علت دقیق سندرم روده تحریک پذیر مشخص نیست. اما عوامل زیر در ابتلا به این عارضه نقش دارند که به انها اشاره شده است.

·        انقباضات عضلات  روده، دیواره روده ها با لایه هایی از ماهیچه پوشانده شده که با انتقال مواد غذایی از دستگاه گوارش، منقبض می شوند. وقتی انقباضات قوی تر و طولانی تر از حد معمول باشند می توانند باعث گاز، نفخ و اسهال شوند.

·        ناهنجاری سیستم عصبی، ناهنجاری در اعصاب سیستم گوارش ممکن است باعث شوند که شکم شما به دلیل ایجاد  گاز یا مدفوع بیشتر دچار ناراحتی شود.

·        التهاب  روده ها، در برخی از مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر، تعداد سلولهای سیستم ایمنی در روده افزایش می یابد. پاسخ سیستم ایمنی به این اختلال با درد و اسهال همراه است.

·        کیفیت پایین زندگی، بسیاری از افرادمبتلا به سندرم روده تحریک پذیر متوسط تا شدید کیفیت پایینی در سبک زندگی خود دارند.

اختلالات روحی، افسردگی و اضطراب می توانند این بیماری را بدتر کنند. برای بهبود و درمان سندرم روده تحریک پذیر  شما می توانید به پزشک مراجعه کرده و از داروهای تجویز شده استفاده کنید. اما درمانهای طبیعی سندرم روده تحریک پذیر به شما در درمان طبیعی و بدون عارضه این بیماری کمک خواهند کرد. در زیر به لیستی از مهم ترین  فرآورده های طبیعی درمان سندرم روده تحریک پذیر اشاره شده است.

غذاهای غنی از فیبر

هنگامی که مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر هستید، فیبر می تواند یک درمان موثر باشد. فیبر به کاهش یبوست کمک می کند، اما گاز و گرفتگی معده را نیز بدتر می کند. بهترین روش این است که به آرامی مقدار فیبر را در رژیم غذایی خود در طی یک هفته افزایش دهید. از فیبر محلول استفاده کنید، زیرا تجزیه آن زمان بیشتری طول می کشد. غذاهای سرشار از فیبر مانند هویج، کرفس، مرکبات، جو و لوبیا هستند. با یک متخصص تغذیه صحبت کنید. بسیاری از افراد فیبرهای غذایی را محدود میکنند و در عوض یک مکمل فیبر مصرف کنند که باعث گاز و نفخ کمتر شود. اگر از مکمل فیبر استفاده می کنید، آن را به آرامی به رژیم غذایی خود اضافه کنید و هر روز مقدار زیادی آب بنوشید تا گاز، نفخ و یبوست کاهش یابد. اگر مصرف فیبر علایم را کاهش داد، برای بهترین نتیجه به طور مرتب از آن استفاده کنید.

مایعات

سعی کنید هر روز مایعات زیادی بنوشید. نوشیدن آب زیاد مواد زاید را از روده حرکت داده و به دفع بهتر آنها کمک میکند.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها برای حفظ سلامت روده ضروری هستند. اگر علائم سندروم روده تحریک پذیر دارید، پروبیوتیک ها می توانند به نجات شما بیایند و دستگاه گوارش را تسکین دهند. مطالعات نشان داده که پروبیوتیک ها سرشار از باکتری های خوب و مفید برای بدن هستند. برخی از این باکتری های خوب به بهبود عملکرد روده و پاکسازی بدن کمک می کنند.

روغن نعناع

نعناع قرن هاست که برای درمان اکثر بیماری های مربوط به شکم مانند نفخ، سوزش سر دل، گرفتگی و سندرم روده تحریک پذیر استفاده میشود. این ماده ارزشمند را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از فواید زیاد آن بهره مند شوید.

زنجبیل

این گیاه دارویی ارزشمند در درمان انواع بیماری ها به ویژه اختلالات روده بزرگ استفاده می شود، مصرف آن به صورت چای به کاهش نفخ و گاز معده کمک کرده و دیواره روده را تقویت می کند.

دانه رازیانه

دانه رازیانه گیاهی موثر برای درمان اختلالات گوارشی است. دانه رازیانه صفرا را تحریک کرده و موجب هضم بهتر غذا می شود. هضم بهتر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و سندروم روده تحریک پذیر کمک می کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید