سهیل نوردرخشان مدیر مالی گروه خودروسازی سایپا، از افزایش ۱۲۷درصدی قیمت مواد اولیه و قطعات خودرو خبر داد.

قیمت خودرو باید 127 درصد گران می شد!

به گزارش سلام نو به نقل از سایپا نیوز، مدیر مالی گروه خودروسازی سایپا گفت: بررسی قیمت مواد اولیه و قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو نشان می دهد این شاخص بر اثر تغییرات قیمت ارز و نهاده ها، بیش از ۱۲۷ درصد افزایش داشته اند.

سهیل نوردرخشان اظهار کرد: میانگین رشد نهاده های تولید از بهمن ۹۷ تا پایان تیر ۹۹ نشان می دهد در ۱۸ ماه گذشته شاهد افزایش ۱۲۷.۲ در این شاخص ها بوده‌ایم.

افزایش ۱۲۷درصدی قیمت مواد اولیه خودرو

نوردرخشان در ادامه به تشریح جزئیات این افزایش قیمت ها پرداخت و افزود: یکی از مواد اولیه در تولید خودرو، مواد پلیمری و شیمیائی هستند که با داشتن سهم ۶ درصدی از کل پَک مواد و قطعات، ۷.۴ درصد بر قیمت یک محصول تاثیر می گذارند.

به گفته وی، این مواد در دی ماه سال ۹۷ به ازای هر کیلوگرم ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان تهیه می شده اما در تیرماه ۹۹ با رشد ۴۴ درصدی به ۱۵هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.

نوردرخشان گفت: در اصول حسابداری صنعت خودرو، لاستیک را با شاخص کیلوگرم محاسبه می کنند که این محصول در دی ۹۷ کیلویی ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان بود اما در ماه گذشته، با رشد ۲۰۲ درصدی با بهای ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان تهیه شده است.

مدیر مالی گروه خودروسازی سایپا به افزایش قیمت کانی های فلزی در ۱۸ ماه گذشته نیز اشاره کرد و گفت: آلومینیوم در این مدت از کیلویی ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان به ۳۸ هزار و ۷۰۰ تومان، مس از ۵۳ هزار و ۴۰۰ تومان به ۱۲۳ هزار تومان، بیلت فولاد و چدن از ۳ هزار و ۹۰۰ تومان به ۹ هزار و ۲۰۰ تومان، آهن ورق داخلی از ۵ هزار تومان به ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان و آهن ورق خارجی از ۷ هزار و ۱۰۰ تومان به ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

نوردرخشان با بیان اینکه علاوه بر این مواد، افزایش نرخ ارز نیز بر بهای تامین مواد و قیمت تولید محصولات خودروسازان تاثیر قابل ملاحظه ای دارد، افزود: در ۱۸ ماه گذشته نرخ دلار آزاد از ۱۰ هزار و ۸۵۴ تومان به ۲۰ هزار و ۸۹۴ تومان رسیده که رشد ۹۲ درصدی را نشان می دهد.

وی ادامه داد: دلار مبادله ای موسوم به نیما نیز از قیمت ۸ هزار و ۸۱ تومانی در بهمن ۹۷ با رشد ۱۱۰ درصدی به ۱۶ هزار و ۹۷۰ تومان رسیده است.

مدیر مالی گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: میزان تاثیرگذاری هر یک از این نهاده ها بر قیمت تمام شده خودروها متفاوت و موثر است اما نشان می دهد که به طور میانگین ۱۲۷ درصد رشد داشته اند، این درحالی است که افزایش قیمت خودروها در این مدت زمان بسیار کمتر از ۱۲۷ درصد بوده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید