طهماسبی با اشاره به رضایت مراجع بهداشت و درمان از عملکرد این مجموعه گفت: خوشبختانه تا این لحظه ما از سوی مراجع بهداشتی مورد تقدیر قرار گرفتیم و  سامانه ۴۰۳۰ هم از رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از آن چه در دیگر مراکز تجاری مرسوم است تقدیر کرد، ولی متاسفانه اخیرا رسانه‌ها به خاطر بی‌احتیاطی چند مرکز خرید، نسبت به عموم مراکز تجاری از جمله بازار رضا بی‌مهری کردند و خشک و تر را با هم سوزاندند.

بازار رضا پیش‌رو اجرای پروتکل‌های بهداشتی بوده / نباید اجازه داد تر و خشک با هم بسوزند / صنف پوشاک فشار اقتصادی بسیاری را تحمل می‌کنند

سلام نو – سرویس اجتماعی:  این روزها شیوع کرونا و گسترش مبتلایان به آن باعث افزایش حساسیت عمومی نسبت به اجتماعات مختلف شده است. از کنکور تا مدرسه و از عزا از تا عروسی، همه محل بحث هستند و همه در تلاشند تا کم‌ترین میزان اجتماع در جامعه رخ دهد.

با وجود تاکید دولت بر ضرورت بازگشایی کسب و کارها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این روزها به علت بی احتیاطی چند مرکز خرید عموم پاساژها و مراکز تجاری کوچک و بزرگ تحت فشار برای تعطیلی موقت هستند، این در حالی است که بسیاری از این مراکز حداکثر توان خود را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کار گرفته‌اند و نگرانند قربانی بی‌مبالاتی دیگران شوند.

سامان طهماسبی، مدیر بازار بزرگ رضا که یکی از مراکز  شناخته شده فروش پوشاک در بازار تهران است در گفت‌وگو با سلام نو با تشریح اقدامات این مرکز تجاری از فشارهای اقتصادی‌ای که در این مدت بر صنف پوشاک آمده سخن گفت.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در بازار بزرگ رضا برای مقابله با شیوع کرونا گفت: ما نه در چند هفته اخیر بلکه از همان ابتدای شیوع کرونا سعی کردیم به صورت گام به گام اقدامات مناسب را در جهت مبارزه و جلوگیری از شیوع این ویروس انجام دهیم.

وی ادامه داد: در روزهای ابتدایی پیجر پاساژ به طور پیوسته ضرورت استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی را تکرار می‌کرد تا همه این نکات در ناخوداگاه فروشندگان ثبت و برای مشتریان یادآوری شود و فضای ذهنی مناسب استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده مهیا شود.

مدیر بازار بزرگ رضا در ادامه گفت: در گام بعدی که هم زمان با گام نخست انجام شد به تمام ۵۸۰ واحد تجاری خود دو بسته پنج عددی ماسک رایگان استاندارد دادیم که معادل ۵۸۰۰ ماسک می‌شود. بعد هم ۱۸۰۰ عدد شیلد به تمام متصدیان و فروشندگان مغازه داده و استفاده از آن برای همه اجباری شد.

وی افزود: در اقدام بعد با نصب پیکتوگرام در ورودی تمام مغازه‌ها ضمن ضرورت استفاده از ماسک این مسئله را بیان کردیم که ورود مشتری بدون ماسک ممنوع است و تمام مغازه‌ها ملزم به نصب این پیکتوگرام و رعایت این مسئله شدند.

وی با اشاره به پیشگام بودن این مجموعه در رعایت نکات بهداشت گفت: تمام این اقدامات پیش از آن که استفاده از ماسک در مجامع عمومی اجباری شود رخ داد و ما تلاش کردیم تا مسائل بهداشتی را در بالاترین سطح خود رعایت کنیم.

طهماسبی با اشاره به مشارکت فروشندگان بازار در غربالگری روزانه گفت: در مرحله بعد با کمک کارکنان بازار سعی کردیم غربالگری متصدیان و فروشندگان را انجام دهیم. با اعلام در گروه‌های مجازی و فضای پاساژ موفق شدیم هرکسی که مشکوک به کرونا می‌شد را به سرعت شناسایی و از کار معاف کرده و بازگشتش را منوط به ارائه گواهی معتبر پزشکی عدم ابتلا به کرونا کنیم. بعد از رفتن و بعد از بازگشت همکاران محیط کار آنان نیز ضدعفونی می‌شد.

وی افزود: در کنار این هر گاه مغازه داری فکر کند که مشتری‌ای داشته که با خطر ابتلا مواجه بوده ما اقدام به ضدعفونی کردن مغازه می‌کنیم.

مدیر بازار بزرگ رضا با اشاره به اقدمات دیگر این مجموعه گفت: در مرحله بعد با توجه به شیوع بیماری و این که امکان آلودگی در فضای شهری بالاست تونل‌های ضد عفونی کننده‌ای مهیا کردیم که هر کس بخواهد وارد بازار شود، اعم از مشتری یا متصدی، باید از آن عبور کند. بعد از عبور از این تونل‌ها، که از محلول‌های دابل ام و هایژن در آن استفاده شده، دمای بدن سنجیده می‌شود و دمای بدن هر کس بالاتر از حد معمول باشد از ورودش به بازار جلوگیری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هر کسی که شرایط بهداشتی لازم را نداشته باشد اجازه ورود به بازار را نخواهد داشت گفت: حتی اگر ببینیم مشتری به هر دلیلی در برابر استفاده از ماسک مقاومت می‌کند ماسک رایگان در اختیار او می‌گذاریم اما اجازه ورود بدون ماسک را نمی‌دهیم.

طهماسبی با اشاره به رضایت مراجع بهداشت و درمان از عملکرد این مجموعه گفت: خوشبختانه تا این لحظه ما از سوی مراجع بهداشتی مورد تقدیر قرار گرفتیم و  سامانه ۴۰۳۰ هم از رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از آن چه در دیگر مراکز تجاری مرسوم است تقدیر کرد، ولی متاسفانه اخیرا رسانه‌ها به خاطر بی‌احتیاطی چند مرکز خرید، نسبت به عموم مراکز تجاری از جمله بازار رضا بی‌مهری کردند و خشک و تر را با هم سوزاندند.

طهماسبی با اشاره ظرفیت‌های اقتصادی بازار رضا گفت: مجموعه بازار رضا ۵۸۰ واحد تجاری دارد که به طور متوسط در هر واحد سه نفر مشغول به کار هستند. یعنی در این مجتمع چیزی بین ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ نفر فعال هستند که حلقه آخر تولید و فروش پوشاک هستند. قبل از حلقه فروش به طور میانگین ۱۵ تا ۲۵ نفر درگیر روند تولید هستند.

وی با اشاره به فشارهای چند ماه اخیر به صنف پوشاک به ویژه فروشندگان بازار رضا گفت: این یعنی چیزی در حدود ۱۲۰۰۰ نفر در حاشیه و ۱۸۰۰ نفر در مرکز تولید و فروش پوشاک در بازار رضا فعال هستند که متاسفانه در ماه‌های اخیر تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی بودند، به ویژه با توجه به این مسئله که پوشاک کالای ضروری خانواده‌ها نیست و بسیاری در اولین اقدام خود برای صرفه جویی لباس را از سبد خرید خود حذف می‌کنند.

وی با اشاره به از دست رفتن بهترین فرصت‌های فروشندگان لباس گفت: فروشندگان لباس در دو ماه پایانی سال گذشته و سه ماه اول سال جدید عملا فروشی نداشتند و فروشندگان شب عید خود را از دست دادند که اوج ضرر برای فروشندگان خرد و کلان پوشاک است.

طهماسبی در انتها با اشاره به سختی‌هایی که تمام حلقه فروش لباس متحمل شدند گفت: در تمام این مدت هیچ حمایتی از تولیدکنندگان پوشاک و فروشندگان نشده است. اتحادیه نامه داده بود که اداره دارایی قرار است ۵۰ درصد بخشش در حوزه دارایی و مالیات داشته باشد یا حداقل از سه ماه اول سال ۹۹ صرف نظر کند، اما چند روز پیش شاهد بودیم که اداره دارایی رسما برای تولید کنندگان خرد ۱۲ درصد افزایش مالیات لحاظ کرده که باعث فشار نابود کننده‌ای بر تولید کنندگان و فروشندگان است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید