فیلم سینمایی «زنونه» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی مانی نوری و نقش آفرینی بازیگرانی فاطمه نیشابوری، فرشته آلوسی، نسترن پارسائیان، محسن جمشیدیان، امید محمدنژاد و ... در شبکه نمایش خانگی پخش شده است، به بهانه پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

نقد و بررسی فیلم زنونه / اولین تجربه کارگردانی مانی نوری

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : فیلم سینمایی «زنونه» فیلم درام اجتماعی و خانوادگی به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی مانی نوری و با حضور بازیگران همچون فاطمه نیشابوری، فرشته آلوسی، نسترن پارسائیان، محسن جمشیدیان، امید محمدنژاد و ... در سال ۱۳۹۷ تولید شده است.

فیلم «زنونه» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی مانی نوری که زمزمه های اکران آن در گروه هنر و تجربه به گوش می رسید، با توجه به شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم از نمایش فیلم ها در شبکه نمایش خانگی، قید اکران در سینما را زد و از پنجشنبه هفته گذشته شانزدهم مردادماه، پس از گذشت دو سال از تولید، در شبکه نمایش خانگی توزیع شد و با استقبال فراوان مخاطبین مواجه شده است.

کارگردانی فیلم «زنونه» بر عهده مانی نوری نویسنده، بازیگر و کارگردان جوان سینما بوده است، وی کار خود را از دوران کودکی و در سن شش سالگی و به صورت تجربی از بازیگری آغاز کرده است، مانی نوری با ایفای نقش امیر آقا جمالی در سریال «قصه های تا به تا» (زی زی گولو) به کارگردانی مرضیه برومند، نام خود را بر سر زبان ها انداخت و پس از آن نیز در سریال هایی همچون «جنگ ۷۷» به کارگردانی مهران مدیری، «تهران ۱۱- ۵۹۵ ج ۴۸»، «هتل» و «غلامحسین خان» به کارگردانی مرضیه برومند به ایفای نقش پرداخت، اما اوج بازیگری و مشهوریت این بازیگر کودک و نوجوان در سریال «خانه ما» به کارگردانی مسعود کرامتی در سال ۱۳۷۹ رقم خورد.

وی در ادامه در فیلم و سریال های مطرحی همچون «مربای شیرین»، «عزیزم من کوک نیستم»، «شهر موشها» و ... به ایفای نقش پرداخت و سریال «آخرین بازی» به کارگردانی حسین سهیلی زاده در سال ۱۳۹۳ آخرین فعالیت بازیگری این هنرمند در تلویزیون محسوب می شود، لازم به ذکر است که مانی نوری حتی تجربه بازی در تئاتر «ریچارد سوم» به کارگردانی داوود رشیدی را نیز در کارنامه هنری خود دارد.

 مانی نوری چند سالی که پس از فارغ‌التحصیلی در رشته هنر، ادبیات و فلسفه در مقطع دکترا در کشور کانادا به ایران بازگشته است، به فعالیت فیلمسازی مشغول است و در این چند ساله فیلم های کوتاهی همچون «رختی که گریه می‌کند»، «صحنه همان‌طور که هست»، «صفورا»، «غم‌های ننه»، «خدا دور است»، «جایی بدون آسمان سیاه» و ... را کارگردانی کرده است، لازم به ذکر است که این هنرمند نخستین فیلم بلند خود را با عنوان «عباس عباس بچه‌ها قیچی شدن» را در سال ۱۳۹۴ جلوی دوربین برد که همچنان وضعیت این فیلم بلاتکلیف و در انتظار پروانه نمایش از وزارت ارشاد است.

نگارش فیلمنامه و تهیه کنندگی فیلم «زنونه» همانند کارگردانی آن بر عهده مانی نوری بوده است، وی در اولین قدم فعالیت حرفه ای خود کار بزرگی انجام داده است و علاوه بر کارگردانی دست به جیب و دست به قلم شده است تا این فیلم را هر طور که شده است جلوی دوربین ببرد و توانسته در این امر نیز نمره قبولی را بگیرد.

فیلم سینمایی «زنونه» از همه لحاظ فیلم خوب و با کیفیت جهانی است و شاید تنها ایراد اساسی که از این اثر گرفت تصویر برداری ضعیف پروژه و عدم حضور بازیگر چهره در این فیلم است. شاید اگر دست مانی نوری از لحاظ مالی برای حضور بازیگران باز بود این اثر می توانست خیلی بیشتر از این چیزی که در حال حاضر است دیده شود و مخاطب بیشتری را با خود همراه می کرد.

مانی نوری جدا از سوژه خوب و جهان شمولی همچون بحث مهاجرت که برای فیلم جدیدش انتخاب کرده، در پرداخت و شیوه قصه گویی نیز به خوبی عمل کرده است و مخاطب را در طول یک ساعت و نیم زمان فیلم با خود همراه می کند و نشان داد در کار اول خود می تواند در سالهای آینده فیلم های با کیفیت و قصه های بهتری را نیز جلوی دوربین ببرد.

فیلم سینمایی «زنونه» به موضوع حساس مهاجرت و پناهندگی می‌پردازد و به شکل ساده نگاهی عمیق به مشکلات خاورمیانه دارد و در خلاصه داستان این فیلم آمده ‌است: اینجا در مرز ایران و ترکیه، همه کنار هم هستند تا بفهمند چرا می‌روند، چرا نماندند و چرا نمی‌توانند، جز یک نفر! هدیه میزبان خانه‌ای است که بیش از هرچیز بوی غم می‌دهد و ...

داستان فیلم زنونه درباره سه نسل از آدم ها است که در یک خانه در نزدیکی مرز زندگی میکنند و قصد دارند که از ایران مهاجرت کنند اما در این میان یکی از آنها قصد ماندن دارد...

در فیلم سینمایی«زنونه» بازیگرانی همچون فاطمه نیشابوری، فرشته آلوسی، نسترن پارسائیان، محسن جمشیدیان، امید محمدنژاد، ابوالفضل جمشیدی ، ملیکا عبدالهی ، امین محمودی و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

بازیگران فیلم سینمایی با اینکه اکثراً از طریق تست و از بین بازیگران تئاتری انتخاب شده اند به خوبی توانسته اند از عهده نقش خود بر بیایند و مانی نوری به درستی توانسته از آنها بازی بگیرد و تمامی بازیگران فیلم نمره قبولی خواهند گرفت.

دیگر عوامل فیلم سینمایی «زنونه» عبارتند از: تهیه کننده، نویسنده و کارگردان:مانی نوری، مدیر فیلمبرداری:رضا شیبانی، صدابردار:علی ظهوری، تدوینگر:سهراب شاه محمد لو، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز:امین محمودی، طراح گریم:مرتضی سعیدی، طراح صحنه و لباس:مانی نوری و یاسمن قزل، عکاس:نیلوفر یزدی

کد خبرنگار: ۱۵
۱۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • naghmeh IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    7 0
    واقعا این فیلم بینظیر بود، من اصلا نمیدونستم که کارگردان و نویسنده این فیلم همون امیر جمالی زیزیگولو هستش، این فیلم اگر بازیگر چهره داشت، جایزه درو میکرد. حیف!
  • مژگان IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    5 1
    چه نقد خوب و منصفانه ای، فیلم رو دو بر دیدم و تصور می‌کنم که مهمترین نکته این فیلم، احترامیست که سازنده آن به مردم گذشته است، فیلمی واقعی‌، نگاهی‌ درست به درد مردم و البته احترامی مثال زدنی‌ به زنان. تشکر از نقد شما.
  • آرتا قیاسی IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    5 1
    چقدر فیلم خوبی‌ بود، واقعا کاش بازیگر معروف داشت که همه ایران میدیدن فیلم رو
  • آزاده رضاوند IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    3 0
    زی زی گلو هم کارگردان شد ما هنوز هیچی ولی فیلم خوبی بود قشنگ پیام داشت برای مخاطب
  • سید مصطفی رحمانی IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    3 0
    این فیلم خیلی‌ متفاوت بود، به نظرِ من شبیه فیلم‌های اروپایی بود. من کارگردانی این مدلی‌ تو فیلم‌های ایرانی ندیده بودم. حتی خود فیلمنامه هم همینطور، در واقع فیلمنامه هم جوری بود که با اینکه اتفاق عجیب نداشت، اما همش منتظر بودی. حالا شما تصور کن به این جوان پول خوب هم بدن که فیلم بسازه، سوال اصلی‌ اینجاست : این همه آدم بی‌ استعداد چطور بودجه‌های کلان میگیرند و امثال این آقای مانی نوری هیچ؟
  • حسین رهبانی GB ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 1
    فیلم زنونه به نظرم فیلمی بود که درد مردم ایران را با فرهنگ های مختلف بیان می کرد و جدا از اونچه که تو فیلم دیدیم یک حرف های پنهان هم در دل قصه خود داشت
  • سپیده افضلی IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    3 1
    تبریک فراوان میگم به مانی نوری، درخشان ظاهر شد و حتما در آینده بهتر از این خواهد شد، زنونه هم اسم فیلم خاص هست، هم موضوع، هم کارگردانی، واقعا این نقد درست نوشته شده، اگر بازیگر چهره داشت همه میدیدن فیلم رو، افسوس
  • یاسمن رحیمی IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    2 1
    فیلم خیلی‌ عمیقی بود و بالاتر از سطح فیلم‌های دیگه ایرانی که اخیرا مد شده یا توش قصه دعوای ناموسی پایین شهریه یا اعتیاد، این فیلم قصه عمیق و انسانی‌ داشت. قصه‌ای که مال همه است نه فقط مال یک منطقه.
  • اکبر IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 1
    جالبه که بقیه فیلما تو فیلیمو با اینکه بازیگر هاش معروف هستن و فن پیج زیاد دارن، فیلم هم خوب نیستا ولی‌ باز نمره میگیرن، با این وجود این فیلم زنونه از اونا امارش بهتره ، حالا اسم فیلم‌ها رو نمیبرم چون شاید منتشر نکنین
  • nazgol GB ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    2 1
    خیلی‌ دوست داشتم این فیلم رو، بین همه فیلم‌هایی‌ که امسال اومد این رو از همه بیشتر دوست داشتم
  • ساجده کریمی‌ GB ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    4 1
    خودش یک هنره که تو از بازیگر‌های بی‌ تجربه و اماتور بازی بگیری به این خوبی اونم انقد واقعی‌ و ملموس، تبریک میگم به کارگردان فیلم که از بچگیش تا امروزش آدم حسابی‌ و مردمی بوده و هست. انشاالله به حق علی‌ موفقیت بیشتری کسب کنه
  • محمد علی‌ GB ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 1
    انقدر با آرامش و عمیق به یک سری چیزا انتقاد کرده که اونا که پروانه نمایش هم دادن هی‌ گفتن یعنی‌ منظورش اینه؟ یا منظورش اونه؟ من فیلم رو سه بار دیدم، از زیزی گولو خوشم نمیومد و نمیاد، ولی‌ حالا از مانی نوری خوشم میاد.
  • ارش IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    2 2
    همه بازيگرها معمولا دوست دارن فيلم بسازن ولي بازيگر به اين جواني بتونه همچين فيلمي رو بسازه قابل تقدير هست
  • سمانه IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    3 1
    فیلم انقدری عمیقه نگاهش که آدم فکر میکنه که یک کارگردان پنجاه شصت ساله این فیلم رو ساخته، خیلی‌ خوشحالم که جوانی هست که به دور از پول‌های کثیف و بدون حمایت اینجوری درد مردم رو به تصویر کشیده.
  • آنا GB ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    1 1
    چقدر فیلم لطیف بود و احساسی‌، انگار که نویسنده تمام این درد‌ها رو کشیده خودش، انقدر خوب نوشته شده بود قصه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید