۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
کد خبر: 55158944

تنفس ازن می تواند موجب مشکلات مختلفی از جمله درد قفسه سینه، سرفه، سوزش گلو و گرفتگی ریه شود.

ازُن چیست؟ و چقدر خطرناک است؟

به گزارش سلام نو، مشرق نوشت: هوای شهر تهران زمستان هر سال به دلایل مختلف از جمله افزایش غلظت مونوکسید کربن یا ذرات با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون روزهای آلوده ای را سپری می‌کند و در فصل سرد سال، تعطیلی‌های فراوانی را در کلانشهر تهران شاهد هستیم.

اما در سالهای اخیر روزهای آلوده تهران را در تابستان هم شاهدیم که به دلیل افزایش غلظت گاز ازن در هوای پایتخت است؛ روز یکشنبه ۲۹ تیر ماه شهر تهران، نخستین روز ناسالم خود در سال ۹۹ را به‌دلیل بالا بودن غلظت گاز ازن به ثبت رساند؛ هم‌اکنون نیز شاخص هوای شهر تهران روی عدد ۱۵۷ و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

اُزُن چیست؟

گاز ازن (o۳) از ترکیب سه اتم اکسیژن ایجاد می‌شود و یک اکسیدکننده قوی است؛ ازن گازی تقریباً بی‌رنگ با بویی خاص شبیه بوی هوای تازه که در دمای معمولی به صورت گاز وجود دارد.

اُزُنِ خوب از ورود اشعه ماوراء بنفش نور خورشید به زمین جلوگیری می‌کند و ازون در سطح زمین یا ازن بد که به عنوان آلاینده از آن یاد می‌شود، جزو آلاینده های ثانویه است.

ازن موجود در هوایی که تنفس می‌کنیم قابلیت آسیب رساندن به سلامتی را دارد، ازن می‌تواند باعث بروز عوارضی بر سلامتی انسان به ویژه مبتلایان به بیماری‌های ریوی، کودکان، سالمندان و افرادی که در خارج از منزل فعال هستند، شود؛ در مواجهه با این گاز، کودکان در معرض بیشترین خطر هستند زیرا ریه‌های آن‌ها هنوز در حال رشد و احتمال بروز آسم در کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

تنفس ازن همچنین می‌تواند باعث مشکلات مختلفی از جمله درد قفسه سینه، سرفه، سوزش گلو و گرفتگی ریه شود؛ قرار گرفتن در معرض ازن به‌طور مکرر و طولانی‌مدت ممکن است باعث ایجاد زخم دائم در بافت ریه و حتی سرطان ریه شود.

در صورتی که غلظت ازن بالاتر از حد مجاز سلامت باشد، کودکان و بزرگسالان فعال و افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی، مانند آسم باید از مواجهه طولانی‌مدت در فضای باز اجتناب کنند و در صورتی که میزان این گاز در شرایط ناسالم قرار گیرد بقیه افراد نیز باید حضور خود را فضای باز محدود یا در صورت نیاز متوقف کنند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید