در بیشتر موارد، زردی در نوزادان تازه متولد شده پس از 2 هفته از بین می رود و نیازی به مراقبت پزشکی ندارد. 

برای جلوگیری از زردی احتمالی نظارت و کنترل نوزاد بسیار مهم است. عوارض کشنده نادر است، اما اگر زردی شدید در نوزادان تازه متولد شده درمان نشود، می تواند باعث مشکلات زیرشود.

·        انسفالوپاتی حاد بیلی روبین

·        ایجاد بیلی روبین در مغز که باعث  تب، بی حالی، سرگیجه بیش از حد، مشکل در خوردن غذا و قوس بدن یا گردن می شود.

·        Kernicterus hyperbilirubinemi، یک وضعیت بالقوه کشنده ناشی از انسفالوپاتی بیلی روبین حاد که باعث تورم مغز می شود. اگر کشنده نباشد، می تواند منجر به آسیب دائمی مغز شود.

سایر عوارض جدی اما نادر شامل  ناشنوایی و  فلج مغزی است. اگر گمان میکنید نوزاد شما به  مراقبت و درمان  جدی نیاز دارد ، فوراً او را برای معالجه به درمانگاه ببرید.

آیا ویتامین K می تواند باعث زردی شود؟

از سال 1961 تا کنون بلافاصله پس از تولد، تزریق ویتامین K در نوزادان انجام می شود، تا از یک اختلال خونریزی نادر اما خطرناک (VKDB) ناشی از کمبود ویتامین K در نوزادان جلوگیری شود. این تزریق حاوی 20،000 برابر مقدار ویتامین K برای یک نوزاد تازه متولد شده است و 5000 برابر مقدار توصیه شده روزانه می باشد. از آنجا که ویتامین K توسط کبد پردازش می شود و کبد نوزاد  تا 3-4 روز پس از تولد به طور کامل کار نمی کند، این نگرانی وجود دارد که این میزان  ویتامین K بر سیستم نابالغ کودک تاثیر بگذارد. از آنجا که VKDB می تواند بسیار جدی باشد، مهم است که درباره گزینه های موجود تحقیق کنید. با ارائه دهنده خدمات بهداشتی یا پزشک خود صحبت کنید و با خیالی آسوده در این زمینه تصمیم گیری کنید. در بیشتر مواقع نکات زیر توسط پزشک توصیه می شود.

تغذیه مکرر با شیر مادر

تغذیه مکرر با شیر مادر موجب می شود تا کبد سریعتر رشد کند و گلبول های قرمز خون اضافی را در سیستم خود پردازش کند. در طی چند روز اول، شیر مادر بسیار غلیظ و سرشار از مواد مغذی است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد میشود. کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر در معرض زردی قرار دارند.  تمام تلاش خود را برای تغذیه کودک با شیر مادر انجام دهید، زیرا این کار به او کمک می کند تا بیلی روبین اضافی را از سیستم خود بیرون بیاورد.

نور خورشید

طیف نور آبی که به طور طبیعی در نور خورشید یافت می شود به تجزیه بیش از حد بیلی روبین کمک می کند. پوشک خود را باز کنید و او را  در یک مکان  آفتابی قرار دهید. البته به این نکته توجه داشته باشید که کودک دچار آفتاب سوختگی نشود. در موارد متوسط تا شدید، برای درمان زردی کودک از چراغهای ویژه ای برای  حل شدن بیلی روبین اضافی استفاده می شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید