۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 55169126

وانگ یی، وزیر خارجه چین اعلام کرد رئیس مجلس سنای جمهوری چک با سفر به تایوان موجب نقض اصل «چین واحد» شده که با این کار به اعتماد بین المللی خیانت کرده است.

چین جمهوری چک را تهدید کرد

به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب، «وانگ یی» که در ادامه سفر هفت روزه خود به اروپا در آلمان بسر می برد روز دوشنبه در واکنش به سفر این مقام اهل جمهوری چک به تایوان افزود: تایوان بخش جدایی ناپذیر چین است مساله تایوان یک امر داخلی است و اصل «یک چین» پایه اجماع بین المللی و بنیان سیاسی روابط دیپلماتیک چین با سایر کشورها است و هر کسی که تلاش کند این پیوند را بشکند، خود را به دشمن ۱.۴ میلیارد چینی تبدیل کرده و به اعتماد بین المللی خیانت کرده است.

بر اساس اصل «یک چین» یا «چین واحد» هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با تایوان یا هنگ کنگ که جزئی از چین هستند روابط رسمی داشته باشد.

وزیر خارجه چین تاکید کرد: دولت و مردم چین بیکار نخواهند شد و هزینه سنگینی به نیروهای ضد چینی تحمیل خواهند کرد.

نمایندگانی از جمهوری چک به رهبری «میلوش ویسترچیل» رئیس مجلس سنای این کشور، علیرغم مخالت های پکن، یکشنبه شب وارد تایوان شدند بازدید رسمی مقامات ارشد کشورهایی که با چین روابط دیپلماتیک دارند از تایوان اتفاقی نادر است.

در این سفر هیاتی متشکل از حدود ۹۰ نفر شامل قانونگذاران، شهردار پراگ پایتخت جمهوری چک و تعدادی از تجار رییس مجلس سنا را همراهی می کنند.

ویسترچیل شب گذشته در بدو ورود به تایوان مورد استقبال «جوزف وو» وزیر خارجه این جزیره قرار گرفت او قرار است در طول دیدار ۶ روزه خود از تایوان در پارلمان این منطقه سخنرانی کرده و با تسای اینگ-ون رئیس جمهور تایوان ملاقات داشته باشد.

همزمان سفارت چین در جمهوری چک هم با صدور بیانیه ای مخالفت شدید خود را با این سفر اعلام کرد و گفت: این سفر ناقض هنجارهای اساسی روابط بین الملل و تعهدات سیاسی دو جانبه است و به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین لطمه می زند.

این مقام چینی از جمهوری چک خواست تا از اصل یک چین پیروی کند و اقدامات مشخصی را برای محافظت از وضعیت کلی روابط چین و چک انجام دهد.

پیش از این «جانگ جیانمین» سفیر چین در جمهوری چک نیز در مورد عواقب احتمالی این سفر هشدار داده بود.

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید