثر آثار سابقش به خوبی از عهده نقش خود بر آمده، اما دیگر بازیگران این فیلم به نوعی کمتر از حد انتظار ظاهر شده اند، البته لازم به ذکر است که بازیگر کودک فیلم نیز بازی خوبی از خود به نمایش گذاشته است و توانسته از عهده نقش خود بر بیاید، اما بازی بازیگران فیلم نیز همانند فیلمبرداری، فیلمنامه، کارگردانی فیلم بیش از حد ضعیف است و طبیعتاً دلیلی جز بحث مالی برای حضور این بازیگران با این سابقه در این فیلم مطرح نخواهد بود و فیلم آنقدر ضعیف است که قاعدتاً نقطه سیاه کارنامه کاری تمامی بازیگران فیلم محسوب خواهد شد و تمامی آنها نیز بسیار کمتر از حد انتظار ظاهر شده اند.

سوالی که پس از تماشای فیلم «مامان مهشید» مطرح می شود، این است که آیا ساخت فیلم دلیلی به غیر از دیده شدن و سرگرم کردن تماشاگر دارد؟ طبیعتاً ایرادات اصلی فیلم «مامان مهشید» موجب می شود تا بیینده رقبتی برای دریافت محتوای اصلی فیلم که یک مسئله اجتماعی است، نداشته باشد.

در کنار همه ضعف های فیلم توانسته بازی قابل قبولی از خود به نمایش بگذارد، هر چند که ایرادات فراوانی بر این فیلم وارد است، اما در پایان می توان به این نکته اشاره کرد که فیلم «مامان مهشید» جزء آن دسته از فیلم هایی است که نه میتوان آنقدر از آن انتقاد کرد و نه میتوان در زمره فیلم های با ارزش حتی برای یک بار دیدن نیز دسته بندی کرد.

دیگر عوامل فیلم «مامان مهشید» عبارتند از: کارگردان: نوید اسماعیلی، نویسندگان: وحید اسماعیلی, علی احمدی، تهیه کنندگان:سعیده حمیدی، نوید اسماعیلی، دستیار و برنامه ریز: گلچهره دانش، مدیر تولید:سعیده حمیدی، مدیرتصویربرداری: غلامرضا ازادی، تدوین: منوچهر صانعی، مدیر تولید: سعیده حمیدی، روابط عمومی و هماهنگی: امین شفا، صدابردار:بهروز و فرزان معاونیان، طراح گریم: جنان صدفی، مجری طرح: شرکت فیلم سازان سیمرغ البرز.

کد خبرنگار: ۱۵
۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    4 2
    من امروز فیلم سینمایی مامان مهشیدو در فیلیمو دیدم و برعکس نقدی که کردید نسبت به بقیه فیلم ها محتوا و داستان خوبی داشت بازی ضعیف برخی بازیگرانو میشه قبول کرد ولی اینکه این فیلمو شونه تخم مرغی تلقی کردید واقعا بی احترامیه خواهش میکنم اصلاح کنید مشخصه فردی که نقد کرده این فیلمو دل خوشی از یکی از عوامل فیلم نداشته کد خبر55169148
  • Arash IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    4 1
    نگاه کارشناسی ندارم اما فیلم زیاد دیدم بر عکس تله فیلم های آبکی که میاد بیرون این فیلم به خاطر سکانس های احساسی که داشت منو تحت تاثیر قرار داد هرچند یک ضعف هایی هم داشت اما در کل فیلم خوبی بود
  • سیما دانشی IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    3 4
    مسخره ترین فیلمی که دیدم تو زندگیم
  • ندا طهماسبی DE ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    3 0
    من که دیدم نسبت به بقیه فیلم ها خوب بود به خصوص بازی پسربچه وخانم گودرزی
  • Sonia IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    2 4
    فیلم های ایرانی کلا کیفیت ندارن ولی این یکی دیگه از آخر اول بود
  • مهسامحمدی IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    3 2
    آقای کوه مسکن عزیز شما کم لطفی میکنید من وخانواده ام چندین مرتبه این فیلم رو دیدیم ولذت بردیم
  • حمید IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    0 3
    فیلم بشدت ضعیف بود. خیلی لطف داشتید به فیلم که نقدش کردید !
  • عرشیا IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    2 0
    نقد در قیاس با فیلم هایی که دیدم نسبت به این فیلم به شدت ناعادلانه هست مشخص هست منتقد قصد و نیت تخریب عوامل فیلمو داشته چون به صورت فنی فیلم نقد نشده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید