آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار روز گذشته خود هرچند سوال و تحقیق و تفحص را حق مجلس دانستند اما توهین را نه و گفتند: توهین نه، دشنام نه، نسبتِ بدون علم نه؛ اینها حقّ شما نیست و بعضی‌اش حرام شرعی هم هست و جایز نیست؛ انسان به وزیر مثلاً توهین کند یا دشنام بدهد یا تهمتی بزند، این مطلقاً جایز نیست.

سلام نو – سرویس سیاسی: رهبر انقلاب روز گذشته از طریق ویدئو کنفرانس دیداری را با نمایندگان مجلس جدید داشتند، دیداری که در ابتدای هر دوره مرسوم است و نمایندگان و رئیس جدید مجلس در بیت رهبری به دیدار رهبر انقلاب می‌روند.

دیدار امسال از دو جهت اما شاخص و منحصر به فرد بود. یکی فرم دیدار بود که برخلاف تمام سال‌ها گذشته و به خاطر کرونا به جای حضوری به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد. نکته قابل توجه دیگر در شکل دیدار امسال، استفاده رهبری از ماسک و تاکید مجدد بر استفاده تمام مردم از ماسک بود.

نکته دوم اما تذکرات رهبری به نمایندگان بود، تذکراتی که در کنار ویژگی‌های مثبت این مجلس از پشت بلندگو و به تمام نمایندگان داده شده.

رهبری مجلس یازدهم را "یکی از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس دوران انقلاب" دانستند که نیروهای پُر‌انگیزه و پُر‌ایمان،‌ پُر‌توان، و جوان دارند و بر مسائل انقلاب حساس هستند، اما در کنار این نسبت به بعضی تشنج‌ها و حاشیه‌ها نیز هشدار دادند.

آیت‌الله خامنه‌ای سوال و تحقیق و تفحص را حق مجلس دانستند اما توهین را نه و گفتند: توهین نه، دشنام نه، نسبتِ بدون علم نه؛ اینها حقّ شما نیست و بعضی‌اش حرام شرعی هم هست و جایز نیست؛ انسان به وزیر مثلاً توهین کند یا دشنام بدهد یا تهمتی بزند، این مطلقاً جایز نیست.

احتمالا این سخنان رهبری اشاره به نوع برخورد مجلس با محمد جواد ظریف دارد. در آن جلسه وزیر امور خارجه با تندترین انتقادات و توهین‌های چند سال گذشته رو به رو شد و با صراحت دروغگو و غیرقابل اعتماد دانسته شد.

آن جلسه و آن برخورد حتی با انتقادات اصولگرایان نیز مواجه شد، اما منتقدین و مخالفین ظریف نه تنها از رویکرد خود دفاع کردند بلکه صراحتا گفتند سوال از ظریف چاره ساز نیست و باید مستقیما سراغ حسن روحانی و استیضاح رئیس جمهور رفت، مسئله دیگری که به شکل صریح مورد اشاره رهبری قرار گرفت.

رهبری با اشاره به نوع نگاه خود نسبت به پایان کار دولت‌ها گفتند: همه‌ی دولتها موظّفند تا روز آخر تلاش کنند و کار کنند؛ تا لحظه‌ی آخر. بنده اعتقاد راسخ دارم که دولتها بایستی تا آخرین روز مسئولیّتشان تلاش کنند و کار کنند و وظایف خودشان را انجام بدهند، بعد امانت را به دولت بعدی تسلیم کنند.

این یعنی رهبری صراحتا مخالف استیضاح رئیس جمهوری است، پروژه‌ای که اخیرا از سوی بخشی از تندروترین نمایندگان مجلس کلید خورده و آن‌ها با مقایسه روحانی و بنی‌صدر مدام در حال افزایش فشار روانی هستند و می‌گویند تنها خروج حسن روحانی از پاستور است که بازار را آرام می‌کند.

یکی از نمایندگان مجلس در گفت‌وگویی کوتاه با سلام نو با اشاره به سخنان رهبری گفت: ما از مدتی قبل به دوستان گفتیم که فشار این چنینی به دولت به مصلحت نیست اما آن‌ها معتقد بودند که نباید مصلحت سنجی‌کرد و باید با عملکرد انقلابی دولت را کنار زد.

این نماینده مجلس که مایل نبود نامش ذکر شود گفت: تذکرات چند باره ما به این دوستان کار ساز نبود و هیئت رئیسه هم هنوز آن قدر بر امور مسلط نشده که این مسائل را به دوستان تذکر دهد وگرنه ما از آقای قالیباف انتظار داشتیم با ورود به مسئله از تشنج بیشتر و مشغول شدن ذهن مردم به این مسائل جلوگیری کنند که حالا یا نخواستند یا نتوانستند چنین کاری را بکنند.

وی با انتقاد از چنین رویکردهای هیجان زده‌ای در مجلس گفت: دست آوردهای چنین رویکردهایی این است که رهبری در همان گام نخست و از پشت بلندگو به نمایندگان تذکر دهند. در صورتی که اندکی صبر و اندکی خویشتن‌داری باعث می‌شد که چنین مشکلاتی پیش نیاید.

مجتبی توانگر از دیگر نمایندگان مجلس با اشاره به همین مسئله در توییتر خود نوشت: رهبری لیست بلندی در تمجید از این مجلس و نمایندگان ذکر کردند که کم سابقه بود و باید نمایندگان قدردان آن باشند. ولی پشت بلندگو تکلیف برخی حواشی مجلس یازدهم هم مشخص شد.

حال باید دید مجلس جدید با سخنان جدید رهبری هم چنان شمشیر را از رو برای دولت می‌بندد و بر اساس استفاده از حق قانونی خود به سمت استیضاح روحانی پیش می‌رود یا بنا را بر سخنان رهبری و مصلحت کشور می‌گذارد و از حملات پیوسته به دولت دست می‌کشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید