محمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: هرسال پایتخت در فصل تابستان با معضل آلودگی هوا مواجه می شود.

معضل پایتخت به جز گرما و کرونا در تابستان

به گزارش سلام نو به نقل از شفاف، شیوع ویروس کرونا شرایط و محدودیت‌هایی را برای افراد ایجاد کرد و تابستان امسال در کنار شیوع ویروس کرونا، هوای پایتخت آلوده‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند و می‌توان تابستان امسال را متفاوت‌تر از تابستان‌های سال گذشته دانست.

مسئله آلودگی هوا به طور معمول هر سال تابستان اتفاق می‌افتد، اما امسال در مقیاس با سال گذشته هوای پایتخت تعداد روزهای آلوده بیشتری را سپری می‌کند و همین موضوع نفس کشیدن شهروندان را سخت‌تر کرده است، شهروندانی که در کنار مراقبت‌هایی برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا باید آلودگی هوا را نیز مدنظر قرار دهند.

بر اساس گزارش اعلام شده از سوی کنترل کیفیت هوای تهران از اول تا ۲۹ تیرماه سال گذشته ۱۶ روز قابل قبول، ۱۲ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم داشتیم در حالیکه از اول تیر تا ۲۹ تیرماه سال جاری ۱۷ روز ناسالم، ۱۱ روز قابل قبول و یک روز ناسالم را پایتخت پشت سر گذاشته است.

در خصوص همین موضوع محمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی تهران اظهار کرد: این روزها افزایش آلاینده ازن سبب ایجاد شرایطی ناسالم برای گروه‌های حساس شده است و تقریبا هر سال پایتخت با این معضل رو به رو خواهد بود.

او با اشاره بر اینکه ازن یک آلاینده‌ای است که از خودروها و کارخانه‌ها ایجاد می‌شود، افزود: تغییر در استانداردهای غلظت ازن و سختگیرانه‌تر کردن این موضوع باعث شده است که تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس نسبت به سال گذشته بیشتر باشد.

رستگاری افزود: طرح‌های پایش توسط همکاران محیط زیست به طور مستمر در حال انجام است.

علت آلودگی هوا در تابستان چیست؟

در تابستان معمولا علاوه بر گرد و غبار، افزایش آلاینده ازن باعث آلودگی هوا در سطح شهر تهران می‌شود. ازن از جمله آلاینده‌های ثانویه است که از ترکیب سه اتم اکسیژن و یک اکسید کننده قوی ایجاد می‌شود، میزان غلظت این آلاینده با شدت گرفتن نور خورشید در ماه‌های گرم سال افزایش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل در تابستان به دلیل گرم‌تر بودن هوا غلظت این آلاینده بیشتر از تابستان می‌شود در نتیجه سبب آلودگی هوا خواهد شد.

به گفته کارشناسان منابع تجاری، خانگی، عمومی، نیروگاه ها، کارگاه‌های صنعتی و صنایع که گاز طبیعی می‌سوزانند نقش موثری در تولید و انتشار این آلاینده دارند و البته خودروهای موجود و موتورسیکلت های فرسوده در سطح شهر نیز منبع اصلی تولید کننده ازن خواهند بود و نقش ۳۲ درصدی دارند.

این آلاینده معمولا از نیمه خرداد تا نیمه مرداد ماه افزایش پیدا می کند و سبب آلوده تر شدن هوا می شود؛  همانطور  که می دانید ازن باتوجه به غلظتی که داشته باشد می‌تواند برای سلامتی افراد مضر و حتی خطرناک و کشنده باشد، زیرا این آلاینده قابلیت آن را دارد که در هر قسمت از بافت ریه نفوذ کند و به مرور زمان وارد جریان خون و در مدت باعث ایجاد تنگی تنفس برای افراد شود؛ بنابراین در روزهای تابستانی که غلظت آلاینده ازن افزایش پیدا می‌کند و سبب ایجاد آلودگی هوا می‌شود، توصیه می‌شود تا کودکان و بزرگسالان فعال و افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی و قلبی از قرار گرفتن در فضای باز خودداری کنند و در صورتی که شرایط هوا برای همه افراد جامعه ناسالم باشد بقیه افراد نیز باید تنها برای کارهای ضروری از منزل خارج شوند و از انجام کارهای سنگین و ورزشی همچون دویدن اجتناب کنند، همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که با اضافه وزن رو به رو هستند نیز از جمله گروه‌های در معرض خطر آلاینده ازن هستند.

آلاینده ازن و آلودگی هوای تهران موضوع نوظهوری نیست و مقابله با آن همان راهکارهایی است که برای کاهش سایر آلاینده‌ها مطرح می‌شود، بنابراین برای کاهش این آلاینده بهتر است منابع تولید این آلاینده را کنترل و کاهش دهیم تا شاید با گذشت زمان شاهد کاهش روزهای ناسالم در پایتخت باشیم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید