از روز نخست تلاش می‌شد ویلموتس را مربی‌ای اقتصادی و به صرفه نشان دهند که تصویری دروغین بود. او در همان روز اول چند میلیون تومان هزینه تشریفات داشت، بادیگارد شخصی با هزینه فدارسیون استخدام کرده بود و حالا هم مشخص شده تک تک دندان‌های فدارسیون را شمرده و قرارداد بسته است.

داغ مارک ویلموتس؛ مرد ۶ میلیون دلاری نجیب و فدراسیون محورِ مهدی تاج

سلام نو – سرویس ورزشی: فاجعه ملی؟ خجالت ملی؟ کمدی ملی؟ روی خسارت ۶ میلیون یورویی که قرارداد با ویلموتس برای ایران به بار آورده باید چه اسمی گذاشت تا معنای حقیقی کلمات ادا شود و عمق فاجعه مشخص باشد؟ پس از مدت‌ها انکار و فرافکنی در نهایت حکم فیفا علیه ایران صادر شده و حالا فدراسیون فوتبال باید ۶ میلیون یورو به علاوه دیر کرد و هزینه‌های دادرسی را به ویلیموتس پرداخت کند.

۶ میلیون یورو مبلغی در حدود ۱۷۰ میلیارد تومان ناقابل می‌شود آن هم برای باخت به عراق و بحرین و برد کامبوج و هنگ‌کنگ و چند حضور در ورزشگاه آزادی و تماشای بازی‌های لیگ، نتیجه‌ای که نه تنها یک مربی معمولی ایرانی بلکه حتی یک معلم ورزش ساده با حقوق ماهانه دو تا سه میلیون تومان هم می‌توانست با تیم ملی ایران به آن دست پیدا کند.

اما ۶ میلیون یورو تنها پولی نیست که ویلموتس از ایران می‌گیرد با احتساب پولی که مرد بلژیکی قبلا از ایران گرفته بود هزینه ویلموتس برای ایران چیزی در حدود ۸ میلیون یورو می‌شود که معادل رقمی بیش از ۱.۲ میلیون یورو برای هر بازی‌ای است که روی نیمکت ایران نشسته، حقوقی که او را به یکی از گران‌ترین مربی‌های تاریخ فوتبال تبدیل می‌کند.

تلخی این جریمه و پرداخت وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم دو مربی خوش کارنامه استقلال و پرسپولیس یعنی کالدرون و استراماچونی به دلایل مالی از این دو تیم رفتند و با وجود درخواست هواداران و مبالغ به شدت پایین‌تر قرارداد این دو مربی، وزارت ورزش حاضر به پرداخت هزینه آن‌ها نشد.

تمام این اتفاق‌ها در حالی می‌افتد که با خروج کارلوس کی‌روش از ایران مخالفین او وعده طلوع دوباره، حضور کلینزمن و زیدان روی نیمکت تیم ملی و البته قراردادی بهتر را به مردم دادند. در نهایت اما زیدان به ویلموتسی رسید که توسط یک مرکز فرهنگی بی‌ربط در هلند به فدراسیون فوتبال معرفی شد.

قرارداد دقیق با ویلموتس هم که قرار بود اتفاقات قرارداد با کی‌روش در آن تکرار نشود در نهایت به فاجعه‌بارترین قرارداد فوتبال ایران و بهترین قرارداد تاریخ یک مربی فوتبال تبدیل شد که ویلموتس می‌تواند آن را در رزومه خود ثبت کند.

مروری بر اظهارات مهدی تاج، رییس وقت فدارسیون فوتبال، نشان می‌دهد که او چقدر به شاهکار خود مفتخر بود. تاج با اشاره به قرار داد ویلموتس گفته بود: بندهای قرارداد با ویلموتس ۲ یا ۳ برابر بندهای قرارداد با کی‌روش است که از مشکلاتی که با سرمربی قبلی داشتیم درس گرفته شده است.

تاج که از برد پر گل برابر کامبوج_ بله کامبوج!_ ذوق زده شده بود با تمجید از انتخاب خود گفته بود: سبک بازی ایران، ویلموتس را بین مردم و طرفداران محبوب کرده است! ویلموتس باعث شده تیم ملی بین مردم محبوب شود. در حالی که تیم ایران بدون مربی هم در برابر کامبوج برنده بود.

مسئله دیگر این بود که تاج فکر می‌کرد یک مربی فدراسیون محور پیدا کرده که مثل کی‌روش مستقل نیست و "حاشیه‌های کی‌روش را ندارد" ولی واقعیت این است که ویلموتس اصلا کاری نکرد که متن داشته باشد چه برسد به حاشیه!

مسئله بعدی اینکه از روز نخست تلاش می‌شد ویلموتس را مربی‌ای اقتصادی و به صرفه نشان دهند که تصویری دروغین بود. او در همان روز اول چند میلیون تومان هزینه تشریفات داشت، بادیگارد شخصی با هزینه فدارسیون استخدام کرده بود و حالا هم مشخص شده تک تک دندان‌های فدارسیون را شمرده و قرارداد بسته است.

خدا را شکر که مارک ویلموتس به تعبیر تاج مربی نجیبی بود وگرنه معلوم نبود به جای این خسارت حدودا ۸ میلیون یورویی چه هزینه دیگری باید از جیب ملت صرف اشتباهات، کینه‌های شخصی و ندانم کاری‌های مدیران ارشد ورزش ایران با کارلوس کی‌روش می‌شد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید