سیاست فعلی اسرائیل در برابر ایران به عنوان "کارزارِ میان نبردها" شناخته می‌شود و قصد دارد توانایی ایران برای تهدید اسرائیل به ویژه در سوریه، لبنان و عراق را به طور خاص هدف قرار دهد. تمرکز این نبردهای کوچک بر روی این مسئله است که از استقرار ایران در نقاطی که به آن برتری استراتژیک نسبت به اسرائیل می‌دهد جلوگیری کند و امکان درگیری مستقیم ایران با اسرائیل را کاهش دهد.

جنگ با ایران هدیه انتخاباتی اسرائیل به ترامپ خواهد بود؟

سلام نو سرویس بین الملل: با خطرناک شدن وضعیت نظرسنجی‌های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، برخی احتمال می‌دهند دونالد ترامپ رئیس جمهور آینده آمریکا نباشد، احتمالی که هرچند زیاد نیست ولی آن قدر هست که برخی لابی‌ها و اندیشکده‌های نزدیک به اسرائیل در آمریکا از احتمال باخت ترامپ خبر داده‌اند و گفته‌اند که اسرائیل باید آماده تعامل با بایدن باشد.

دونالد ترامپ آن چنان متحد مطلوبی برای اسرائیل بود که حتی احتمال خروج زود هنگامش از کاخ سفید هم باعث نگرانی تل آویو شود و مقامات رژیم اسرائیل را به فکر اقدامات حمایتی از ترامپ بیاندازد.

این اقدامات شامل حمایت کارتل‌های رسانه‌ای نزدیک به صهیونیست‌ها و حمایت لابی‌های صهیونیست از ترامپ خواهد شد اما قطعا به این موارد محدود نخواهد ماند و اسرائیل تلاش می‌کند برای پیروزی ترامپ از هر ابزاری استفاده کند.

آن طور که تحلیل‌گر نیویورک مگ می‌نویسد احتمال سورپرایز اکتبر این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جنگ در خاورمیانه باشد، جنگی که آینده سیاسی نتانیاهو و ترامپ را تضمین کند.

یک مقام اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با نیویورک مگ گفته که اروپا نگران است که اسرائیل با دامن زدن به تنش با ایران سطح تنش را به تنش نظامی مستقیم بکشاند تا نتانیاهو از این تنش به عنوان اهرمی برای حفظ خود در سیاست و قدرت استفاده کند. این تنش نه تنها برای نتانیاهو جذاب است بلکه حتی می‌تواند برای ترامپی که این روزها اسیر عواقب کرونا هم هست جذاب باشد.

به باور نیویورک مگ سران نظامی اسرائیل هم تا وقتی که آمریکا حامی این تنش باشد از برخورد نظامی با ایران استقبال می‌کنند چون مایل هستند برنامه اتمی و برنامه موشکی ایران را به هر شکلی عقب بیاندازند.

سیاست فعلی اسرائیل در برابر ایران به عنوان "کارزارِ میان نبردها" شناخته می‌شود و قصد دارد توانایی ایران برای تهدید اسرائیل به ویژه در سوریه، لبنان و عراق را به طور خاص هدف قرار دهد. تمرکز این نبردهای کوچک بر روی این مسئله است که از استقرار ایران در نقاطی که به آن برتری استراتژیک نسبت به اسرائیل می‌دهد جلوگیری کند و امکان درگیری مستقیم ایران با اسرائیل را کاهش دهد.
 

در تازه‌ترین نمونه از این تلاش‌ها، رسانه‌های منطقه‌ شامگاه دوشنبه از حمله ارتش اسرائیل به چند پادگان و همچنین سیستم پدافند سوریه خبر دادند. همزمان خبرگزاری رویترز، از هدف قرار گرفتن یک انبار بزرگ مهمات متعلق به نیروهای تحت ایران در حومه دمشق خبر داد. در این بین برخی رسانه‌های اسرائیلی از شهادت فرماندهان سپاه در این حمله خبر دادند و حتی عکس فرمانده سابق مرزبانی را به عنوان یکی از فرماندهان شهید سپاه منتشر کردند.

شکل حمله شب گذشته و بزرگ‌نمایی آن بر علیه ایران نشان می‌دهد اسرائیل و شرکای عربش با افزایش بار روانی این حملات می‌خواهند تهران را به هر شکل در موضع واکنش قرار دهند.

مسئله دیگری که اسرائیل را برای خرابکاری در ایران و تنش مستقیم با آن تهییج می‌کند احتمال پیروزی بایدن است. اسرائیل می‌داند که به هر شکل حالا احتمالی اندک برای پیروزی بایدن وجود دارد و اگر او پیروز شود دیگر خبری از سیاست فشار حداکثری ترامپ بر ایران و حمایت صد در صدی از اسرائیل نخواهد بود. در نتیجه نتانیاهو مایل است در مدت زمان کوتاه باقی مانده تا انتخابات آمریکا بیشترین آسیب و ضرر ممکن را به ایران بزند و از فرصت باقی مانده نهایت استفاده را بکند.

با این وجود برخی نگرانی‌ها برای غربی‌ها و اسرائیل وجود دارد که ایران واکنش شدید در برابر حملات گاه و بی‌گاه اسرائیل در سوریه نشان دهد، هرچند برخی تحلیلگران معتقدند در موقعیت فعلی بعید است ایران واکنش پرقدرت و شدید علیه اسرائیل انجام دهد.

به باور تحلیلگر نیویورک مگ هرچند با وجود اولویت‌های بزرگ داخلی، بعید است که جنگ ایران و اسرائیل تاثیر قطعی بر انتخاب ترامپ بگذارد، اما اضطراب و هبستگی ملی ناشی از ورود آمریکا به یک جنگ می‌تواند مسئله‌ای جذاب برای رییس جمهوری باشد که به هر قیمتی مایل است در کاخ سفید بماند.

 

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید