کسانس که که روش مدیریت مستقیم را در فرآیند آزادسازی سهام عدالت انتخاب کرده بودند، می توانند بعد از عید غدیر اقدام به فروش 30 درصد دیگر سهام عدالت کنند.

قابل اعتمادترین شیوه فروش سهام عدالت

به گزارش سلام نو به نقل از هفت صبح، امروز شنبه مشمولان سهام عدالت اختیار ۳۰ درصد دیگر از سهامشان را هم برعهده می گیرند. این یعنی از عید غدیر مشمولانی که روش مدیریت مستقیم را در فرآیند آزادسازی سهام عدالت انتخاب کرده بودند، می توانند علاوه بر ۳۰ درصد قبلی، ۳۰ درصد دیگر را هم از طریق کارگزاری های بورس بفروشند.

قرار است آزادسازی ۴۰ درصد باقیمانده هم تا دهه فجر انجام شود. حالا که ارزش سهام عدالت ۵۳۰ هزار تومانی به حدود ۱۹ میلیون تومان رسیده، ۶۰ درصد آن تقریبا ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ارزش دارد. همچنین ۶۰ درصد سهام عدالت یک میلیونی هم در حال حاضر ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می ارزد و فروش آن میتواند پول زیادی نصیب مشمولان کند.

 یک خانواده پنج نفره را در نظر بگیرید که همه سهام عدالت یک میلیونی دارند و می توانند با فروش آن صاحب سرمایه ۱۱۴ میلیون تومانی شوند. هرچند فروش آن نمی تواند گزینه خوبی به نظر برسد. تجربه کسانی که ۳۰ درصد اول سهام عدالت خود را فروخته بودند، می تواند برای کسانی که فکر فروش ۶۰ درصد سهام عدالتشان را دارند، مفید باشد.

آنها نه تنها سهام عدالتشان را خیلی ارزان فروختند، بلکه با تاخیر چند هفته ای و حتی چند ماهه در واریز پول فروش سهام عدالت، دست خیلی از آنها خالی ماند. آخرین آمارها نشان می دهد از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مشمول سهام عدالت که سفارش فروش ۳۰ درصد سهام خود را ثبت کرده بودند، هنوز ۶۰۰ هزار نفر موفق به دریافت پولشان نشده اند. در طرف مقابل کسانی که هنوز سهام عدالتشان را نگه داشته‌اند می‌توانند روی گزینه جدیدی به نام کارت اعتباری خرید حساب باز کنند.

آنطور که حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گوید براساس آیین نامه سهام عدالت که هفته گذشته نهایی شد، قرار است کسانی که روش مستقیم را در آزادسازی سهام عدالت انتخاب کردند بتوانند بعد از عید غدیرخم علاوه بر ۳۰ درصد قبلی، برای ۳۰ درصد دیگر و در مجموع ۶۰ درصد، حق فروش داشته باشند.

همچنین آنطور که قالیباف پیش از این اعلام کرده بود، بعد از عید غدیر خم شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت هم به بورس می آیند و کسانی که روش آزادسازی غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند هم می‌توانند ۶۰ درصد از سهام خود را بفروشند. البته بعید به نظر می‌رسد تا یکشنبه این وعده عملی شود. چراکه همچنان تابلو شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس تشکیل نشده است.

از آنجایی که امکان تغییر کارگزار ناظر سهام عدالت وجود ندارد، کسانی که پیش از این برای فروش ۳۰ درصد اول سهام عدالت اقدام کرده بودند، برای فروش ۳۰ درصد دوم باید سراغ همان کارگزار قبلی بروند. اگر نم یدانید کارگزار ناظر سهام عدالت شما کدام شرکت کارگزاری است، می‌توانید با شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرید و داخلی ۱ را وارد کنید. بعد از ثبت کد ملی، تلفن گویا به شما خواهد گفت که کدام کارگزاری می تواند ۳۰ درصد دوم سهام عدالت شما را در بورس بفروشد. راه فروش سهام عدالت برای آنهایی که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند رئیس سازمان خصوصی‌سازی به مشمولان سهام عدالت که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند، اشاره کرده و می‌گوید ۱۰۰درصد از

سهام شرکتهای سرمایه گذاری استانی وارد بازار سرمایه خواهند شد که ۶۰درصد آن در روز بعد از عید غدیر قابلیت معامله را پیدا خواهند کرد و بر این اساس موقعیتی مانند مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند پیدا می‌کند. البته شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هنوز وارد بورس نشده اند. شرایط فروش سهام عدالت برای کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند این است که آنها به جای سهام تک تک شرکت های حاضر در سبد سهام عدالت، صرفا سهامدار شرکت‌های استانی خواهند بود.

زمانی که این شرکت‌ها به بورس می‌آیند، مشمولان می‌توانند تا ۶۰ درصد سهام خود را بفروشند. تقریبا شرایط دارا یکم خواهد ETF مشابه سهامداران صندوق بود. آنها به جای داشتن سهام بانک‌های ملت، صادرات، تجارت و بیمه البرز و اتکایی امین، صرفا سهامدار صندوق دارا یکم هستند و می‌توانند سهامشان را در بورس بفروشند. با این تفاوت که قرار است سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی توسط بازارگردان حمایت شود و هیچ موقع قیمت آن بیشتر از دو درصد کمتر از ارزش واقعی پایین نیاید. ارزش برگه‌های ۵۳۰ هزار تومانی؛ ۱۹ میلیون تومان اولین روزی که مشمولان سهام عدالت چشمشان به جمال سهامشان روشن شد، ارزش برگه های ۴۹۰ هزار تومانی سهام عدالت هفت میلیون و ۶۶۰ هزار تومان و ارزش برگه‌های ۵۳۰ هزار تومانی حدود هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود. این ارقام مربوط به ششم خرداد است که راه‌اندازی شد.

این SahamEdalat.ir سامانه به مشمولان سهام عدالت نشان می‌دهد که آنها چه تعداد از سهام کدام شرکت‌ها را دارند و ارزش سهامشان دقیقا چقدر است. حالا بیشتر از دو ماه از آن روز می‌گذرد و در این مدت بورس روزهای خیلی خوبی را پشت سر گذاشته.

به خصوص شرکت‌هایی که در سبد سهام عدالت هستند، عموما در فهرست بزرگترین شرکت های بورسی قرار دارند و به آنها نمادهای شاخص ساز می گویند. این شرکت‌ها از خرداد تا حالا رشد عجیبی را پشت سر گذاشتند و تقریبا روزانه شاهد خبرهایی از جمله افزایش چند ۱۰۰ هزار تومانی ارزش سهام عدالت بودیم. تا جایی که هفته گذشته ارزش برگه‌های ۵۳۰ هزار تومانی از ۲۰ میلیون تومان هم فراتر رفت. البته در چند روز اخیر با روند منفی قیمت سهام شرکت‌ها، ارزش سهام عدالت کمی کاهش پیدا کرده و بر اساس sahamedalat.ir آخرین به روزرسانی سامانه برگه‌های ۵۳۰ هزار تومانی حالا ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ارزش دارند.

۶۰ درصد سهام عدالت چقدر می‌شود؟ آنهایی که برگه‌های ۵۳۰ هزار تومانی سهام عدالت دارند و حالا ارزش سهامشان به ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده، می‌توانند بعد عید غدیر ۶۰ درصد سهام خود به ارزش ۱۱ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان را بفروشند. ارزش برگههای ۴۹۰ هزار تومانی حالا حدود ۱۷ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان است و ۶۰ درصد آن تقریبا ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود. همچنین آنهایی که سهام عدالت یک میلیونی داشتند و حالا ارزش سهام عدالتشان به حدود ۳۸ میلیون تومان رسیده، م یتوانند ۶۰ درصد

آن معادل ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را بفروشند. توجه داشته باشید که ارزش سهام عدالت روزانه در حال تغییر است و طبیعتا ارزش فروش ۶۰ درصد سهام ممکن است در روزهای آینده متفاوت باشد. هر روز می توانید ارزش دقیق سهام عدالت خود را در مشاهده کنید. sahamedalat.ir سامانه نقره داغ شدن فروشنده‌های سهام

عدالت با ضرر ۳.۳ میلیونی آنهایی که در مرحله اول آزادسازی ۳۰ درصد سهام عدالت خود را فروختند، تجربه خوبی نداشتند. آخرین آمارها نشان می دهد از ششم خردادماه حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای فروش ۳۰ درصد سهام عدالت اقدام کرده‌اند و از این تعداد همچنان ۹۰۰ هزار نفر در صف فروش سهام عدالت هستند. فرآیند فروش به این صورت است که شما با مراجعه به سامانه سهام عدالت کارگزاری‌ها و ثبت کد ملیتان، کارگزار ناظر را انتخاب خواهید کرد و می توانید تا سقف تعیین شده برای فروش سهام عدالت اقدام کنید.

کارگزار سهام شما را در بورس می فروشد و پول آن را به شماره شبایی که به سازمان اعلام SamaneSE.ir خصوصی‌سازی و از طریق کرده بودید، واریز می کند. قرار بودا ین فرایند کمتر از یک هفته طول بکشد، ولی بعضی سهامداران عدالت با گذشت دو ماه از زمان فروش سهام عدالت هنوز پولشان را از کارگزاری ها دریافت نکرده اند. مسئولان ستاد آزادسازی سهام عدالت تاکنون دلایلی مثل درست نبودن شماره شبا اعلام شده برای تاخیر در واریز پول سهام عدالت مطرح کرده اند. تاخیر در واریز پول فروش سهام عدالت صرفا یکی از مواردی است که فروشنده ها را نقره داغ کرده.

مورد دیگر ضرری است که به جان آنها افتاده. در ابتدای آزادسازی سهام عدالت، ارزش برگه‌های ۵۳۰ هزار تومانی حدود هشت میلیون تومان و ۳۰ درصد آن دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود. حالا ارزش ۳۰ درصد سهام عدالت به پنج میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رسیده و این یعنی فروشنده‌ها تا اینجای کار تقریبا سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ضرر کرده اند. سه دلیل برای اینکه سهام عدالتمان را نفروشیم تجربه آنهایی که پیش از این ۳۰ درصد سهام عدالت خود را فروختند، می‌تواند برای آنهایی که به فکر فروش ۳۰ درصد دوم هستند، درس هایی داشته باشد. اگر از ما می‌پرسید، به نظرمان بهتر است فعلا به فروش سهام عدالت فکر نکنید. برای

این توصیه سه دلیل داریم. ۱ تاخیر در واریز پول سهام عدالت برایتان دردسرهای زیادی خواهد داشت. شاید الان پول لازم داشته باشید و بخواهید با فروش سهام عدالت دخل و خر جهای دوران کرونا را مدیریت کنید، ولی تجربه نشان داده امکان دارد فرایند واریز پول فروش سهام عدالت حداقل دو ماه طول بکشد و برای همین احتمالا نمیتوانید به این زودیها پول مورد نظرتان را از کارگزار یها بگیرید.

۲ امکان رشد بیشتر ارزش سهام عدالت همچنان وجود دارد. روزهای خوش بورس هنوز تمام نشده و این می‌تواند برای مشمولان سهام عدالت خبر خوبی باشد. همان‌طور که ارزش سهام عدالت در دو ماه گذشته  از هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به حدود ۱۹ میلیون تومان رسیده، ممکن است تا دو ماه دیگر  ارزش سهام عدالت خیلی بیشتر از این حرف‌ها باشد. اگر فروش سهام عدالت را به آینده موکول کنید، احتمالا پول بیشتری نصیبتان خواهد شد.

۳ آنهایی که سهام عدالت خود را نگه دارند، می توانند از بانک ها کارت خرید اعتباری بگیرند. به گفته حسین سلاح ورزی، عضو شورای عالی بورس، با موافقت دولت و بانک مرکزی کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت تعلق می گیرد و آنها مجبور به فروش زودهنگام سهام عدالت خود نیستند. در این طرح مشمولان تا سقف ۶۰ درصد از ارزش

سهام عدالتشان را در قالب کارت اعتباری دریافت می کنند. این یعنی کسانی که برگه های ۵۳۰ هزار تومانی سهام عدالت دارند و ارزش سهامشان به ۱۹.۱ میلیون تومان رسیده، می توانند  تا ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کارت اعتباری بگیرند و با آن خرید کنند. این رقم برای مشمولانی که سهام عدالت یک میلیونی دارند حدود ۲۳ میلیون تومان خواهد بود.

این مشمولان تا یک سال فرصت دارند که پول کارت اعتباری را به بانک برگردانند. دریافت این کارت نیاز به ضامن ندارد و همان سهام عدالت نقش ضمانت را ایفا خواهد کرد. تا اینجای کار بانک ملی برای این طرح پیشقدم شده و اعلام کرده دارندگان سهام عدالت نزد بانک ملی ایران می توانند تا سقف پنج میلیون تومان در ازای توثیق سهام خود کارت اعتباری دیجیتالی دریافت و از چهار هزار فروشگاه زنجیرهای خرید کنند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید