فیلم سینمایی «حمال طلا» به نویسندگی و کارگردانی تورج اصلانی و تهیه‌کنندگی منصور سهراب پور و نقش آفرینی هنرمندان شاخصی همچون سعید آقاخانی، امید روحانی، ژاله صامتی، حسن زاهدی، علیرضا مهران و ... به صورت آنلاین در شبکه های VOD اکران شده است، به بهانه اکران این فیلم در شبکه های VOD به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

نقد و بررسی فیلم حمال طلا / فیلمی خوش ساخت با قصه ای بکر

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر مرتضی کوه مسکن : فیلم سینمایی «حمال طلا» فیلم درام خانوادگی اجتماعی، به نویسندگی و کارگردانی تورج اصلانی و تهیه‌کنندگی منصور سهراب پور  و با حضور بازیگران مطرح سینمای ایران نظیر سعید آقاخانی، امید روحانی، ژاله صامتی، حسن زاهدی، علیرضا مهران، پیام احمدی نیا , لطف الله سیفی و ... در سال ۱۳۹۷ تولید شده است.

فیلم سینمایی «حمال طلا» به نویسندگی و کارگردانی تورج اصلانی و تهیه‌کنندگی منصور سهراب پور  برای نخستین بار در سی‌وهفتمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر در بهمن سال ۱۳۹۷ بر روی پرده رفت و در همان سال کاندید بهترین فیلم اول از این جشنواره سینمایی شد و پس از آن علیرغم تلاش های منصور سهراب پور تهیه کننده فیلم و حضور بازیگران مطرح سینمای ایران، این فیلم پشت صف اکران فیلم ها قرار گرفت و نتوانست رنگ پرده سینما را به خود ببیند.

دومین ساخته تورج اصلانی با نام قبلی «حباب زر» پس از گذشت تقریباً دو سال از زمان تولید فیلم، از ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم از اکران آنلاین در شبکه های VOD، این فیلم به صورت اینترنتی و بر بستر شبکه های VOD به اکران آنلاین درآمد، لازم به ذکر است که این فیلم در جشنواره متعدد جهانی حضور یافته است توانسته جوایز فراوانی را نیز کسب کند.

«حمال طلا» پس از فیلم های «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی، «مهمانخانه ماه نو» به کارگردانی تاکفومی تسوتسویی، «حکایت دریا» به کارگردانی بهمن فرمان آرا، «کشتارگاه» به کارگردانی عباس امینی، «جهان با من برقص» به کارگردانی سروش صحت، «تیغ و ترمه» به کارگردانی کیومرث پوراحمد، «پسرکشی» به کارگردانی محمد هادی کریمی، «نرگس مست» به کارگردانی سید جلال الدین دری، «جایی برای فرشته ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری، «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسم خانی و «هفت و نیم» به کارگردانی نوید محمودی سیزدهمین فیلمی است که به اکران آنلاین درآمد و از جمله آثار پرمخاطب اکران آنلاین در فیلیمو و نماوا است.

کارگردانی فیلم «حمال طلا» بر عهده تورج اصلانی فیلمبردار و کارگردان ۴۶ ساله سینما و تلویزیون بوده است، وی که فارغ‌التحصیل رشته گرافیک و کارگردانی سینما از دانشگاه سوره تهران است، فعالیت عکاسی را از سن ۱۰ سالگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان سنقر و فعالیت فیلمبرداری را از سن ۱۴ سالگی با دوربین ۸ میلی‌متری و همچنین فعالیت فیلمسازی را از سال ۱۳۶۹ در انجمن سینمای جوان کرمانشاه آغاز کرده است.

تورج اصلانی فیلمبردار مطرح سینما و تلویزیون که در بیش از ۳۵ فیلم سینمایی به عنوان مدیر فیلمبرداری حضور داشته، فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۷۹ با فیلم «خواب سفید» به کارگردانی حمید جبلی آغاز کرد و  فیلم سینمایی «حمال طلا» دومین فیلم بلند سینمایی اصلانی محسوب می شود، وی پیش از این فیلم «جینگو» را به تهیه کنندگی خودش و نقش آفرینی هنرمندانی همچون هنگامه قاضیانی، سیاوش درخشی، سعید ابراهیمی‌فر، پانته‌آ پناهی ها، نیلوفر خوش‌خلق و ...  در سال ۱۳۹۳ جلوی دوربین برده بود.

لازم به ذکر است که تورج اصلانی مدیریت فیلمبرداری فیلم های شاخصی همچون «توکیو بدون توقف»، «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین»، «کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد»، «بدرود بغداد»، «سن پطرزبورگ»، «فصل کرگدن»، «بغض»، «آشغالهای دوست داشتنی»، «قسم»، «درخونگاه» و ... را بر عهده داشته است.

تورج اصلانی با داشتن تحصیلات کارگردانی و ۲۰ سال تجربه پشت دوربین قرار گرفتن و با در دست داشتن فیلمنامه خوبی همچون «حمال طلا» طبیعتاً مسیر ساده ای را برای ساخت یک اثر خوب سینمایی دنبال کرده است و این تجربیات به خوبی به کمک این کارگردان خلاق آمده است، وی سوژه ای را که برای دومین فیلم خود انتخاب کرده از اساس کلیشه ای و در خصوص افراد طبقه متوسط و یا حتی ضعیف جامعه است که در سر رویای پولدار شدن دارند و به اصطلاح می خواهند راه صد ساله را یک شبه طی نمایند، اما جزئیات قصه پیرامون مزایده چاه توالت جواهر سازی و ... از آن ایده های نابی است که در سینمای ایران کمتر به آن پرداخت شده است.

فیلم تورج اصلانی از لحاظ کارگردانی و قاب بندی بلاشک فیلم خوب و بدون ایرادی است و شاید تنها ایرادی که بتوان از اصلانی گرفت کم تجربگی وی در ترسیم جزئیات قصه و پرداخت است و بیشتر معطوف به فیلمنامه اثر است تا دیگر بخش ها، و فیلم «حمال طلا» یک قدم رو به جلو در کارنامه کارگردانی تورج اصلانی محسوب می شود.

فیلم «حمال طلا» داستان رضا، حمال طلا است که شغلش رساندن طلا و جواهرات از کارگاه به مغازه است، یک روز در مسیر از او دزدی می‌شود و او باید غرامت بپردازد، او از دوستش لویی کمک می‌گیرد اما نوسانات بازار تهران اوضاع او را بدتر می‌کند و ...

نویسندگی فیلم سینمایی «حمال طلا» که یک درام اجتماعی و خانوادگی محسوب می شود، به صورت مشترک بر عهده تورج اصلانی و هادی نادری بوده است، تورج اصلانی نگارش فیلمنامه فیلم قبلی خود یعنی «جینگو» را نیز خود بر عهده داشته است و هادی نادری نویسنده جوان کشور گویا با فیلم «حمال طلا» نخستین فعالیت نویسندگی در عرصه فیلم بلند سینمایی را انجام داده است.

فیلمنامه «حمال طلا» در عین بکر بودن قصه و جذابیت ایراداتی نیز دارد و مهمترین آن اتصال چند قصه برای ساخت یک فیلم بلند سینمایی است، این فیلم به خودی خود طبیعتاً از چند ایده تشکیل شده که هر کدام شاید به نوبه خود توانایی سرگرم کردم مخاطب خود را داشتند، اما اینکه به جای پرداخت به قصه بخواهیم به قصه دیگری رجوع کنیم از اساس اشتباه است، فیلمنامه «حمال طلا» به دو بخش قابل تقسیم است، بخش اول که بسیار جذاب و دیدنی است و بخش دومی که در پرداخت و قصه ناتوان است و نویسنده برای ادامه دادن قصه سعی میکند مشکلات دیگری را سر راه شخصیت اصلی قرار دهد، آن هم نه به صورت مستقیم بلکه پرش از طلا به سکه و بعد هم دلار و ...

کاش تورج اصلانی و هادی نادری به جای دست انداختن و استفاده از قصه های دیگر سعی در پرواندن قصه اول که همان حراج چاه توالت طلافروشی بود داشتند و قصه را در همان مسیر خودش به جلو ادامه می دادند، نکته دیگر فیلمنامه «حمال طلا» پایان بندی بد فیلم است که به ساده ترین حالت ممکن نویسنده سعی در نابودی شخصیت های قصه دارد و چاره ای جز مرگ برای پایان بندی فیلم خود نمی بیند.

تهیه کنندگی فیلم سینمایی «حمال طلا» برعهده منصور سهراب پور تهیه کننده مطرح و پرکار سینما و تلویزیون بوده است، وی پیش از این تهیه کنندگی فیلم های مطرحی همچون «آیینه بغل»، «درخونگاه»، «ساخت ایران»، «من سالوادور نیستم»، «ناردون» و ... را برعهده داشته است.

در فیلم سینمایی «حمال طلا» بازیگرانی همچون  ژاله صامتی، سعید آقاخانی، پیام احمدی نیا، لطف ا… سیفی، حسن زاهدی، داوود محمد آبادی، علیرضا مهران، امید روحانی، محمد فراهانی، محمود شفیع خانی، رضا شفیع خانی، امین آقا فرزانه و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

دیگر عوامل فیلم سینمایی «حمال طلا» عبارتند از: کارگردان: تورج اصلانی، تهیه‌کننده: منصور سهراب پور فیلمنامه‌نویس: تورج اصلانی و هادی نادری، مدیر فیلمبرداری: حسن اصلانی، طراح صدا و صدا گذار: علی علویان، تدوین: امیر ادیب‌پرور و حمید علیقلیان، صدابردار: محمد صالحی، موسیقی: مسعود سخاوت دوست، مدیر تولید: سعید هاشمی، طراح صحنه و لباس: مجید علی‌اسلام، چهره پرداز: رضا عربی، جلوه‌های ویژه میدانی: محمد جنگی، جلوه‌های ویژه بصری: علیرضا قادری، عکاس: علی رفیع پور سرمایه‌گذار: فرشته جغتایی و تورج اصلانی، مشاور تهیه‌کننده: منصور سهراب‌پور، برنامه‌ریز: عقیل تقی‌زاده و مشاور رسانه‌ای: منصور جهانی و منوچهر جهانی.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید