داوود رشیدی بازیگر سینما و تلویزیون در ۲۵ تیر ۱۳۱۲ در شهر تهران متولد شد و در تاریخ ۵ شهریور ۱۳۹۵ در سن ۸۳ سالگی بر اثر ایست قلبی به دیار باقی شتافت، وی سابقه بازی در آثار شاخصی نظیر «هزاردستان»، «کندو»، «گل‌های داوودی»، «امام علی»، «تنهاترین سردار» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

از طلوع تا غروب با «داوود رشیدی» /  آمد، دید و  رفت

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | نرگس خادم شیرازی: امروز ۲۵ تیر ۱۳۹۹ مصادف است با هشتاد و هفتمین سالروز تولد داوود رشیدی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که در تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۱۲ در خیابان ری تهران چشم به جهان گشود و در تاریخ ۵ شهریور ۱۳۹۵ بر اثر کهولت سن و ایست قلبی در سن ۸۳ سالگی به دیار باقی شتافت و به همین مناسبت خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سلام نو به بررسی زندگی این هنرمند فقید، در یادداشتی با عنوان «از طلوع تا غروب» پرداخته است که در ادامه خواهید خواند.

از آثار شاخصی که وی در آنها به ایفای نقش پرداخته است می توان به فیلم و سریال هایی نظیر : «هزاردستان»، «سربداران»، «گل پامچال»، «کندو»، «گل‌های داوودی»، «امام علی»، «تنهاترین سردار»، «مختارنامه»، «کلاه پهلوی»، «خانه عنکبوت»، «کمال الملک»، «ولایت عشق»، «بازگشت پرستوها» و ... اشاره کرد.

از داوود رشیدی، در کنار عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و علی نصیریان به عنوان نسل اول بازیگری پس از انقلاب سینمای ایران یاد می شود، که با ورود از عرصه تئاتر به سینما و تلویزیون و به سبب حضورشان توانستند جنس جدیدی از بازیگری را به مخاطبان نمایش دهند.

بیشتر بخوانید :

از طلوع تا غروب با «محمدعلی کشاورز» / خداحافظ پدر سالار سینمای ایران

از طلوع تا غروب با «حمید سمندریان» / از تدریس در دانشگاه تا تاسیس رستوران

از طلوع تا غروب با «فرخ لقا هوشمند» / از کوچه پس کوچه های رشت تا تهران در پی تحقق آرزو

از طلوع تا غروب با «صدیقه کیانفر» / از آبادان تا تهران در پی آرزو

از طلوع تا غروب با «پروین سلیمانی» / شش دهه فعالیت هنری و بازی در بیش از صد فیلم

از طلوع تا غروب با «داوود رشیدی» /  آمد، دید و  رفت

طلوع :

داوود رشیدی با نام اصلی داوود رشیدی حائری بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون از خاندان مشهور حائری مازندرانی در ۲۵ تیر ۱۳۱۲ در کوچه آبشار خیابان ری و در خانواده ای اصالتاً بابلی چشم به جهان گشود، پدرش عبدالامیر رشیدی حائری دیپلمات و سفیر دولت شاهنشاهی ایران درکشورهای افغانستان، تونس و لهستان و مادرش آغا بی بی دختر شیخ محمدحسین حائری مازندارنی بود، پدر بزرگ پدری شیح محمد حائری مازندرانی معروف به ابن‌الشیخ روحانی مشروطه خواه و فرزند سوم زین‌العابدین حائری مازندرانی (از مراجع تقلید عصر قاجار) از روحانیون مشروطه خواه است.

وی به دلیل علاقه به رشته بازیگری به کلاس های بازیگری رفت و دوره های بازیگری را زیر نظر خانم لاشنال در تهران گذراند و در سال ۱۳۱۹ درست زمانی که هفت سال بیشتر نداشت توسط دختر عمه اش دکتر طوسی حائری (همسر دوم احمد شاملو) به به «عبدالحسین نوشین» (از نخستین افرادی بود که آموخته های تئاتر خود را در خارج از کشور به ایران آورد و نسلی را آموزش داد که هنر تئاتر کشور را پایه گذاری کردند) برای بازی در نمایشِ «مردم» نوشته مارسل پانیون معرفی شد و در آن نمایش به ایفای نقش پرداخت.

از طلوع تا غروب با «داوود رشیدی» /  آمد، دید و  رفت

این بازیگر فقید سینمای ایران به واسطه شغل پدر تحصیلات متوسطه را در ترکیه و پاریس به پایان رساند و تحصیلات دانشگاهی را در ژنو سوئیس ادامه داد و لیسانس علوم سیاسی خود را از دانشگاه ژنو گرفت و در ادامه در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر از کنسرواترا ژنو فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۳۴۳ پس از اتمام تحصیلات در ژنو به تهران آمد و در اداره تئاتر آن زمان استخدام و گروه تئاتر «امروز» را به همراه  هنرمندان مطرحی همچون پرویز فنی‌زاده، داریوش فرهنگ، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار، سیاوش طهمورث، مرضیه برومند، سوسن تسلیمی تاسیس کرد.

وی همزمان با تحصیل در رشته کارگردانی و بازیگری در خارج از کشور در سال ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ چندین تله تئاتر با عنوان های «دوازده مرد خشمگین»، «فرانسواز»، «کفاشه پر جوش و خروش»، «عشق‌های دن پرلین با بلیز در باغچه اش»، «در جزیره‌ای غریب»، «سیسیل یا مکتب پدران» و ... را کارگردانی و در آنها به ایفای نقش پرداخت، اما تله تئاتر «در جزیره‌ای غریب» در سال ۱۳۴۲ آغازگر فعالیت هنری این بازیگر پیشکسوت محسوب می شود که در آن بازیگران شاخصی همچون منوچهر فرید و محمدعلی کشاورز، فرزانه تأئیدی، عباس مغفوریان و ... به ایفای نقش پرداخته بودند.

داوود رشیدی در ادامه از سال ۱۳۴۵ تا سال ۱۳۴۹ در نه تله‌تئاتر با عنوان های «ریچارد سوم»، «سفرهای چونگ لی»، «آسانسور»، «صدایی در لیوان»، «خوشا به حال بردباران»، «باجه»، «همسفر»، «سیزیف و مرگ»، «دیکته و زاویه» به عنوان کارگردان هنری حضور داشت و نام خود را بیش از پیش بر سر زبان ها انداخت و از سال ۱۳۵۰ با ایفای نقش در فیلم سینمایی «فرار از تله» به کارگردانی جلال مقدم وارد عرصه بازیگری سینما شد و جایگاهش را به عنوان یکی از بهترین بازیگران نقش مکمل تثبیت کرد.

از طلوع تا غروب با «داوود رشیدی» /  آمد، دید و  رفت

وی در ادامه علاوه بر نویسندگی، کارگردانی و بازیگری سراغ تهیه کنندگی رفت و تهیه کنندگی چند نمایش و فیلم سینمایی را نیز به عهده گرفت و در سال ۱۳۵۱ با ایفای نقش در چهار فیلم سینمایی «گذر اکبر»، «فدایی»، «جهنم + من» و «تجاوز» یکی از پرکارترین سال‌های کاری‌اش را تجربه کرد و در سال ۱۳۵۲ از اداره تئاتر به تلویزیون ملی ایران رفت و در سمت مدیریت گروهِ نمایش‌ها و سرگرمی‌ها مشغول به کار شد.

فعالیت در تلویزیون:

این بازیگر نام آشنای سینما و تلویزیون ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۹۲ بیش از نیم قرن در تلویزیون ایران به فعالیت بازیگری پرداخت و در این مدت در بیش از ۸۰ تله تئاتر، فیلم و سریال به ایفای نقش پرداخت و آخرین کار تصویر وی در تلویزیون مربوط به سال ۱۳۹۲ و مستند «دست بافته های مادریم» به کارگردانی علی لایق زاده باز می گردد.

وی در طول عمر هنری خود در آثار تلویزیونی متعددی از جمله «کلاه پهلوی»، «مختارنامه»، «هزاردستان»، «ولایت عشق»، «معصومیت از دست رفته»، «بازگشت پرستوها»، «تنهاترین سردار»، «گل پامچال»، «امام علی»، «کوچک جنگلی» و ... ایفای نقش کرده و با کارگردانان مطرحی نظیر «مهدی فخیم زاده»، «محمدعلی طالبی»، «علی حاتمی»، «داود میرباقری»، «سیروس الوند»، «سید ضیاءالدین دری»، «ابولقاسم طالبی»، «بهروز افخمی» و ... همکاری داشته است.

از طلوع تا غروب با «داوود رشیدی» /  آمد، دید و  رفت

شاخص ترین نقش داوود رشیدی در تلویزیون مربوط به سریال «هزار دستان» به کارگردانی علی حاتمی در سال ۱۳۵۸ است، وی در این سریال در نقش «مفتش شش انگشتی» در کنار بازیگران شاخصی نظیر: عزت الله انتظامی، محمد علی کشاورز، جمشید مشایخی، علی نصیریان، حسین گیل، زهرا حاتمی و ... به هنرنمایی پرداخته است، لازم به ذکر است که سریال «هزاردستان» یکی از ماندگارترین سریال های تاریخ تلویزیون پس از انقلاب محسوب می شود و پس از درگذشت علی حاتمی کارگردان این سریال، دو فیلم سینمایی به نام های «کمیته مجازات» و «طهران روزگارنو» با تدوین واروژ کریم‌مسیحی بر اساس راش های این سریال ساخته شد.

فعالیت در سینما:

داوود رشیدی برای نخستین بار سینما را با بازی در فیلم «تجاوز» به کارگردانی حمید مصداقی در سال ۱۳۴۹ و در کنار بازیگران شاخصی نظیر اکبر مشکین، منوچهر فرید، آذر فخر، بهزاد فراهانی، رضا کرم‌رضایی و ... تجربه می نماید و از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۹۰ حدود چهل سال در سینمای ایران به فعالیت بازیگری پرداخت و در این مدت در بیش از ۴۰ فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت و آخرین کار تصویر وی در سینما مربوط به سال ۱۳۹۰ و فیلم «اکباتان» به کارگردانی مهرشاد کارخانی باز می گردد، وی در این فیلم در کنار بازیگرانی همچون شاهد احمدلو، مزدک میرعابدینی، سحر قریشی، سروش صحت و ... به ایفای نقش پرداخته است.

از طلوع تا غروب با «داوود رشیدی» /  آمد، دید و  رفت

وی در طول چهل سال فعالیت هنری خود در آثار سینمایی متعددی از جمله «فرار از تله»، «جهنم + من»، «کندو»، «کمال الملک»، «خانه عنکبوت»، «گلهای داوودی»، «طهران روزگار نو»، «تاتوره»، «بی‌بی چلچله»، «تکیه بر باد» و ... ایفای نقش کرده و با کارگردانان مطرحی نظیر «علی حاتمی»، «خسرو سینایی»، «فریدون گله»، «محمد علی فردین»، «کیومرث پوراحمد»، «علیرضا داوودنژاد»، «جلال مقدم»، «شاپور قریب» و ... همکاری داشته است.

داوود رشیدی در سینما اثر شاخص زیادی دارد که نمی توان به راحتی بهترین فیلم او را انتخاب کرد، اما یکی از ماندگارترین نقش های وی در سینما مربوط به فیلم سینمایی «کندو» به کارگردانی فریدون گله در سال  ۱۳۵۴ مربوط می شود، وی در این فیلم در نقش «آقا حسینی» و در کنار بازیگران شاخصی همچون بهروز وثوقی، رضا کرم‌رضایی، جلال پیشواییان، پروین سلیمانی، عزت‌الله رمضانی‌فر و ... به هنرنمایی پرداخته است.

از طلوع تا غروب با «داوود رشیدی» /  آمد، دید و  رفت

زندگی خصوصی:

داوود رشیدی در سال ۱۳۳۷ با احترام برومند بازیگر اسبق عرصه نمایش ازدواج کرد و حاصل این ازدواج یک پسر و یک دختر به نام های فرهاد و لیلی رشیدی است، فرهاد رشیدی یکی از دانشمندان ایرانی است که در کشور سوئیس و شهر ژنو مشغول به کار است و دختر وی لیلی رشیدی در ایران به فعالیت بازیگری مشغول است و جای در پای پدر خود گذاشته و حرفه او را دنبال می کند.

از طلوع تا غروب با «داوود رشیدی» /  آمد، دید و  رفت

غروب:

داوود رشیدی که در سال‌های پایانی عمر خود دچار آلزایمر شده بود، متاسفانه در تاریخ ۵ شهریور ۱۳۹۵ به دلیل کهولت سن و سکته قلبی در منزل خود در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید