۱۳ روز پس از انفجار در بندر بیروت که آن را به ویرانه‌ای تبدیل کرد، یک ناو فرانسوی به همراه یک تیم پزشکی قانونی این کشور برای مشارکت در تحقیقات درباره این انفجار روز شنبه وارد بیروت شد.

  فرانسه تیم تحقیق به بیروت فرستاد

وقوع انفجار در بندر بیروت در ۱۴ مرداد ماه، طبق آخرین گزارش‌های رسمی، تاکنون ۱۷۷ نفر کشته، بیش از هفت هزار زخمی و ده‌ها مفقود برجای گذاشته است. در واکنش به این انفجارها صحنه سیاسی لبنان با تغییر و تحولات گسترده‌ای روبه رو شد.

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، لبنانی ها و نیز بسیاری از اعضای جامعه جهانی خواستار انجام تحقیقات بی‌طرفانه در مورد این حادثه و روشن شدن ابعاد و دلایل آن شدند. 

نیوز ۲۴ می‌نویسد: دقیقا چه اتفاقی رخ داد و چه چیزی باعث این انفجار شد؟ «دیوید هیل - David Hale » دیپلمات و مستشار وزارت خارجه آمریکا که اخیرا به بیروت سفر کرده بود، گفت: لازم است که درباره انجام یک تحقیق کامل ، شفاف و معتبر اطمینان حاصل شود. این همان چیزی است که همه خواستار آن هستند.

دیوید هیل معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در سخنانی مداخله‌جویانه، حمایت مالی مداوم به لبنان را مشروط به تعهد مقامات لبنانی به تغییر واقعی اعلام کرد.

 هیل گفت: زمانی که ببنیم که مقام‌های لبنانی به تغییرات واقعی متعهد هستند، واشنگتن و متحدان آن به حمایت مالی مداوم به لبنان پاسخ خواهند داد. 

این مقام آمریکایی چهارشنبه گذشته به لبنان سفر کرده بود.

خانواده‌های کشته شدگان این حادثه به همراه برخی بازماندگان آن از شورای امنیت سازمان ملل خواستار شدند که یک تحقیق بین‌المللی را در این زمینه آغاز کند اما «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان این ایده را رد کرد. با این وجود تیم‌های فرانسوی پیشتر در حال انجام کار نمونه‌گیری از مواد منفجره‌ داخل دهانه‌ای که بر اثر انفجار ایجاد شده، بودند.

در این باره یورونیوز هم نوشت: تلاش‌های بین‌المللی برای مشارکت در تحقیقات در حالی ادامه دارد که در داخل این کشور، مقامات لبنانی برای انجام تحقیقات قضایی هنوز درگیر مشاجرات سیاسی هستند.

علت انفجار همچنان ناشناخته است و تیمی از کارشناسان فرانسوی که در آغازین روزهای وقوع این حادثه در بیروت حاضر شده بودند، توانسته‌اند با غواصی در داخل آبهای بندر، نمونه‌هایی از مواد منفجره را از دهانه‌ای که در زیر آب در اثر انفجار بوجود آمده برداشته و در اختیار تیم‌های تحقیق قرار دهند.

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید