هر چند برخی منابع نقش شخص روحانی در این مسئله را رد می‌کنند و معتقدند این ساختار هیات دولت و نهاد ریاست جمهوری است که جلوی حضور حناچی در جلسات را گرفته است، ساختاری که فرمان آن در دست محمود واعظی، رئیس دفتر معتمد رئیس جمهور است.

ملک جماران روابط بهشت و پاستور را تیره و تار کرد

سلام نو – سرویس سیاسی: مهر ماه ۹۶ بعد از آن که شورا و شهردار جدید شهر تهران در بهشت مستقر شدند بالاخره بعد از ۱۸ سال دولت حسن روحانی پذیرفت تا شهردار تهران در جلسات هیات دولت حاضر شود تا یکی از درخواست‌های فعالین سیاسی و اجتماعی بعد از نزدیک به دو دهه رنگ واقعیت بگیرد.

محمدعلی نجفی که اولین شهردار منتخب شورای شهر جدید تهران بود پیش از شهردار شدن مشاور روحانی و گزینه مطلوب او برای تصدی وزارت آموزش و پرورش بود، سابقه‌ای که باعث شد نجفی راحت‌تر به جلسات هیات دولت برود. او درباره حضورش در جلسات دولت به عنوان شهردار تهران گفته بود: در کشور ما ۷۶ درصد جمعیت شهرنشین هستند بنابراین بسیار مهم است که برنامه‌های توسعه ملی که توسط دولت تنظیم می‌شود، با برنامه توسعه شهرداری که توسط شهرداری‌ها تنظیم می‌شود هماهنگی داشته باشد.

نجفی خود را نه نماینده تهران بلکه نماینده تمام شهرداران و شهرنشینان در دولت دانست و افزود: شروع هماهنگی بین دولت و شهرداری‌ها این است که شهردار در جلسات و کمیسیون‌های تخصصی دولت حضور داشته باشد تا در جریان تصمیمات دولت قرار گیرد. بنده هم به عنوان نماینده همه شهرداران و شهرنشینان کشور در جلسات حضور یافتم.

این روند با وجود استعفای محمد علی نجفی و اتفاقات بعد او باز هم ادامه داشت و پیروز حناچی، شهردار فعلی تهران نیز تا همین چند هفته پیش در جلسات هیات دولت شرکت می‌کرد، اما ظاهرا چند وقتی می‌شود که بین بهشت و پاستور شکراب شده و شهردار دیگر به جلسات هیات دولت دعوت نمی‌شود.

محمدجواد حق شناس اولین کسی بود که خبر عدم حضور حناچی در هیات دولت را داد و در واکنش به تکذیب این خبر توسط برخی نزدیکان دولت گفت که" اگر روال مثل قبل است، بگویید آخرین حضور آقای حناچی درجلسه هیات دولت به چه زمانی بر می‌گردد. " او هم‌چنین تایید کرد که مشکل اصلی دولت با شهرداری به ماجرای ملک جماران باز می‌گردد.

حق شناس درباره ریشه اختلافات توضیح می‌دهد و می‌گوید که بنا بر شینده‌های او، شهردار به دلیل اتفاقات رخ داده برای ملک جماران در جلسه هیات دولت مورد پرسش قرار می‌گیرد و توضیحاتی می‌دهد که گویا موردپسند مقامات قرار نمی‌گیرد و بعد از آن شهردار دیگر به جلسات هیات دولت نمی‌رود.

ملک مورد نظر هم ملکی بود که ساخت و سازش در جماران با اعتراض اهالی همراه بود و شورای شهر و شهرداری را به واکنش وا داشت. این ملک که در ابتدا شایعه شده بود متعلق به شخص حسن روحانی است در اصل متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری بود که علاوه بر ساخت یک طبقه غیرقانونی، پروانه ساخت نیز اخذ نکرده بود. شهرداری برای نشان دادن حسن‌نیت خود بلافاصله پروانه ساخت را صادر کرد ولی برای رعایت قانون دستور به تخریب یک طبقه ساخته شده غیرقانونی داد، اتفاقی که ظاهرا برای اهالی پاستور خوشایند نبود.

جواد امام، رئیس بنیاد باران، علت عدم حضور پیروز حناچی در جلسات هیئت دولت را به موضوع جلوگیری از ادامه تخلف ساختمانی ملک ریاست جمهوری در منطقه جماران مرتبط ساخته است. در واقع براساس اخبار منتشرشده گویا روحانی به‌دلیل تخریب طبقه خلاف ملک جماران متعلق به نهاد ریاست جمهوری از سوی شهرداری، اجازه حضور به پیروز حناچی، شهردار تهران را در جلسات هیئت دولت نمی‌دهد و در تلاش است محدودیت طرح تفصیلی منطقه جماران را بردارد.

هر چند برخی منابع نقش شخص روحانی در این مسئله را رد می‌کنند و معتقدند این ساختار هیات دولت و نهاد ریاست جمهوری است که جلوی حضور حناچی در جلسات را گرفته است، ساختاری که فرمان آن در دست محمود واعظی، رئیس دفتر معتمد رئیس جمهور است.

حالا باید دید درخواست اعضای شورای شهر کارگر می‌افتد و دولت به حضور حناچی در جلساتش رضایت می‌دهد یا روند حضور شهردار در جلسات هیات دولت تا زمان و دولتی دیگر متوقف می‌ماند؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید