۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 55161163

گروه شبه‌نظامی طالبان با آزادی 79 زندانی دولت، آزادی یک هزار زندانی را تکمیل می‌کند.

طالبان 1000 زندانی آزاد می کند

به گزارش سلام نو به نقل از اعتماد آنلاین، ذبیح الله مجاهد، سخنگویان طالبان اعلام کرد امروز در بغلان، لوگر و هرات 79 زندانی را رها خواهند کرد.

به گفته وی، این گروه پیش از این 921 زندانی را رها کرده بود که با رهایی زندانیان امروز شمار یک هزار نفر که در توافقنامه صلح این گروه با آمریکا آمده، تکمیل خواهد شد.

این در حالی است که دولت پیش از این گفته که اکثر زندانیانی که از سوی طالبان رها شده، غیرنظامی هستند در حالی که قرار بود این هزار زندانی نظامیان اسیر شده باشند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که این گروه "از روی دلسوزی و نشان دادن حسن نیت"، تا روز عید قربان باقی زندانیان دولت را رها می‌کند.

وی در توییتی نوشت: طرف مقابل هم باید بر اساس توافقنامه دوحه رهایی پنج هزار زندانیان را مطابق لیست سپرده شده تکمیل کند تا بعد از عید قربان زمینه مذاکرات بین الافغانی فراهم گردد.

هیبت‌الله آخوند زاده، رهبر گروه طالبان دو روز پیش در پیامی به مناسبت عید قربان خطاب به طرف‌های داخلی از آنها خواسته بود که موانع بر سر راه گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی را "بی درنگ" بردارند.

وی در این پیام به روند تبادل زندانیان بر اساس موافقتنامه صلح این گروه با آمریکا اشاره کرد و گفت نباید در این روند تاخیر به میان می‌آمد زیرا عملی شدن آن هم اعتماد را به میان می‌آورد و هم راه صلح را کوتاه می‌کند.

رهایی پنج هزار زندانی طالبان در مقابل آزادی یک هزار زندانی دولت از نزد این گروه، بخشی از توافقنامه صلح آمریکا با طالبان است.

اعلام آزادی باقی زندانیان از سوی طالبان در حالی صورت می‌گیرد که روز چهارشنبه زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان بعد از دیدار با طالبان در دوحه، به کابل رفت و با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی دیدار کرد.

گفته شده که در این دیدار روی تبادل زندانیان، ادامه آتش بس و آغاز مذاکرات مستقیم دولت و طالبان گفت‌وگو شده است.

جزئیاتی از این دیدارها منتشر نشده و مشخص نیست که موضع دولت در مورد آزادی زندانیان باقیمانده طالبان تغییر کرده یا نه اما چند روز پیش در پاسخ به پیام توییتری طالبان، دولت کابل گفته بود که موضع دولت در مورد زندانیان گروه طالبان تغییر نکرده و آنها نزدیک به 600 زندانی طالبان را که ملاحظات جرمی دارند، آزاد نخواهند کرد.

منبع: ایسنا

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید