پروانه مافی، نماینده مجلس دهم و عضو حزب کارگزاران از مجلس جدید خواست که به جنگ خشونت از علیه زنان برود و به آموزش در این حوزه توجه کند.

یک نماینده سابق مجلس: به جنگ خشونت علیه زنان بروید

قطعا پرداختن به آموزش «حقوق متقابل» افراد جامعه، از زن، مرد و کودک؛ خواه مستقیم و غیرمستقیم، آن هم به صورت کلاسیک و یا آکادمیک می‌تواند موثر باشد.

رسانه‌های دیداری و شنیداری، مکتوب، و حتی ابزارهای فضای مجازی هم باید به آموزش مردم بپردازند و آنها را با حقوق و قوانین مرتبط با زنان و مردان آشنا کنند. این وظیفه را نهادهای فرهنگی نیز که  تعداد آنها کم نیست نیز باید بر عهده بگیرند و در این مسیر گام بردارند. 

یکی از مسائلی که باید از طریق مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از حقوق اساسی بانوان مورد پیگیری قرار بگیرد، پرداختن به لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» است. این موضوع باید هرچه سریعتر در دستورکار مجلس جدید قرار گرفته تا در ذیل آن زنان جامعه بتوانند از قوانین حقوقی مرتبط با خود بهره‌مند شوند.

اگر این لایحه به تصویب نمایندگان مجلس برسد، بسیاری از خشونت‌های موجود در جامعه که علیه زنان است؛ مهار شده و افراد متوجه می‌شوند که با انجام رفتارهای خشونت آمیز حتما مجازات خواهند شد. قطعا اعمال قانون در برابر این ناهنجاری اجتماعی، میزان زیادی از خشونت را کاهش خواهد داد و حتی به صفر نزدیک خواهد کرد. البته نقش قوه قضائیه در تصویب این لایحه و همچنین حمایت از زنان و خانواده بسیار مهم است. رئیس دستگاه قضا با دستور خود در خصوص لایحه تامین امنیت زنان و کرامت (لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت) اجازه داده تا این لایحه در مسیر اصلاح قرار گرفته و در اختیار دولت قرار بگیرد. در کنار این موضوع قرار است چندین مرکز مشاوره با نظارت قوه قضائیه در کنار «دادگاه‌های خانواده‌» تشکیل شده که به نظر می‌رسد همین مراکز بتوانند در کاهش آسیب‌های مرتبط با خانواده و بانوان موثر باشند.

اعضای فراکسیون زنان در مجلس دهم با همکاری فراکسیون خانواده تلاش‌های زیادی را برای حمایت از بانوان و شاکله خانواده صورت دادند که لازم است در مجلس یازدهم نیز به این مسائل نگاه جدی شود. برای مثال قانون «حمایت از خانواده» دارای مواد مهمی است که اگر به صورت کامل اجرا شود، بخشی از مشکلات زنان و خانواده‌ها حل خواهد شد.

انتظار داریم نمایندگان مجلس یازدهم به ویژه نمایندگان خانم تلاش‌هایی که برای تشکیل کمیسیون «زنان و خانواده» در ادوار مختف مجلس شورای اسلامی شده است را پیگیری کنند تا در نهایت با حمایت رئیس و هیات رئیسه پارلمان، با تشکیل این کمیسیون موافقت شود. کمیسیون زنان و خانواده در مجلس پنجم مصوبات خوبی در حوزه زنان و خانواده داشت و امیدوارم با تشکیل این کمیسیون در مجلس کنونی، به حل مشکلات حوزه زنان و خانواده کمک شود.

امیدوارم قوانین مرتبط با «ازدواج دختران در سن قانونی»، حمایت از «زنان آسیب دیده»، پشتیبانی از «زنان سرپرست خانوار»، «بیمه زنان»، اعطای «مرخصی زایمان به بانوان شاغل» و همچنین تلاش در مسیر «ارتقای جایگاه زنان در خانه، خانواده و جامعه» با نگاهی که دین مبین اسلام به بانوان دارد؛ در مجلس یازدهم نیز به صورت جدی پیگیری شود.

*نماینده مجلس دهم، عضو سابق فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و عضو حزب کارگزاران


خبرآنلاین/
 

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید