فیلم سینمایی «آپارتمان آقای هنرپیشه» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی سید محمدرضا رئیسی و نقش آفرینی بازیگرانی همچون فتحعلی اویسی، کیانوش گرامی، مهران رجبی، افشین سنگ چاپ، علی اصغر طبسی، اصغر حیدری، عزت الله رمضانی فر، یوسف قربانی، فریبا نادری , جواد زیتونی و ... در شبکه نمایش خانگی پخش شده است، به بهانه پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

نقد و بررسی فیلم آپارتمان آقای هنرپیشه / اثری ضعیف در کارنامه کاری فتحعلی اویسی

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : فیلم سینمایی «آپارتمان آقای هنرپیشه» فیلم اجتماعی و خانوادگی با رگه های طنز به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی سید محمدرضا رئیسی و با حضور بازیگران شاخصی همچون  فتحعلی اویسی، کیانوش گرامی، مهران رجبی، افشین سنگ چاپ، علی اصغر طبسی، اصغر حیدری، عزت الله رمضانی فر، یوسف قربانی، فریبا نادری , جواد زیتونی و ...  در سال ١٣٩٤ تولید شده است.

فیلم «آپارتمان آقای هنرپیشه» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی سید محمدرضا رئیسی، پس از گذشت تقریباً پنج سال از تاریخ تولید، هفته گذشته پنجشنبه مورخ ٣٠ مرداد ۱۳۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم از اکران آنلاین فیلم ها در شبکه های VOD، توسط موسسه هنر اول در شبکه نمایش خانگی توزیع  شد.

کارگردانی فیلم «آپارتمان آقای هنرپیشه» بر عهده سید محمدرضا رئیسی نویسنده، تهیه کننده و کارگردان ۵۲ ساله مشهدی بوده است، وی کار خود را به صورت تجربی و از فیلم کوتاه آغاز کرده و فیلم «آپارتمان آقای هنرپیشه» پنجین فیلم بلند رئیسی محسوب می شود، وی پیش از این تله فیلم های «گلناز»، «روزهای سبز»، «پیشخدمت»، «گوزن» و … را جلوی دوربین برده بود، تله فیلم «گوزن» آخرین فیلم این کارگردان محسوب می شود که در سال ۱۳۸۹ با حضور بازیگرانی همچون کیانوش گرامی، حسین سلیمانی، گیتی معینی و ... کارگردانی کرده بود.

این فیلم جزء آن دسته از فیلم هایی است که نه میتوان آنقدر از آن انتقاد کرد و نه میتوان در زمره آثار با ارزش دسته بندی کرد، هر چند که ایرادات فراوانی بر این فیلم وارد است اما وجود محاسنی از قبیل بازی خوب فتحعلی اویسی در این فیلم می توان جز فیلم هایی دسته بندی کرد که اصطلاح کاچی به از هیچی را در ذهن تداعی کند.

فیلم «آپارتمان آقای هنرپیشه» در فیلمنامه بسیار متزلزل است و علاوه بر فیلمنامه ضعیفی که دارد، در پرداخت هم بسیار ضعیف است و مخاطب را یاد تله فیلم های به اصطلاح شانه تخم مرغی می اندازد که در سالهای گذشته به وفور در سوپرمارکت ها یافت می شد و کم کم این صنعت را به افول کشاند تا اینکه به کلی این مدیوم به حاشیه رانده شد و چند سالی است که دیگر خبر از تولید این گونه آثار نبود، آثاری که در آن چند بازیگر درجه دو سینما به ایفای نقش می پرداختند و فیلم در طی یک هفته با یک کیفیت بسیار پایین تولید و به پخش می رسید.

در کنار تمامی ایراداتی که بر فیلم وارد است، اما هاشم گرامی برادر کیانوش گرامی به خوبی از عهده کار خود بر آمده و فیلمبرداری فیلم «آپارتمان آقای هنرپیشه» به مراتب فراتر از حد نله فیلم های این روزهای شبکه نمایش خانگی است.

تهیه کنندگی فیلم «آپارتمان آقای هنرپیشه» بر عهده سید محمدرضا رئیسی می باشد، وی پیش از این تهیه کنندگی اکثر آثاری که خود کارگردانی کرده بود را همانند «گلناز»، «پیشخدمت»، «گوزن» و ... برعهده داشته است.

داستان «آپارتمان آقای هنرپیشه» در مورد زندگی یک هنرپیشه مطرح سینما است که به خاطر بدهی مجبور به فروش آپارتمان خود می شود، در این مدت اتفاقات مختلف و کمیک از طرف اقشار مختلف مردم در مواجهه با خرید آپارتمان با آقای هنرپیشه می افتد.

بزرگترین ضعف فیلم نیز همین فیلمنامه ضعیف آن است که در واقع پر از ایراد و ابهاماتی است که از ابتدا تا انتها برای مخاطب بی جواب می ماند، رئیسی در ابتدا با داشتن یک ایده خوب آن هم ایده فروش خانه یک هنرپیشه می توانست با  پرداخت بهتری به قصه، در نهایت فیلمنامه بهتری را به نگارش  درآورد تا اینکه مخاطب از ابتدا تا انتهای فیلم صرفاً تماشاگر فروش خانه یک هنرپیشه قدیمی باشد.

یکی دیگر از ضعف های این فیلم شروع بد فیلم و تعریف کردن سینما پیش از انقلاب توسط بازیگرانی همچون کیانوش گرامی، افشین سنگچاپ و ... است، آیا ما با یک فیلم داستانی طرف هستیم یا یک مستند که سرنوشت بازیگران پیش از انقلاب را روایت خواهد کرد؟ علاوه بر شروع بد پایان بندی بدتر فیلم و عاشق شدن و ازدواج فریبا نادری نیز به اندازه کافی به بی محتوا بودن قصه کمک می کند و این مطلب برداشت می شود که کارگردان در پایان فیلم سعی داشته به هر طریق ممکن که شده فیلمش را به پایان برساند آن هم به آماتورترین حالت ممکن.

نویسندگی فیلم «آپارتمان آقای هنرپیشه» همانند تهیه کنندگی و کارگردانی فیلم بر عهده سید محمدرضا رئیسی می باشد، وی پیش از این نگارش فیلمنامه تمامی آثاری را که خود کارگردانی کرده، همانند «گلناز»، «پیشخدمت»،«روزهای سبز»، «گوزن» و ... برعهده داشته است.

در فیلم سینمایی«آپارتمان آقای هنرپیشه» بازیگرانی همچون فتحعلی اویسی، کیانوش گرامی، مهران رجبی، افشین سنگ چاپ، علی اصغر طبسی، اصغر حیدری، عزت الله رمضانی فر، یوسف قربانی، فریبا نادری , جواد زیتونی و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

بازیگران فیلم «آپارتمان آقای هنرپیشه» عمدتاً بازیگران تلویزیون و تله فیلم هستند و همانند همان کارهای سابقشان به ایفای نقش در این فیلم پرداخته اند، اما حساب فتحعلی اویسی جدا از سایر بازیگران این فیلم است، وی که در این فیلم به نوعی نقش اصلی را بر عهده دارد،  همانند اکثر آثار سابقش به خوبی از عهده نقش خود بر آمده، اما دیگر بازیگران این فیلم به نوعی کمتر از حد انتظار ظاهر شده اند و این فیلم را نمیتوان اثر شاخصی در کارنامه کاری آنها محسوب کرد.

لازم به ذکر است که تعدادی از نابازیگرانی که برای نخستین بار در این فیلم جلوی دوربین رفته اند از بسیاری از هنرمندان این فیلم به مراتب بهتر، به ایفای نقش پرداخته اند و رئیسی توانسته بازی بهتری از نابازیگران خود نسبت به بازیگران چهره خود بگیرد.

دیگر عوامل فیلم «آپارتمان آقای هنرپیشه» عبارتند از : نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان: محمدرضا رئیسی، فیلمبردار: هاشم گرامی، مدیر تولید: محمد مهدی سوهانگر، صدابردار: رضا کشاورز، چهره پرداز: امیر نوروزی، تدوین، تصویر و صدا: میلاد مظاهری، تدارکات: امین کرمی، علیرضا خائف، عکس و تصویربردار پشت صحنه: مهدی صبری، طراح صحنه و لباس: محمدرضا رئیسی، دستیاران کارگردان: رحمان محمدی، امیر آقاخانی، مجری طرح و سرمایه‌گذار: محمدرضا یکانی.

کد خبرنگار: ۱۵
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    5 0
    چرت بود
  • IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    0 1
    فیلم بسیار داستان منسجم و پر ماجرایی داشت و happyend زیبایی داشت.بازی بدون کلام و زیبای فریبا نادری بچشم میاید و توانایی او را در ارائه نقشهای سخت و حسی نشان میدهد. کارگردانی محمدرضارئیسی نیز بسیار هوشمندانه بود.ضمنا از نوشتن نقدهای سفارشی و تسویه حسابهای شخصی بپرهیزید.عقده هایتان را در بنام نقد خالی نکنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید