محققان گزارش دادند که در مطالعه ای که در آن بیش از 90،000 زن شرکت کرده بودند، شیوه زندگی سالم، خطر ابتلا به سرطان سینه را حتی در بین زنانی که در معرض خطر ژنتیکی بالا برای ابتلا به این بیماری بودند، کاهش داد.

انتخاب سبک زندگی سالم می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد

این یافته ها حاکی از آن است که صرف نظر از خطر ژنتیکی، زنان ممکن است با انجام برخی کارها از جمله ورزش کافی، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند.  حفظ وزن سالم و پرهیز از مصرف الکل، عدم استفاده از داروهای پیشگیری از بارداری خوراکی نیز می تواند در این امر کمک کننده باشد.

به گفته محققان تقریباً یک چهارم موارد سرطان پستان قابل پیشگیری است، فقط کافی است تا سهم عوامل خطر اصلاح پذیر و چگونگی تأثیر آن ها بر عوامل ژنتیکی ارثی را بدانیم.

در هر گروه خطر، محققان زنان را بر اساس وجود یا عدم وجود پنج عامل شیوه زندگی که قبلاً با خطر کم تری از سرطان پستان در ارتباط بودند، تقسیم کردند. این عوامل عبارتند از: وزن سالم، ورزش منظم، عدم استفاده از درمان های هورمونی بیش از 5 سال، عدم استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی و عدم مصرف الکل

به نظر می رسد زنانی که حداقل چهار مورد یا موارد بیش تری از این عوامل را رعایت می کنند، دارای سبک زندگی مطلوبی هستند. زنان با دو یا سه عامل، دارای سبک زندگی متوسط ​​بودند و زنانی که موارد کم تری را رعایت می کردند، از سبک زندگی نامطلوبی برخوردار بودند.

نتایج

داده ها حاکی از آن است که هرچه شاخص توده بدنی شخص بالاتر باشد، خطر ابتلای او به سرطان سینه نیز افزایش می یابد. مصرف قرص های ضد بارداری با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه همراه نبود، اما عدم مصرف این داروها هنوز هم جزئی از طبقه بندی سبک زندگی سالم شناخته می شود.

در پایان به نظر می رسد حتی اگر زنان در معرض خطر ژنتیکی بالاتری برای ابتلا به سرطان سینه قرار داشته باشند، یک شیوه زندگی سالم تر موجب کاهش خطر ابتلا به این بیماری می شود.

یافته های شگفت آور

جای تعجب است که این تغییرات شیوه زندگی، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش داده است. این مطالعه نیاز به همانند سازی دارد. از سوی دیگر این تغییرات سبک زندگی، باعث ارتقاء سلامت کلی می شود و مطمئناً با کاهش خطرات بیماری های قلبی عروقی، قاتل شماره یک زنان مرتبط است.

این داده ها باید بیماران را توانمند سازد و سلامت کلی آن ها را بهبود بخشد و خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد.

به علاوه اگرچه در گذشته داروهای ضدبارداری با سرطان پستان ارتباط داشتند، اما هیچ ارتباطی در این مطالعه یافت نشد. توضیحات احتمالی می تواند این باشد که محققان مدت زمان استفاده، سن آخرین استفاده و نوع مصرف قرص های ضد بارداری مورد استفاده زنان را در نظر نگرفته اند.

این تحقیق توسط مؤسسه ملی تحقیقات بهداشتی مرکز تحقیقات زیست پزشکی منچستر، انستیتوی آلن تورینگ و اپیدمیولوژی سرطان در انگلستان انجام گرفته است.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید