۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 55158823

سفارت چین در انگلیس اعلام کرد این کشور مسئول عواقب تصمیمات اشتباه خود در رابطه با مسائل داخلی چین است.

هشدار چین به لندن

به گزارش سلام نو، به نقل از ایرنا، در این بیانیه که در تارنمای سفارت چین در لندن منتشر شده آمده است: انگلیس مکررا اظهارات اشتباهی را درباره قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ مطرح و در امور این منطقه که مربوط به مسائل داخلی چین است دخالت کرده است.

این بیانیه با اشاره به اینکه، طرف چینی بارها اعتراض و مخالفت شدید خود را در چندین مقطع اعلام کرده است افزود: طرف انگلیسی با نادیده گرفتن و بی اعتنایی به موضع چین،   گام‌های بیشتری را در مسیر اشتباه برداشته و برخلاف قوانین و هنجاری‌های بین‌المللی، آشکارا در امور داخلی چین دخالت کرده است.  

بیانیه یادشده می‌افزاید؛ لندن در روند اجرای قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ اختلال و ثبات این منطقه را تضعیف کرده و از این روی، طرف چینی شدیدا این اقدامات را محکوم و مخالفت خود را اعلام می‌دارد.

سفارت چین در این بیانیه تصریح کرد که دولت پکن، با هر اقدامی که دخالت در امور داخلی این کشور باشد قویا برخورد می‌کند. «قانون امنیت ملی هنگ کنگ اهرم مهمی برای اجرای پایدار سیاست یک کشور دو حکومت و ثبات در هنگ کنگ است. این قانون هنگ کنگ را به مکانی ایمن و با شکوفایی بیشتر تبدیل می‌کند».

سفارت چین همچنین در بیانیه یاد شده هشدار داده که هر اقدامی برای اعمال فشار بر پکن و ممانعت در اجرای قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ با مخالفت قوی جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری چین مواجه خواهد شد.  

برهمین اساس، سفارت چین در این بیانیه خواستار توقف هرگونه اقدامات مداخله‌جویانه انگلیس در امور داخلی هنگ‌کنگ شده و هشدار داده که لندن مسئول عواقب تصمیمات اشتباه خود در این زمینه است.

کنگره خلق چین ماه گذشته قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ را تصویب کرد. پکن این قانون را در پاسخ به اعتراضات خشونت‌آمیز طرفداران به اصطلاح دموکراسی در سال گذشته در هنگ کنگ وضع کرده بود.

مقامات چین می‌گویند؛  این قانون نه تنها به حقوق شهروندان هنگ کنگی آسیبی وارد نمی‌کند، بلکه با براندازی، تروریسم، جدایی و تبانی با نیروهای خارجی مقابله خواهد کرد و باعث رشد و شکوفایی بیشتر این منطقه خواهد شد.

وزیر امور خارجه انگلیس دیروز در واکنش به این لایحه، اعلام کرد که هنگ‌کنگ را در فهرست تحریم‌های تسلیحاتی لندن قرار داده و پیمان استرداد مجرمان با این منطقه را به حالت تعلیق درآورده است. او پیشتر برای اعطای حق شهروندی به مردم هنگ‌کنگ نیز اعلام آمادگی کرده بود.

روابط انگلیس و چین در ماه‌های اخیر بر اثر فشارهای آمریکا روی سراشیبی قرار گرفته است. دولت انگلیس هفته گذشته، در یک عقب نشینی آشکار، قرداد همکاری با غول فناوری هواوی در پروژه راه اندازی اینترنت نسل پنجم را نیز متوقف کرد.

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید