مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فیروزکوه  درباره میزارن خسارت به بناهای تاریخی بعد از زلزله در این شهرستان را اعلام کرد.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فیروزکوه می‌گوید: به دنبال وقوع چند زمین‌لرزه در این منطقه، خوشبختانه تا کنون هیچ آسیبی به بناهای تاریخی فیروزکوه وارد نشده است، اما غارنوردان و گردشگران تا اطلاع ثانوی به این منطقه تردد نکنند.

به گزارش سلام نو به نقل ازایسنا، از صبح روز گذشته (یکشنبه، ۲۲ تیر) تا امروز چند زمین‌لرزه که بعضا اعلام می‌شود امتداد گسل مشا است، زمین فیروزکوه را لرزانده است، حتی این لرزش‌ها تا امروز صبح (دوشنبه، ۲۳ تیر) نیز ادامه داشته است خوشبختانه هیچ آسیبی به بناهای تاریخی وارد نکرده است.

ابراهیم اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که زلزله‌ها از ساعت ۶ صبح روز ۲۲ تیر در فیروزکوه آغاز شده و ساعت ۱۲ شدت آن به ۴ ریشتر رسیده است، ادامه می‌دهد: با توجه به عمق بالایی که این لرزش ها داشت، دغدغه‌مان این بود که آثار تاریخی در نزدیک کانون زلزله آسیب دیده باشند، به خصوص که در محور جاده زرین‌دشت قرار داشتند که بعد از بررسی‌ها متوجه شدیم خوشبختانه آسیبی متوجه آن‌ها نشده است.

او با اشاره به لرزش‌های دوباره‌ صبح امروز در این منطقه، می‌افزاید: بعد از بررسی‌ها  متوجه شدیم که خوشبختانه هیچ‌کدام از بناهای تاریخی مانند امامزاده‌ها و برج‌های فیروزکوه در روز دوم لرزش‌ها نیز آسیب ندیده‌اند.

مدیر اداره میراث فرهنگی فیروزکوه با بیان این‌که منطقه غار بورنیک در فیروزکوه که شعاعِ نسبتا کمتری به کانون زلزله داشته، خوشبختانه آسیب جدی ندیده است، ادامه می‌دهد: روز گذشته نیز از غارنوردان و گردشگران درخواست کردیم به دلیل نبودن شرایط ایمنی کافی و احتمال وقوع زمین‌لرزه‌های دیگر فعلا به این منطقه وارد نشوند.

اکبری اما درباره‌ اندیشیدن تمهیدات برای حفاظت از آثار تاریخی فیروزکوه در صورت لرزش‌های دیگر و با شدت بیشتر، بیان می‌کند: اکنون موزه‌ای در شهرستان فیروزکوه فعالیت ندارد که قرار بر ایجاد راهکاری برای حفاظت از آثار موزه‌ای باشد. اما از سوی دیگر خوشبختانه بناهای تاریخی فیروزکوه از شرایط استحکامِ بسیار خوبی برخوردار هستند و به واسطه‌ همکاری‌ای که میراث فرهنگی با مردم در این منطقه دارد، از این بابت نیز نگرانی نداریم و هیچ مشکلی برای آثار تاریخی متصور نیستیم.

او تاکید می‌کند: وضعیت آثار تاریخی منطقه به جز در زمان بحرانی مانند زلزله، از شرایط خوبی برخوردار است، حتی از بُعد حفاری در مناطق تاریخی که در طول سه سال گذشته در سطح استان تهران زبان‌زد شده و ایمنی کامل در مناطق تاریخی وجود دارد.

مدیر اداره میراث فرهنگی فیروزکوه با اشاره به برگزاری جلسه ستاد بحران فیروزکوه در شب گذشته بیان می‌کند: همه تدابیر اندیشیده شده و همه دستگاه‌ها به نوعی با توجه به شرایط و فعالیت‌های ذاتی خود، اقداماتِ مورد نیاز را انجام می‌دهند، میراث فرهنگی نیز با توجه به حضور به‌موقع نیروی یگان حفاظت، تلاش می‌کند تا امنیت در شرایط خاص را برای آثار تاریخی فراهم کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید