وضعیت ملتهب بازار مسکن در ایران باعث شده که قیمت خانه در ایران به طور غیرواقعی و غیرمنطقی افزایش یابد. امروز وضعیت به گونه‌ای است که با هزینه خرید خانه در یک منطقه متوسط یا خوب تهران نه تنها در ترکیه بلکه در قلب آمریکا می‌توانید خانه‌ای مناسب و با امکانات مدرن بخرید.

برای خرید خانه در ترکیه باید چقدر پول داد؟

سلام نو – سرویس اقتصادی: حرف این هفته و این ماه نیست، ایرانی‌ها مدتی است که در راس بیشترین خریداران ملک در ترکیه هستند و ریال را به دلار تبدیل می‌کنند تا با حراج تهران، استانبول را بخرند.

در آخرین آماری هم که از سوی مرکز آمار ترکیه اعلام شده در شش ماه اول سال جاری میلادی، ایرانی‌ها با خرید ۲۶۲۸ واحد خانه، بزرگ‌ترین گروه خریدار خارجی مسکن در ترکیه بوده‌اند و بعد از آن‌ها عراقی ها، چینی‌ها، آذربایجانی‌ها روس‌ها در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

اما روند رو به رشد خرید مسکن در ترکیه از چه زمانی آغاز شد؟ درست از روزی که آمریکا از برجام خارج شد ایرانی‌ها چشم به سرمایه‌گذاری در کشورهای خارج دوختند، به ویژه ترکیه‌ای که نه تنها همسایه ایران است بلکه در سال‌های اخیر به لطف تلویزیون جم و سریال‌های ترکی دوبله شده آن، تصویری لوکس و آرمانی نیز در ذهن ایرانیان پیدا کرده.

آن طور که روزنامه خراسان گزارش داده تنها در سال ۹۸ ایرانی‌ها حدود ۶۳۱۰ واحد مسکونی در ترکیه خریداری کرده‌اند. با در نظر گرفتن رقم ۲۵۰ هزار دلار (شرط اعطای تابعیت) برای هر یک از املاک، می‌توان گفت که در سال ۹۸ بیش از ۱.۵  میلیارد دلار سرمایه از کشور به مقصد ترکیه خارج شده.

اهمیت این عدد وقتی بهتر درک می‌شود که بدانیم فروش نفت کشور به صورت رسمی عملا به زیر ده درصد کاهش یافته، آن چنان که به دلیل تحریم‌های آمریکا مجموعه در آمدهای کشور نیز چیزی در حدود یک دهم دوران برجام است و خروج این حجم از ارز زیان چندین برابر برای کشور دارد.

نگاهی به آمار عدم امنیت سرمایه‌گذاری به دلیل تحریم‌ها، تاثیر خود را بر خروج ارز از کشور نشان می‌دهد. در سال ۲۰۱۷ شهروندان ایران فقط ۷۹۲ واحد مسکن در ترکیه خریده بودند که ۲۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۶ بود، اما در سال ۲۰۱۸ این رقم به ۳۹۷۵ واحد و در سال گذشته میلادی این رقم به ۵۴۲۳ واحد رسید و به نظر می‌رسد با ادامه روند فعلی امثال نیز شاهد رشد این عدد باشیم.

نکته قابل توجه این است که با وجود افت فروش مسکن به خارجی‌ها به خاطر شیوع کرونا و قرنطینه، سهم ایرانی‌ها از خرید مسکن در این کشور روند صعودی داشته و باعث شد ایرانیان از رتبه هشتم خریداران ملک در سال ۲۰۱۷ امروز به رتبه اول خریداران ملک در ترکیه برسند.

این حجم از خرید خانه در ترکیه بخشی از برنامه جذب سرمایه این کشور در دورانی است که ارزش لیر در برابر دلار نصف شده است. ترکیه با یک چهارم کردن عدد مورد نیاز برای سرمایه گذاری و تابعیت نه تنها اهالی حاشیه خلیج فارس را برای خرید ملک وسوسه کرد بلکه مرفهین ایران، افغانستان و آذربایجان را نیز به خود جذب کرد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی دولت ترکیه بیشترین تعداد فروش خانه‌های ترکیه در استانبول بوده و آنکارا و آنتالیا به ترتیب در رتبه‌های بعدی از لحاظ میزان فروش قرار دارند.

اما چرا خرید ملک در ترکیه این چنین مورد استقبال ایرانیان قرار گرفته؟ وضعیت ملتهب بازار مسکن در ایران باعث شده که قیمت خانه در ایران به طور غیرواقعی و غیرمنطقی افزایش یابد. امروز وضعیت به گونه‌ای است که با هزینه خرید خانه در یک منطقه متوسط یا خوب تهران نه تنها در ترکیه بلکه در قلب آمریکا می‌توانید خانه‌ای مناسب و با امکانات مدرن بخرید.

حسام عقبایی، نایب رئیس اول وقت اتحادیه مشاوران املاک در سال ۹۸ با مقایسه قیمت خانه در ایران و ترکیه گفته بود: متوسط قیمت مسکن در ترکیه کمتر از متوسط قیمت در تهران است؛ البته در تهران مناطقی داریم که حتی از گران‌ترین مناطق منهتن آمریکا و ونکوور هم گران‌تر است. مقایسه این فعال بازار مسکن برای روزهای آرام بازار مسکن در سال ۹۸ است نه امروز که بازار مسکن ایران چند مرحله جهش کمرشکن را طی کرده است و قیمت هر مترخانه در مناطق معمولی تهران به حداقل ۲۰ میلیون تومان رسیده.

برای مثال شش بلوک برج ۱۷ طبقه در ساحل مدیترانه و در بخش اروپایی ترکیه برای فروش وجود دارد. به نوشته فرارو واحدهای یک خوابه آن ۷۰ تا ۸۳ متری است و بین ۱.۴ تا ۲.۶ میلیون لیر معادل ۴.۵ تا هشت میلیارد تومان، واحدهای دوخوابه ۱۱۸ تا ۱۶۷ متری بین ۱۱ تا ۲۰ میلیارد تومان، واحدهای سه خوابه ۱۴۳ تا ۳۴۰ متری بین ۱۰ تا ۳۴ میلیارد تومان، واحدهای چهار خوابه ۱۵۹ تا ۳۹۲ متری بین ۱۳ تا ۵۰ میلیارد تومان، واحدهای پنج خوابه ۲۳۳ تا ۳۴۶ متری بین ۲۱ تا ۴۲ میلیارد تومان قیمت دارند.

این اعداد به خصوص برای واحدهای بزرگ هرچند گران است اما با مقایسه امکانات ساختمان، منطقه‌ای که در آن واقع شده و امکانات و وضع اقتصادی ترکیه قیمت‌های جذابی است. چون همین حالا در مناطقی از تهران خانه‌های با متراژ مشابه و با امکاناتی به شدت کمتر با قیمتی بیشتر عرضه می‌شوند.

اگر اهل جست و جو باشید و دنبال امکانات لوکس هم نباشید در مناطق خوب ترکیه با چیزی در حدود دو تا سه میلیارد تومان می‌توانید خانه‌ای خوب بخرید که با توجه به وضعیت بازار مسکن و البته وضعیت کلی اقتصاد ایران گزینه‌ای جذاب است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید