حسن روحانی رئیس‌جمهور گفت: کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم وفور به وجود دارد.

روحانی: کالاهای اساسی و مورد نیاز به وفور وجود دارد / هیچ گروهی دنبال حاشیه‌سازی نباشد

 ایلنا نوشت: حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به شرایط کشور گفت: دشمنان گمان می‌کردند که ما با تورم سه رقمی مواجه خواهیم شد. روزهای سختی برای مردم ما بود اما چارچوب زندگی و اقتصاد مردم حفظ و حداقل نیاز و ضرورت مردم به خوبی ارائه شد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: کالاهای اساسی و مورد نیاز در اختیار مردم است. وفور وجود دارد، البته ما امیدوار بودیم به قیمت متعادل برسیم ولی در بخش تولید،‌ تولیدگران ما کار بزرگی انجام دادند.

وی ادامه داد: این ایام، ایامی است که در برابر همه توطئه‌هایی که علیه مردم و کشور ما بدخواهان طراحی کردند، توانمندتر و قوی‌تر می‌شویم.  اولین طراحی آنها برای اقتصاد ما بود که می‌خواستند اقتصاد ما را به هم بریزند و مردم را در فشار اقتصادی قرار دهند و اساسا ارکان اقتصاد ما باقی نماند و نتوانیم ادامه دهد.

رئیس دولت دوازدهم با بیان این‌که در بخش تولید، ‌تولیدگران ما کار بسیار بزرگی را انجام دادند. عنوان کرد: تولیدگرانی که در صنایع مهم ما که امروز بخش بزرگی از صادرات غیرنفتی به آنها وابسته است کارهای بزرگی انجام دادند.  

وی گفت: اگر با سال گذشته مقایسه کنیم می‌بینیم که فولاد ۱۰ درصد و آلومینیوم ۴۹ درصد بیشتر تولید می‌شود. ‌در تمام صنایع مهم ما تولیدات افزایش پیدا کرده است؛ یعنی دشمن نتوانسته کارخانه‌های بزرگ ما را تعطیل کند و حتی از سال گذشته کارخانه‌ها بیشتر کار می‌کنند.

روحانی با اشاره به ایام ماه محرم بیان کرد: این روزها، روزهای پربرکتی است که ما پیش رو داریم و همه این ایام و روزهاست که ما را در مسیر حق و حقیقت دعوت و امیدواری و اعتماد و توانمندی ما را افزون‌تر می‌کند.

وی افزود: ما باید از شب عرفه و روز عرفه برای قدرت روحی بیشتر خود استمداد بطلبیم، مخصوصا جملات دعای معروف امام حسین (ع) در بیابان عرفات و دعایی که معمولا مومنین و معتقدین در روز عرفه آن را مرور می‌کنند و از آن استفاده و بهره‌برداری می‌کنند.  

رییس‌جمهور با بیان اینکه دعای عرفه مجموعه‌ای از معارف اسلامی است، افزود: در این ایام ضمن اینکه ما مراسم را گرامی می‌داریم باید در شرایط امروز به پروتکل‌های بهداشتی توجه کنیم. ‌صبح امروز وزیر بهداشت نامه‌ای فرستاده که خواسته در روز عید قربان که معمولا برادران اهل سنت مراسم مفصل‌تری برقرار می‌کنند البته شیعیان هم همین مراسم را دارند همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و گرنه دومرتبه در مسیر شیوع این بیماری قرار می‌گیریم و مشکلات برای مردم و کادر درمانی دو چندان می‌شود.

روحانی ادامه داد: امسال حاجیان ما موفق نشدند که از مراسم عرفه در بیابان عرفات استفاده کنند و جزو اتفاقات نادری است که در تاریخ اسلام رخ داده است. کمتر ما شاهد چنین سالی بودیم که حاجیان و آنهایی که عاشق خانه خدا بودند و می‌خواستند وظیفه دینی خود را انجام دهند امسال به دلیل شیوع این بیماری موفق نیستند و انشاءالله در منزل خود نورانیت را به دل‌های خود با مناجات و راز و نیاز با خداوند برمی‌گردانند.

وی گفت: اساس این ایام و روزهایی که خداوند برای ما مقرر کرده است، عید مسلمان‌ها و  وحدت مسلمان‌ها و روز نزدیکی با خداوند است که به تعبیر بعضی از علما می‌گویند عرفه روز آشتی با خداوند است و توبه حضرت آدم هم در روز همین عرفه بود که پذیرفته شد.

روحانی با بیان اینکه علیرغم اینکه ما امسال کرونا داشتیم و همچنان با آن مواجه هستیم و هنوز مرزها عادی نشداند، دشمنان در زمینه اقتصادی موفق نبوده و نتوانسته ما را زمین بزنند، اظهار داشت: البته مشکلاتی برای ما به وجود آمده است که باید آن را حل کنیم. معتقدم بخشی از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم، قابل حل است.

وی افزود: یعنی با نظارت دقیق از تولید تا مصرف نهایی، از ثبت سفارش تا تخصیص و تامین ارز، سفارش از کشور مبدأ و زمانی که کالا از کشور آن حرکت و به انبارهای داخل کشور می‌رسد باید مثل سایه این روند را دنبال کنیم. امروز نظارت کار سختی نیست؛ چرا که با سامانه الکترونیک می‌توانیم کالا هر جا که باشد مثل سایه در کنارش باشیم و ببینیم که چگونه مسیر آن انجام می‌شود. می‌توانیم ببینیم کالای تولیدی ما از وقتی که وارد بازار شده است، چقدر قیمت‌گذاری شده است. برخی از مشکلات قابل رفع است و ممکن است برخی دیگر در حال حاضر قابل حل نباشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به دیدارش با تولیدکنندگان پتروشیمی و فولاد، گفت: مردم کشور بدانند در ۷ سال گذشته تولید فولاد ما در تمام زنجیره آن نسبت به تاریخ پیش از خود دو برابر شده است؛ یعنی از ابتدای تولید فولاد تا پیش از هفت سال گذشته یک سو و در هفت سال گذشته تولید فولاد دو برابر شده است. این کار بزرگی است که مدیران، تولیدکنندگان و کارگران ما انجام داده‌اند؛ این نشان می‌دهد که ما توانمند هستیم.

وی با بیان اینکه باید با متخلفان برخورد شود، گفت: ما باید نظارت‌ها را در سطح کلان و خرد افزایش دهیم که وظیفه وزارت صمت و دادگستری است که وظیفه سنگینی را برای نظارت بر بازار دارند و باید دقت کنند مقررات و چارچوب‌های قیمتی اجرا شود.

روحانی با تاکید بر اینکه دشمن نتوانست در زمینه‌های اقتصاد ما را شکست دهد به راه‌های دیگر رو آورده است، گفت: یکی دیگر از راه‌ها ایجاد تفرقه در کشور بود و در ابتدای کرونا به اختلاف بین قوا امیدوار بودند اما با تاکید مقام معظم رهبری هیچ کدام از گروه‌ها نباید به دنبال حاشیه‌سازی باشند و باید به یکدیگر کمک کنند. اگر بناست قوه‌ای موضوعی را به ما گوشزد کند و باید به ما پیشنهاد بدهند وگر نقدخالی کمکی به ما نمی‌کند.

وی افزود: دشمن راه سومی را در پیش گرفته و آن ایجاد شایعات است و گفته می‌شود کوه‌ها را فروختند و روز بعد می‌گویند جنگل‌ها را فروخته و یا وقف کرده‌اند؛ مگر میشه کوه، دریا، جنگل و اقیانوس را وقف کرد، وقف بر اساس مالکیت انجام می‌شود. این شایعات را درست می‌کنند که مردم را نگران کنند. یک زمانی می‌گویند یک بخش یا جزایر کشور را فروختند. از ایجاد شایعات تعجب نمی‌کنم؛ چراکه دشمنان ما آنها را درست می‌کنند، عجیب این است که چطور گوش شنوا وجود دارد که در این شرایط کرونا چنین چیز را بی‌اساسی را بشنود.

وی با اشاره به تحریف سخنان مقام‌ها، اظهار داشت: برخی می‌گویند ماه محرم را تعطیل کرده‌اند، دیگری می‌گوید می‌خواهند با شکوه‌تر برگزار کنند که متاسفانه گاهی دوستان هم به این سخنان گوش می‌دهند. همه اعیاد و مراسم‌ها انجام خواهد شد اما با انجام پروتکل‌ها یعنی اگر می‌گویند که تجمع نباشد، ماسک باشد، نوشیدنی استفاده نشود و یا روزهای عزا به جای بیست روز، چهار روز باشد و ساعات آن ۳_۴ ساعت باشد همه باید انجام دهند.

روحانی ادامه داد: به آن‌ها که می‌خواهند عزاداری تعطیل نشود، گفته می‌شود که عزاداری تعطیل می‌شود به برخی دیگر گفته می‌شود که عزاداری‌ها باعث شیوع بیماری شده است. کسانی که مشعل عزاداری امام حسین (ع) را روشن می‌کنند، خودشان مراعات می‌کنند که کسی مشکلی برایش بوجود نیاد؛ چراکه اگر کسی رعایت نکند؛ ضامن شرعی است یعنی اگر کسی مریض باشد و اعلام نکند، حق الناس و خلاف شرع کرده و همچنین خلاف مقررات قانونی است.

وی تصریح کرد: باید آنهایی که همه پروتکل‌ها را اجرا نمی‌کنند و زیر پا می گذارند حتی اگر لازم است، مجازات برایشان تعیین شود پیشتر اعلام کردیم اگر کسی وارد اداره‌ای می‌شود و پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کند، اجازه ورود داده نشود و خدمات به او ارائه نکنند.

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید