فیلم سینمایی «نرگس مست» به نویسندگی و کارگردانی سید جلال‌الدین دری و تهیه‌کنندگی عبدالله اسفندیاری و نقش آفرینی هنرمندان شاخصی همچون میترا حجار ، مهدی پاکدل، سعید پورصمیمی، سیامک صفری، رضا فیاضی، هومن برق‌نورد، متین ستوده، امیرحسین مدرس و ... به صورت آنلاین در شبکه های VOD اکران شده است، به بهانه اکران این فیلم در شبکه های VOD به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

این کارگردان جوان پیش از این سریال «برابر با اصل» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی خودش و با حضور بازیگرانی همچون سیاوش طهمورث، حسن جوهرچی، روناک یونسی،  نفیسه روشن، حدیثه تهرانی، عمار تفتی، سولماز حصاری، پریسا روشنی، محمد فیلی، حشمت اله آرمیده، ناهید مسلمی، سیامک اشعریون، امید زندگانی، زهرا اویسی، حسام نواب صفوی و ... جلوی دوربین برده بود.

سید جلال الدین دری فرزند سید ضیاء الدین دری کارگردان فقید سینمای ایران با در دست داشتن یک قصه خوب دست به تولید اولین فیلم بلند سینمایی خود با عنوان «نرگس مست» زده است که می توانست با پرداخت بهتری فیلم شایسته تری را بسازد.

یکی از بزرگترین ایرادات نخستین فیلم جلال الدین دری کات های نادرست و پی در پی فیلم است که گاهاً در هنگام دیالوگ گویی بازیگران اتفاق می افتد و این امر به دو مقوله کارگردانی و تدوین فیلم باز میگردد و موجب رنجش و سردرگمی مخاطب در حین تماشای فیلم می شود.

ایراد دیگر این فیلم ریتم کند آن است که کارگردان عامدانه با توجه به فضای شاعرانه و موسیقیایی فیلم آن را برگزیده است که موجب می شود از اواسط فیلم مخاطب قید تماشای ادامه آن را بزند، در کنار کارگردانی ضعیف این فیلم طراحی صحنه نیز به بدترین شکل ممکن صورت گرفته است، طبیعتاً ساخت فیلمهای تاریخی معیار های طراحی صحنه و لباس خاص خود را دارد و فقط با پوشیدن چنددست لباس قدیمی نمی توان حال و هوای زمان قدیم را ایجاد کرد.

تنها نکته مثبت فیلم جدا از پرداخت به زندگی چند موسیقیدان ایرانی، پخش موسیقی اصیل ایرانی در سکانس هایی از فیلم است که برای مخاطب حس نوستالژی دارد و باعث می گردد تا بیننده به یک حس آرامشی در لحظاتی از فیلم برسد.

تهیه کنندگی فیلم سینمایی «نرگس مست» برعهده عبدالله اسفندیاری، تهیه کننده 67 ساله سینما و تلویزیون بوده است، وی پیش از این تهیه کنندگی آثاری همچون «خواب لیلا» به کارگردانی مهرداد میرفلاح، «ستاره می شود» و «ستاره بود» به کارگردانی فریدون جیرانی، «شکلات» به کارگردانی افشین شرکت، «لژیون» به کارگردانی سید ضیاء الدین دری، «دخیل» به کارگردانی داریوش یاری و ... را برعهده داشته است.

سید جلال الدین دری نگارش فیلمنامه فیلم «نرگس سرمست» را خود انجام داده است، وی که پیش از این نیز به عنوان یک نویسنده در بین مخاطبین مطرح بود، نگارش فیلم های «بن‌بست» به کارگردانی مرتضی آتش زمزم، «آخرین سرقت» به کارگردانی پدرام علیزاده، «عقاب صحرا» به کارگردانی مهرداد خوشبخت، «کمکم کن» به کارگردانی قاسم جعفری، «سراب» به کارگردانی حسین سهیلی زاده و ... را نیز به عهده داشته است.

وی با در دست داشتن یک ایده جالب پیرامون موسیقی اصیل ایرانی برای طرح قصه قدم اول برای نگارش فیلمنامه به درستی برداشته است، اما به دلیل به حاشیه رفتن و عنوان کردن خرده داستان های نامربوط و نداشتن قصه منسجم بالجبار مسیر را به اشتباه رفته است و فیلمی که می توانست یکی از فیلم های ماندگار تاریخی سینمای اخیر ایران لقب بگیرد را به اثری مصنوعی و ضعیف بدل کرده است.

طبیعتاً قصه عشق عارف قزوینی و افتخار السلطنه به تنهایی آنقدر بار دراماتیک برای نگارش یک فیلمنامه خوب را دارد که دیگر نیاز به حاشیه رفتن و افزودن خرده داستان های نامربوط نبود و اگر دری تنها همین قصه را دستمایه فیلمنامه خود قرار می داد بی شک اثر بهتری را می توانست خلق کند.

یکی از مهمترین ایرادات فیلمنامه «نرگس مست» دیالوگ های گاهاً خنده دار فیلم و استفاده از دایره لغاتی است که در آن دوره های زمانی رایج نبودند و قدمت آنها طبیعتاً به دو دهه اخیر باز می گردد.

«نرگس مست» مضمونی اجتماعی دارد و زندگی چهار شاعر و تصنیف ساز معاصر را همراه با تاریخچه موسیقی ایرانی در قالبی عاشقانه و شاعرانه به تصویر می کشد و قصه فیلم داستان زندگی یک سازنده قدیمی تار است که در خانه‌اش با گروه جوانی که تمرین موسیقی می‌کنند مراوده دارد، او در فضای ذهنی خودش اساتید موسیقی ایران را گاه به جای آنها تصور می‌کند و ما ترانه‌های ماندگار فارسی را از آن اساتید می‌شنویم و ....

فیلم «نرگس مست» پیرامون چهار شخصیت برجسته حوزه موسیقی اصیل کشور همچون «علی اکبر شیدا» (یکی از پایه گذاران تصنیف) با بازی سیامک صفری، «عارف قزوینی» (شاعر) با بازی مهدی پاکدل، «محمد فرخی یزدی» (روشنفکر و آزاد‌ اندیش) با بازی هومن برق نورد و بانو قمرالملوک وزیری (اولین خواننده زن ایران) با بازی نگار عابدی است، البته لازم به ذکر است که در این فیلم میترا حجار در نقش «افتخارالسلطنه» (دختر ناصرالدین‌شاه و دلدادهٔ عارف قزوینی که سرنوشت آن ها به وصال منتهی نشد) و سعید پورصمیمی در نقش «موسیو خاچیک» نیز به ایفای نقش می پردازند.

در فیلم سینمایی «نرگس مست» بازیگرانی همچون سعید پورصمیمی، مهدی پاکدل، میترا حجار، هومن برق نورد، سیامک صفری، نگار عابدی، رضا فیاضی، امیرحسین مدرس، متین ستوده، بهنام قربانی، مهدی فرج وند، مژگان اخلاقی، هستی فرحی، مرتضی شریف، حمید فتاحی و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

بازیگران فیلم نیز همانند شخصیت های داستان بسیار منفعل ظاهر شده اند و با اینکه سید جلال الدین دری از ترکیب بازیگری خوبی در فیلم خود بهره برده است، اما با فیلمنامه و کارگردانی ضعیف و عدم بازی گرفتن درست از بازیگران فیلم خود نتوانسته فیلم موفقی بسازد و به طور کلی فیلم «نرگس سرمست» را نمی توان اثر موفق و درخشانی در کارنامه کاری بازیگران این فیلم محسوب کرد.

به عنوان مثال بازی سعید پورصمیمی با آن لهجه شیرین ارمنی مثل همیشه خوب و یکدست از آب درآمده است، اما به دلیل عدم شخصیت پردازی و پرداخت درست کارگردان به این نقش آنطور که باید و شاید نقش برای مخاطب ملموس و قابل باور نشده است و یا اینکه مهدی پاکدل در سکانس هایی که به لب خوانی موسیقی های می پردازد سکانس های طنزی را برای مخاطب ایجاد می کند که طبیعتاً ضعف عمده این مشکلات به عدم بازی گرفتن درست کارگردان از بازیگران خود باز می گردد.

سایر عوامل فیلم سینمایی «نرگس مست» عبارتند از: عبدالله اسفندیاری: تهیه کننده، محمدحسین حقیقی: مشاور کارگردان، رضا شیخی: مدیر فیلمبرداری، سعید نقدزاده: دستیار یک کارگردان و مدیر برنامه‌ریزی، محمد شاهوردی: مدیر صدابرداری، لیلا نقدی پری: طراح صحنه و لباس، بابک شعاعی:‌ طراح گریم،‌ آنیتا فیروز بخت: منشی صحنه، حامد حیدری:  سرپرست جلوه‌های ویژه بصری، هدایت الله سجادی:‌کارشناس انتظامی، بازیگردان نقش‌های فرعی: حسین تفنگدار، فرشاد کلباسی:‌ دستیار دوم کارگردان، محمد حسین برهانی زاده، میترا یکتافر، ملیکا قربانی: گروه کارگردانی، مهدی سنگی، محمد الوان کاریان: دستیاران صحنه، رها دادخواه، نجمه میرصانع: دستیاران لباس، امیر شاهوردی، محمد قاری‌زاده: دستیاران صدا، پدرام روشن، مریم حسنی، هانیه میرزایی: مجریان گریم، رضا دهقان: مدیر تدارکات، ناصر صوفی: مسئول هنروران، اکبر مرادی،‌ غلامرضا جاهد، امیر دلاوری:‌ دستیاران تدارکات، یزدان دری: تصویربردار پشت صحنه و امیر کوروش اعرابی: عکاس.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : «نرگس مست» فیلم درام اجتماعی به نویسندگی و کارگردانی سید جلال‌الدین دری و تهیه‌کنندگی عبدالله اسفندیاری با حضور بازیگران مطرح سینمای ایران نظیر میترا حجار، مهدی پاکدل، سعید پورصمیمی، سیامک صفری، رضا فیاضی، هومن برق‌نورد، متین ستوده، امیرحسین مدرس و ... در سال 1395 تولید شده است.

فیلم «نرگس مست» برای نخستین بار در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 1395 در بخش غیررقابتی حضور داشت و در ادامه با تلاش های عبدالله اسفندیاری تهیه کننده فیلم و علیرغم حضور بازیگران مطرح سینما، پس از گذشت ۳ سال از تولید، از چهارشنبه هفته مورخ ۲۳ بهمن در سرگروه سینما فرهنگ بر روی پرده سینماها رفت و با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها پس از گذشت یک هفته از اکران در تاریخ 3 اسفند 1398 با فروش ۳۴٬۹۰۳٬۰۰۰ تومانی به اکران خود در سینما پایان داد.

نخستین ساخته سیدجلال الدین دری، پس از گذشت تقریباً چهار سال از زمان تولید فیلم، از 25 تیرماه ۱۳۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم از اکران آنلاین در شبکه های VOD، به صورت اینترنتی و بر بستر شبکه های VOD به اکران آنلاین درآمد.

بیشتر بخوانید :

نقد فیلم «دوباره زندگی» / فیلمی ساده و روان از زندگی یک زوج پیر

نقد فیلم «حکایت دریا» / حکایت امروز آدمها به روایت بهمن فرمان آرا

نقد فیلم «یلدا» / فیلمی اقتباسی از برنامه «ماه عسل» احسان علیخانی

نقد فیلم «تیغ و ترمه» / فاصله گرفتن کیومرث پوراحمد از سینمای منحصر به فردش

نقد فیلم «خانه دیگری» / کش دادن بی جهت قصه و پایان بندی فاجعه بار

«نرگس مست» نهمین فیلمی بود که بر بستر شبکه های VOD به اکران آنلاین درآمد و پیش از این فیلم هایی همچون «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی، «مهمانخانه ماه نو» به کارگردانی تاکفومی تسوتسویی، «حکایت دریا» به کارگردانی بهمن فرمان آرا، «کشتارگاه» به کارگردانی عباس امینی، «جهان با من برقص» به کارگردانی سروش صحت، «تیغ و ترمه» به کارگردانی کیومرث پوراحمد، «پسرکشی» به کارگردانی محمدهادی کریمی به صورت اینترنتی اکران آنلاین را تجربه کرده بودند.

کارگردانی فیلم «نرگس مست» بر عهده سیدجلال الدین دری نویسنده و کارگردان 48 ساله سینما و تلویزیون بوده است، وی که پیش از این بیشتر به عنوان نویسنده در سینما و تلویزیون شناخته می شد، فیلم «نرگس مست» اولین فیلم بلند سینمایی سیدجلال الدین دری در مقام کارگردان محسوب می شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید