۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 55167237

حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از این پس فروش سهام عدالت به صورت بلوکی و یکجا توسط کارگزاری‌ها صورت خواهد گرفت.

فروش سهام عدالت، آری یا خیر؟

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصادآنلاین، حدود ۱۹ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت، روش مستقیم را انتخاب کردند و از این تعداد، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر (معادل ۱۱ درصد) اقدام به فروش سهام خود کرده‌اند. همچنین ۳۰ میلیون نفر روش مدیریت غیرمستقیم، یعنی اعمال مدیریت از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را انتخاب کرده‌اند. در حال حاضر، شرکت‌های سرمایه گذاری استانی شامل استان‌های خراسان جنوبی و قم در بازار سرمایه حضور پیدا کرده‌اند.

در جلسه روز گذشته جلسه شورای عالی بورس، تصمیمات جدیدی درخصوص آزادسازی سهام عدالت گرفته شد. بنابر گفته حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از این تصمیمات، عدم ورود سهام عدالت به بازار سرمایه و خرید آن به صورت بلوکی است. بنابراین فروش سهام عدالت به صورت بلوکی و یکجا توسط کارگزاری‌ها صورت خواهد گرفت. در جلسه شورای عالی بورس به بانک ها نیز برای خرید مقطعی سهام عدالت اجازه داده شد.

به سفارش خرید یا فروش بخش بزرگی از سهام یک شرکت، معامله بلوکی گفته می‌شود. این معامله با یک قیمت توافقی معین، میان خریدار و فروشنده، انجام می‌شود و با توجه به نقد شوندگی سهام، معاملات بلوکی قیمت آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای کم کردن این تاثیرات، خریدار و فروشنده در خارج از سیستم معاملاتی روی قیمت معامله، توافق می‌کنند و پیشنهاد خرید یا فروش توسط کارگزار مربوطه در سامانه معاملات بلوک با قیمت مشخص ثبت می‌شود.

ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات روز گذشته بازار سهام، ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۱۶ میلیون و ۶۲۹ هزار تومان و ارزش سبد سهام عدالت یک میلیون تومانی به حدود ۳۲ میلیون تومان رسید. همچنین ارزش ۶۰ درصد سهام عدالت قابل فروش به ۹ میلیون و ۹۷۸ هزار تومان رسید.

فروش سهام عدالت، آری یا خیر؟

فروش سهام عدالت در دو مرحله اجرا شده است و در حال حاضر، مشمولان سهام عدالت می‌توانند ۶۰ درصد از سهام خود را به فروش برسانند. بسیاری از دارندگان سهام عدالت به ارزش سهام خود پی برده و سعی در نگهداری آن دارند. مسئولان و نهادهای مربوطه نیز نگهداری و اقدام نکردن برای فروش سهام عدالت را به دارندگان آن توصیه می‌کنند. 

اما برخی از مشمولان به دلیل نیاز به دریافت حاصل وجه حاصل از فروش سهام عدالت، اقدام به فروش آن کرده‌اند. این در حالی است که برخی از فروشندگان همچنان از طولانی شدن روند واریز پول به حساب خود یا دریافت مبلغی کم، نارضایتی دارند. 

یکی از مهم‌ترین دلایلی که برای عدم واریز پول حاصل از فروش سهام عدالت به حساب سهامداران مطرح شده، تعلل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای دراختیار قرار دادن وجوه و فهرست متقاضیان سهام عدالت به کارگزاری‌ها است. این در حالی است که با وجود شکایات و نارضایتی‌های متعدد سهامداران عدالت، حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت این موضوع را بیان کرده است که از بین مشمولین سهام عدالت تاکنون موردی که پول حاصل از فروش سهام عدالت به حساب مردم واریز نشده باشد و بعد از چند ماه فقط مبلغ بسیار کمی به حساب آنها واریز شود را نداشته‌ایم، اگر برای فردی چنین مشکلی پیش آمده است باید این موضوع را در قالب گزارش جهت شکایت ابلاغ کند تا بتوان رسیدگی لازم را در این زمینه انجام دهیم.

همچنین بسیاری از مسئولان درخصوص موانع ایجادشده برای دارندگان سهام عدالت و افرادی که اقدام به ثبت سفارش فروش کرده‌اند اما پولی دریافت نکرده‌اند، عدم تکمیل اطلاعات واردشده یا مطابقت نداشتن شماره شبا و شماره موبایل را علت تاخیر دانسته‌اند. 

حدود چهارماه از آزادسازی سهام عدالت می‌گذرد، اما همچنان ابهامات و موانعی درخصوص سیاست‌گذاری‌های مربوط به سهام عدالت وجود دارد. به نحوی که بسیاری از مشمولان سهام عدالت را دچار سردرگمی کرده و پاسخی نیز داده نشده است. بدیهی است تداوم روندهای اشتباه یا اتخاذ تصمیمات ناگهانی و بررسی نشده، ضررهای زیادی را به سهامداران و بازار سرمایه تحمیل خواهد کرد. 

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اعظم IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    گرگان واسه آزادسازی. انجام میشه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید