فیلم سینمایی «هفت و نیم» به نویسندگی و کارگردانی نوید محمودی و تهیه‌کنندگی جمشید محمودی و نقش آفرینی هنرمندان شاخصی همچون ندا جبرائیلی، هستی مهدوی فر، آناهیتا افشار، فرشته حسینی، محمدرضا غفاری، علیرضا کمالی،حسین مهری و ... به صورت آنلاین در شبکه های VOD اکران شده است، به بهانه اکران این فیلم در شبکه های VOD به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

نقد و بررسی فیلم هفت و نیم / فیلمی قابل احترام پیرامون مشکلات ازدواج دختران

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر مرتضی کوه مسکن : فیلم سینمایی «هفت و نیم» فیلم درام خانوادگی اجتماعی، به نویسندگی و کارگردانی نوید محمودی و تهیه‌کنندگی جمشید محمودی و با حضور بازیگران مطرح سینمای ایران نظیر ندا جبرائیلی، هستی مهدوی فر، آناهیتا افشار، فرشته حسینی، شیدا خلیق، افسانه کمالی، محمدرضا غفاری، علیرضا کمالی،حسین مهری، متین حیدری نیا و ... در سال ۱۳۹۷ تولید شده است، لازم به ذکر است که این فیلم محصول مشترک کشور ایران و افغانستان است.

فیلم سینمایی «هفت و نیم» ساخته برادران محمودی برای نخستین بار سال گذشته و در فستیوال بین‌المللی فیلم بوسان افتتاح شد و مورد استقبال مخاطبین و منتقدان آسیایی قرار گرفت و علیرغم تلاش تهیه کننده فیلم با اینکه در نوبت اکران برای گروه هنر و تجربه قرار داشت با توجه به شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم از اکران آنلاین در شبکه های VOD، این فیلم به صورت اینترنتی و بر بستر شبکه های VOD به اکران آنلاین درآمد.

«هفت و نیم» به ‌کارگردانی به نویسندگی و کارگردانی نوید محمودی و تهیه‌کنندگی جمشید محمودی از سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ پس از فیلم های «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی، «مهمانخانه ماه نو» به کارگردانی تاکفومی تسوتسویی، «حکایت دریا» به کارگردانی بهمن فرمان آرا، «کشتارگاه» به کارگردانی عباس امینی، «جهان با من برقص» به کارگردانی سروش صحت، «تیغ و ترمه» به کارگردانی کیومرث پوراحمد، «پسرکشی» به کارگردانی محمد هادی کریمی، «نرگس مست» به کارگردانی سید جلال الدین دری، «جایی برای فرشته ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری، «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسم خانی، دوازدهمین فیلمی است که به اکران آنلاین درآمد و از جمله آثار پرمخاطب اکران آنلاین در فیلیمو و نماوا است.

کارگردانی فیلم «هفت و نیم» بر عهده نوید محمودی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده ۴۰ ساله سینما و تلویزیون بوده است، وی که برادر جمشید محمودی است، از مهاجرین افغان کشورمان محسوب می شود که از شش سالگی به همراه خانواده به ایران مهاجرت کرده اند، محمودی پس از فارغ التحصیلی در رشته کارگردانی به فیلمسازی کوتاه به همراه برادر خود روی آورد و با ساخت فیلم های کوتاهی همچون «نقطه سر خط»، «صفر»، «یه لقمه نون»، «خلوت یک کودک افغان» و ... توانست در جشنواره های متعددی جوایز فراوانی را نیز کسب کند.

فیلم سینمایی «هفت و نیم» چهارمین فیلم بلند سینمایی نوید محمودی محسوب می شود، وی پیش از این سه فیلم «رفتن»، «رونا جان»، «مردن در آب مطهر» را جلوی دوربین برده بود و  در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر که در بهمن سال گذشته برگزار شد، با فیلم «مردن در آب مطهر» در بخش سودای سیمرغ حضور داشت که علیرغم اینکه در دو بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد (علی شادمان) و بهترین بازیگر نقش اول زن(ندا جبرائیلی) کاندید دریافت سیمرغ بود، اما در نهایت موفق به دریافت آن نشد.

وی همچنین دو سریال «دلدار» و «سایه بان» را به صورت مشترک به همراه برادرش کارگردانی کرده و دو فیلم سینمایی برادر خود جمشید محمودی با عنوان های «شکستن همزمان بیست استخوان» و «چند متر مکعب عشق» را نیز تهیه کنندگی کرده است، لازم به ذکر است که محمودی با آثارش در بیش از ۱۰۱ جشنواره فیلم بین‌المللی حضور داشته و جوایز مختلفی را از آن خود کرده و همچنین سه بار به عنوان نماینده سینمای افغانستان برای دریافت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان به آکادمی اسکار معرفی شده است.

نوید محمودی کارگردان فیلم سینمایی «هفت و نیم» که در اکثر آثارش نیم نگاهی به مردم افغانستان و مهاجرین این کشور داشته در جدیدترین فیلمش که قصه ای جهان شمول دارد، مجدد به مردم کشور خود افغانستان و کشوری که در آن بزرگ شده یعنی ایران داد، مشکلی که سالهاست که زندگی بسیاری از شهروندان را به بحران کشانده است.

فیلم سینمایی «هفت و نیم» از همه لحاظ فیلم خوب و با کیفیت جهانی است و شاید تنها ایراد اساسی که به توان به این اثر گرفت خلاصه گویی بیش از حد هفت قصه ای است که در فیلم روایت شده است، وی با در دست داشتن هفت قصه کوتاه که هر کدام از آنها می توانست فیلم کوتاه درخشانی را رقم بزند سعی در تولید یک اثر اپیزودیک داشت، اما همین خلاصه گویی که حال نمیدانیم به خاطر اصابت تیغ سانسور کوتاه شده یا تصمیم کارگردان مبنی بر خلاصه گویی بود به فیلمنامه ضربات مهلکی می زند.

نوید محمودی جدای از سوژه های خوبی که برای فیلم جدیدش انتخاب کرده اما در پرداخت و شیوه قصه گویی به شدت ضعیف عمل کرده است و شاید اگر کمی در خصوص هر کاراکتر توضیح بیشتری به مخاطب می داد، می توانست اثر بهتر و قابل قبول تری را برای نمایش عرضه کند، اما وی تنها طرح قصه می کند اما پرداخت درستی برای قصه ها ندارد، اما به طور کلی می توان فیلم «هفت و نیم» را اثر قابل قبول و درخشانی در کارنامه کاری این کارگردان جوان به حساب آورد.تهیه کنندگی فیلم سینمایی «هفت نیم» بر عهده جمشید محمودی، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان ۳۷ ساله سینما و تلویزیون و برادر نوید محمودی بوده است، وی پیش از این تهیه کنندگی آثاری همچون «مردن در آب مطهر» و «رفتن» به کارگردانی نوید محمودی و ... را برعهده داشته است.

هفت و نیم همچون سایر آثار محمودی به بیان مصائب و مشکلات مهاجران افغان می‌پردازد و ماجرای تراژیک زندگی هفت دختر جوان افغانی و ایرانی را که جمعه شب مراسم عروسی آنها برگزار خواهد شد را در هفت اپیزود به صورت سکانس پلان روایت می‌کند و به طور کلی فیلم «هفت و نیم» به موضوع ارتباط جنسی خارج از ازدواج زنان، تغییر جنسیت، مهاجرت و کودک همسری اشاره دارد و قصه دخترانی است که هر کدام از آنها به نوعی درگیر مسأله‌ای از قبیل مشکل ارتباط جنسی شان در روابط گذشته، جنسیت، مهاجرت و اجبار برای تن دادن به ازدواج هستند.

نویسندگی فیلم سینمایی «هفت و نیم» که یک درام ملتهب اجتماعی زنانه محسوب می شود، همانند کارگردانی آن برعهده نوید محمودی بوده است، وی نگارش فیلمنامه این فیلم را بر اساس هفت داستان کوتاه انجام داده است، وی پیش از این نگارش فیلمنامه های «دلدار»، «سایه بان»، «مردن در آب مطهر» و ... را نیز بر عهده داشته است.

در فیلم سینمایی «هفت و نیم» بازیگرانی همچون  ندا جبرائیلی، هستی مهدوی فر، آناهیتا افشار، فرشته حسینی، شیدا خلیق، افسانه کمالی، محمدرضا غفاری، علیرضا کمالی،حسین مهری، متین حیدری نیا و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

بازیگران هفت و نیم به ترتیب قصه‌ها عبارتند از: قصه «شبانه»: ندا جبرائیلی، شادی مختاری، آتیه جاوید؛ قصه «نگار»: هستی مهدوی، محمدرضا غفاری؛ قصه «ناهید»: آناهیتا افشار، علی رضا کمالی نژاد؛ قصه «فرشته»: فرشته حسینی، حسین مهری، رویا جاویدنیا، هانیه قاسمی؛ قصه «نیلوفر»: شیدا خلیق، علی رضا استادی؛ قصه «شکر»: متین حیدری نیا، روژان تقی زاده؛ قصه «راحیل»: افسانه کمالی، زهرا بهروز منش، مهسا همتی، محیا صدرزاده، آرمیتا فروزنده، فاطمه صادقی هستند.

به طور کلی بازیگران فیلم «هفت نیم» علیرغم نقش کوتاهی که در این فیلم داشته اند، اما بازی خوبی از خود به نمایش گذاشته اند و میتوان به بازی آنها نمره قبولی داد و در اثر پذیری هرچه بیشتر فیلم کمک شایانی کرده اند.

دیگر عوامل فیلم سینمایی «هفت و نیم» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: نوید محمودی، تهیه کننده: جمشید محمودی، مدیر فیلمبرداری: مهران ممدوح، دستیار اول فیلمبردار: امیر پرچمی، دستیاران کارگردان: مهرداد نژاد و نوشین شکری، برنامه ریز: نوشین شکری، تدوین: نیما جعفری جوزانی، مدیرصدابرداری : سعید بجنوری، طراح و ترکیب صدا: حسین قورچیان، آهنگساز: سهند مهدی زاده، طراح صحنه: مهدی موسوی، طراح لباس: شبنم اصغری، منشی صحنه: زهرا تحقیقی، عکاس: نوشین جعفری، جلوه های ویژه بصری: علیرضا قادری اقدم، طراح گریم: محمدرضا قومی، مجری گریم: نیلوفر گوهر دوست، مدیر تولید: علیرضا باقربیگی، مجری طرح: آسمان پرواز فیلم، مشاور تهیه کننده: ارشاد محمودی، طراح پوستر: محمد موحدیان، مدیر روابط عمومی: سپیده حیدر آبادی، مدیر تدارکات: برزو تقی نژاد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید